Mobil på flyget- snart sanning. Flipp eller flopp?
I dagarna landar magasin Reseguiden i prenumeranteras brevlådor och där kan man bland annat läsa att det snart kommer att bli tillåtet att prata i mobiltelefon på flyget. Vad tycker ni? Bra möjlighet eller bara störande?
Mobila pratkvarnar i luften- Flipp eller flopp?
Mobila pratkvarnar i luften- Flipp eller flopp?
Helt perfekt!
Klart en flipp. Hur kan detta vara störande?
I dagsläget får man om man vill utnyttja flygbolagens egna telefoner till ett hutlöst pris och jag tror inte att detta kommer att överutnyttjas i längden.
Hur blir det med mobilt bredband? Jag ser bara möjligheter.
//Laptop
Klart en flipp. Hur kan detta vara störande?
I dagsläget får man om man vill utnyttja flygbolagens egna telefoner till ett hutlöst pris och jag tror inte att detta kommer att överutnyttjas i längden.
Hur blir det med mobilt bredband? Jag ser bara möjligheter.
//Laptop
Jag har fattat det som att man kommer kunna surfa också men att priserna kommer vara ganska saftiga på allt sammans då det skickas via satellit. Själv tycker jag att det känns lite läskigt att man skall kunna ringa helt plötsligt utan att påverka planet...Men man får ju lita på teknologin. ;-)
Citerat från ellinor:
Jag har fattat det som att man kommer kunna surfa också men att priserna kommer vara ganska saftiga på allt sammans då det skickas via satellit. Själv tycker jag att det känns lite läskigt att man skall kunna ringa helt plötsligt utan att påverka planet...Men man får ju lita på teknologin. ;-)
Det där är en av de stora myterna. Utrustningen i planet störs inte ut.Jag har fattat det som att man kommer kunna surfa också men att priserna kommer vara ganska saftiga på allt sammans då det skickas via satellit. Själv tycker jag att det känns lite läskigt att man skall kunna ringa helt plötsligt utan att påverka planet...Men man får ju lita på teknologin. ;-)
Under start och landning blir det dock rena flippret i gsm-sändarna eftersom man färdas över ganska många på kort tid. Detta orsakar viss överbelastning har jag hört. Myt det också?
Citerat från mammagun:
Flopp!!!!!!!!
Står nästan inte ut med tanken på att sitta många timmar med en snackande affärsman
eller en fnittrig tönåring med mobil bredvid!
Jag håller med mammagun. Vi har inte ens mobilen på, annat än när vi är ute och åker med bilen, om det skulle hända nånting. Alla dessa, som måste ha mobilen på i bussar och överallt annars är bara en stor FLOPP!!!!! Flopp!!!!!!!!
Står nästan inte ut med tanken på att sitta många timmar med en snackande affärsman
eller en fnittrig tönåring med mobil bredvid!
Jag har till och med varit på teatern här i Helsingborg, där det var en kille, som svarade i sin mobil under en pågående föreställning. Han fortsatte dessutom att prata, så skådespelaren slutade läsa sin dikt han höll på med. Detta hände i början på -90talet, så då var det inte så vanligt med mobilerna. Dessutom var de stora som hus då. Denne man var nog mest ute för att skryta med att han hade mobil. I dag är det ju så vanligt, att jag inte förstår att man måste ha den på och i användning jämt och samt. "Alla" har ju sådana.
Gilla
Hej på er!
Flopp, jätteflopp.
Problemet som diskussionen är sprungen ur hänger samman med införandet av "fly by wire"-teknologin i flygplansflottan. Airbus var först ut på plan om jag inte minns fel. Airbus kom med den tekniken på 70-talet.
När sen mobilerna blev allmänna kom diskussionen upp. Att det blev förbud ser jag som en förståndig åtgärd. Försiktighetsprincipen har gällt fullt ut.
Men om man anser att de tekniska farhågorna är lösta nu så är det nog omöjligt att få stopp på det.
Det handlar säkert om mycket stora pengar.
Rent personligt, (eftersom jag inte kan se något eget behov av mobiltelefon när jag flyger) är mitt förslag att man får lösa tillägg på flygbiljetten, (ett rejält påslag), och att de som avser att använda sig av nallen får särskilda platser.
Floppflopp!! Jätteflopp!!
Bengt
Flopp, jätteflopp.
Problemet som diskussionen är sprungen ur hänger samman med införandet av "fly by wire"-teknologin i flygplansflottan. Airbus var först ut på plan om jag inte minns fel. Airbus kom med den tekniken på 70-talet.
När sen mobilerna blev allmänna kom diskussionen upp. Att det blev förbud ser jag som en förståndig åtgärd. Försiktighetsprincipen har gällt fullt ut.
Men om man anser att de tekniska farhågorna är lösta nu så är det nog omöjligt att få stopp på det.
Det handlar säkert om mycket stora pengar.
Rent personligt, (eftersom jag inte kan se något eget behov av mobiltelefon när jag flyger) är mitt förslag att man får lösa tillägg på flygbiljetten, (ett rejält påslag), och att de som avser att använda sig av nallen får särskilda platser.
Floppflopp!! Jätteflopp!!
Bengt
Bra!
Hoppas bara att det inte blir för billigt, 20,-/min minst så håller man nog dom flesta pladdertaskar borta. Men ett snabbt samtal kanske alla skulle vilja kunna göra. Vid landning lär det bli kaos iallafall när alla ska ringa och tala om att "jag landar om 5 min."
Men att kunna skicka sms är ju klockrent.
Micke
Hoppas bara att det inte blir för billigt, 20,-/min minst så håller man nog dom flesta pladdertaskar borta. Men ett snabbt samtal kanske alla skulle vilja kunna göra. Vid landning lär det bli kaos iallafall när alla ska ringa och tala om att "jag landar om 5 min."
Men att kunna skicka sms är ju klockrent.
Micke
Ett fett FLOPP
Dumt behöver ju inte vara nå bar 24 timmar per dyng. sen om man flyget långt och lyckats soman kanske man väcks av grannens mobil nej tack.!!
Citerat från sisso:
Usch..vill inte heller sitta bredvid någon "pratkvarn" när jag åker på semseter.
Hoppas verkligen att de inför någon motsvarighet till tågens "tysta vagnar" där det är förbjudet att prata i telefon.
Usch..vill inte heller sitta bredvid någon "pratkvarn" när jag åker på semseter.
Hoppas verkligen att de inför någon motsvarighet till tågens "tysta vagnar" där det är förbjudet att prata i telefon.
håller med dig inför fria soner på flyget man frå väll sita på to för att slipa unda dom
Detta är givetvis inget annat än en möjlighet för flygbolagen att plocka in mer i kassorna. Att semesterresenärer skulle ha ett behov av att telefonera under en relativt kort flygtur har jag svårt att tro och betvivlar att det finns affärsresenärer som tycker det är lämpligt att prata affärer under flygresan när stolsgrannen kan vara en konkurrent. Men så har vi den stora gruppen som inte kan leva utan snuttefilten, som måste ha ständig kontakt med kompisarna. Jag ser helst att det blir en rejäl flopp, men är rädd för att det kommer att flippa ordentligt!
Om detta nu är på g, kommer det väl behövas vaktpersonal på varenda flight för att stävja alla gräl som kommer med detta.....
Nej, enligt moi är detta med mobbe på flyget en dyngFLOPP!
Tycker isf att det enbart skulle gå att skicka SMS/MMS/Surfa.. Så man slipper allt idisslande om var alla är på väg och hur bra dom har det osv..
/Putte
Nej, enligt moi är detta med mobbe på flyget en dyngFLOPP!
Tycker isf att det enbart skulle gå att skicka SMS/MMS/Surfa.. Så man slipper allt idisslande om var alla är på väg och hur bra dom har det osv..
/Putte
Hej, jag har en vän som är flygmekaniker och han bekräftar att detta kommer att vara möjligt.
Själv lämnar jag min mobiltelefon hemma när jag är utomlands. Man ska inte stressa på sin semester och bra även för huvudet då man inte får strålning på några dagar ;o)
Dessutom så blir du inte blir ruinerad av alla samtal ...om du lämnar den hemma!
Må gott,
//Gabriel
Själv lämnar jag min mobiltelefon hemma när jag är utomlands. Man ska inte stressa på sin semester och bra även för huvudet då man inte får strålning på några dagar ;o)
Dessutom så blir du inte blir ruinerad av alla samtal ...om du lämnar den hemma!
Må gott,
//Gabriel
Bra tycker jag ! Då kan man lyssna på musik, så slipper man bära med sig MP3:n.
När ska detta bli tillåtet?
När ska detta bli tillåtet?