Mellannamn inte med på biljetten

Av Susseys
28 nov. 2016 13:25
Visningar: 935
Hej!

Har sökt runt en del här inne och hittade ett par till som ställt samma fråga - dock ingen som återkom hur det gick...

Jag vill ha svar från folk som VET, som kanske själva varit med om det eller jobbar med det. Gärna de senaste åren.

Det är så att vi åker till Thailand i veckan. Bokade biljetterna i våras och eftersom jag skulle gifta mig i sommar skrev jag mitt nya efternamn på biljetten. Dock har jag nu kvar mitt gamla efternamn som mellannamn, och på passet står ju båda som efternamn... Får jag åka såhär? Förnamn och det "egentliga" efternamnet stämmer med vad som står i passet. Reser från Kastrup med Qatar om det spelar roll. Ska även åka inrikes i Thailand men det bolaget har fixat det åt mig.
Har pratat med både företaget vi bokat flyget genom och flygbolagen, men får inga jättetydliga svar. "Det bör gå men vi kan inte garantera det"

Tacksam för snabba svar!
Av Tani
3 dec. 2016 01:01
Hej Susseys,

du har inget att oroa dig för, jag jobbar på check in och det är väldigt många som har dubbla efternamn i passen och de får åka så länge ett av namnen är med i bokningen (och t.o.m då kan man ha upp till 3 felstavningar).
Tänk bara att det är bara när du söker elektronisk visum (som är sammankopplad till passen) som det är viktigt att allt stämmer överens.

ha en trevlig resa :)

obs! ryanair och andra lågpris flygbolag kan ha andra regler