Medelhavet i september/oktober

31 maj 2012 15:51
Visningar: 5966
Jag vill fira mina föräldrars födelsedag någonstans på Medelhavsavstånd i slutet av september eller början av oktober. Jag vill att det ska vara VARMT och mysigt med bra snorkling. Finns detta ställe? Grekland vet jag av erfarenhet att det kan vara väldigt regnigt och blåsigt vid den tiden. Jag funderar på Malta eller Marocko.... har någon några tips?
31 maj 2012 22:01
Visst finns det fina platser. Kroatien, Malta, Sicilien, Spanien. Brukar vara i Conil på Costa de la Luz på den spanska atlantkusten mitt emot Afrika. Vattnet är varmt och det är soligt. Snorkling vet jag inte om det funkar där. Man flyger till Malaga och hyr sedan bil. Cypern är också fint denna tidpunkt. Där finns nog bättre snorkling.
2 juni 2012 10:50
Jag skulle nog dra till Malta, där finns det du söker plus att det är grymt mysigt och intressant med Valletta om man känner för litet historia på semestern.
Bosse.
4 juni 2012 10:50
Ja, det lutar åt Malta, Krotatien och Grekland är alldeles för väderosäkert...
Av Pelle77
4 juni 2012 21:10
Citerat från jennyandersson:
Ja, det lutar åt Malta, Krotatien och Grekland är alldeles för väderosäkert...
Bra val! Jag har varit på Malta 2 ggr på ett år. Ett mysigt lilleputt-land som ändå har mkt att erbjuda. För snorkling rekommenderar jag Blå Lagunen på ön Comino. Åker ni i september är det inte lika mkt folk som i Juli när jag var där. Rätt mkt stenstränder men det finns lite sandstränder på norra delen upp mot grannön Gozo (som kan vara kul att besöka som dagsutflykt). Jag har bott i St Julians bägge gångerna och trivts där. Grannorten Sliema är också mysig. Hyrbil är riktigt billigt på Malta, ett par hundralappar för en vecka. Trevlig resa!
8 juni 2012 17:25
Tyvärr är det klart bättre förspänt om man kan åka från arlanda eller skavsta till bla. Malta och jag tycker att jag ofta hör klagomål på att det är svårt att hitta billiga resor från götet.

Personligen har jag över 30 mil till skavsta men med de sjukt billiga direktflyg vi bokat med bla.Ryanair därifrån har gjort att det varit värt att bila litet längre.
Av Desires
9 juni 2012 11:06
Kroatien är nog också ett alternativ för er. Vi var på ön Vis som ligger längst ut i Adriatiska havet i september förra året, hade ca 20-28 grader hela veckan (20-23 på kvällarna...), en kväll blev det en storm men den var över rätt fort, på några timmar var det lika fint igen!

På ön Vis kan ni t ex bo i den mysiga och pittoreska lilla fiskebyn Komiza, så rofylld och härlig plats! Vi har varit där 3 ggr, för vi trivs så bra där i denna genuina by med trånga gränder, stenhus och flera mysiga små tavernor! I Komiza finns det 2 dykarskolar Issa Diving Center och Manta Diving Center. Själv har jag aldrig dykt eller snorklat där, men vet att det på ön finns många folktomma stränder/vikar med fantastisk snorkling! Vattnet kristallklart turkosblått här, så det är nog riktigt härligt att snorkla i Kroatien!
(Om du är intresserad av att snorkla på ön Vis kan jag kontakta folk där som känner till detta.)

Här kan du läsa mer om vår vistelse i Komiza i september förra året
http://www.desires.se/#post136

vår senaste vistelse (maj i år) på ön Vis kan du läsa om här
http://www.desires.se/#post148