Mänskliga rättigheter i Thailand

Av Lee5462
24 sep. 2009 10:48
Visningar: 1538
http://www.humanrights-thailand.se/

ABUSING THAILAND

Nästan alla upplever Thailand som ett fantastiskt resmål. Det är till stor del förknippat med värme, sol, bad och semester.

Vilket gör att ca 400 000 svenskar reser dit varje år – och spenderar ca 4,5 miljarder kronor.

Vad många människor då glömmer, inte känner till eller blundar för är att Thailand kraftigt bryter mot mänskliga rättigheter på många plan. Det kan vara avrättningar, kränkningar, diskrimineringar. Det är korruption och en icke fungerande rättsäkerhet.

Innan du bokar din nästa resa – tänk på var du väljer att spendera dina pengar.
Av Mpc
24 sep. 2009 10:53
lee5462 vilka länder åker du till ?????????? för att undvika sånt
Av Chilli
24 sep. 2009 12:02
Fakta och siffror

· Yttrandefriheten begränsades i minst 81 länder

· Minst 2 390 personer avrättades i 25 länder: Elva länder i Asien, nio i Mellanöstern, två i Afrika, två i Amerika och ett land i Europa.

· De fem länder som avrättade flest personer var Kina (1 718), Iran (346), Saudiarabien (102), Pakistan (36) och USA (37), dessa länder står för 93 procent av alla kända avrättningar

· Minst 8 864 personer dömdes till döden i 52 länder

· Utomrättsliga avrättningar genomfördes i 55 länder

· Tortyr och grov misshandel användes vid förhör i 79 länder

· Inkorrekta rättegångar förekom i 50 länder

· Människor hölls fängslade på olagliga grunder under långa perioder utan åtal eller rättegång i 90 länder

· Tvångsavvisningar av asylsökande, trots risk att de skulle fängslas, torteras eller till och med dödas genomfördes av 27 länder

· Samvetsfångar hölls i 50 länder

· Tvångsvräkningar förekom i 24 länder

- Tecknen på oro och politiskt våld ökade under 2008 och med det risken att finanskrisen ska leda till ytterligare förtryck. Vi har sett detta i samband med att regeringar i länder som Tunisien, Egypten, Kamerun och flera andra afrikanska länder har slagit till hårt mot demonstranter som protesterat mot de ekonomiska, sociala och politiska villkoren i dessa länder. Och länder som Kina och Ryssland visade att en öppen ekonomi inte nödvändigtvis leder till ett öppet samhälle, sade Irene Khan.

- Medan världens ledare är upptagna med att rädda världsekonomin försummas dödliga konflikter som gett upphov till massiva människorättskränkningar. Från Gaza till Darfur, från östra Demokratiska republiken Kongo till norra Sri Lanka har det mänskliga lidandet varit oerhört och de ljumma reaktionerna från världssamfundet chockerande, sade Irene Khan nästa resa – tänk på var du väljer att spendera dina pengar. KÄLLA AMNESTY

Finns nog en del länder med här dit vi svenskar åker om vi inte väljer Thailand.
24 sep. 2009 13:40
Citerat från chilli:

Fakta och siffror
· Tvångsavvisningar av asylsökande, trots risk att de skulle fängslas, torteras eller till och med dödas genomfördes av 27 länder
Vi skulle egntligen inte våga bo i Sverige heller, när man tänker på tvångsavvisningar. Tänk bara på egyptierna som avvisades med hjälp av amerikanarna. Tänk också på David Isaak, som inte får hjälp att komma till Sverige igen eller komma ut ur fängeset, där han sitter utan rättegång. Man bord till exempel inte resa till Egypten heller i så fall.

Jag är född svensk och förblir en sådan, men vi är inte riktigt rena bakom öronen vi heller.

Gilla
Av Chilli
24 sep. 2009 17:24
Citerat från bengtar:
Thailand och mänskliga rättigheter var ämnet!
Trådskaparen länkar, och när man länkar sig vidare så hamnar man här;http://www.manskligarattigheter.gov.se/dynamaster/file_archive/080317/55c7f440968aac169e28f53bcb3c8947/Thailand.pdf

Den länken är tydlig och mycket bra!
Läs gärna den, och kommentera efteråt!
Intressant läsning både pos o neg ,men om vi utvecklar tråden, vilket land är fläckfritt och som vi kan åka till med gott samvete, många av våra populära resmål är inte mycke bättre.
Av Mpc
24 sep. 2009 18:21
Citerat från chilli:
Citerat från bengtar:
Thailand och mänskliga rättigheter var ämnet!
Trådskaparen länkar, och när man länkar sig vidare så hamnar man här;http://www.manskligarattigheter.gov.se/dynamaster/file_archive/080317/55c7f440968aac169e28f53bcb3c8947/Thailand.pdf

Den länken är tydlig och mycket bra!
Läs gärna den, och kommentera efteråt!
Intressant läsning både pos o neg ,men om vi utvecklar tråden, vilket land är fläckfritt och som vi kan åka till med gott samvete, många av våra populära resmål är inte mycke bättre.


En poäng där ja vilket land ska vi åka till om nu vi ska följa mänskliga rättigheter kliar mig i huvudet
Av Bengtar
24 sep. 2009 18:50
Citerat från mpc:
Citerat från chilli:
Trådskaparen länkar, och när man länkar sig vidare så hamnar man här;http://www.manskligarattigheter.gov.se/dynamaster/file_archive/080317/55c7f440968aac169e28f53bcb3c8947/Thailan
Chilli;
Intressant läsning både pos o neg ,men om vi utvecklar tråden, vilket land är fläckfritt och som vi kan åka till med gott samvete, många av våra populära resmål är inte mycke bättre.

Mpc:
En poäng där ja vilket land ska vi åka till om nu vi ska följa mänskliga rättigheter kliar mig i huvudet
Med upp mot 400000 svenska besökare per år verkar det som om det där med FN:s deklarationer om medmänsklighet gått de flesta förbi.
Inget annat land har så många besökare per capita som just Sverige.
Om man ska diskutera mänskliga rättigheter i just Thailand så låt oss göra det.
Vill någon ta upp samma ämne gällande något annat land, låt oss göra det.
Har Thailand kanske en speciell ställning som gör det oantastligt?

Visst är det kul att vara i Thailand. Jag är där två gånger om året. Men jag har kastat av mig skygglapparna och försöker titta bakom LOS (Land of smile).
Då kanske jag hittar LOCS (Land of coyote smile). Om man helt köper alla lägen och accepterar reseföretagens lovsånger om "paradiset" är allt lugnt. Det är bara att ösa på.
Jag vet, att om man kritiserar Thailand och det som händer i Thailand, här på reseguidens forum så får man på truten.
Jag tar den risken.

Men, i just den här diskussionen är det Thailand, och de mänskliga rättigheterna som är ämnet.
Inget annat.
Av Mpc
24 sep. 2009 19:06
Citerat från bengtar:
Citerat från mpc:
Citerat från chilli:
Trådskaparen länkar, och när man länkar sig vidare så hamnar man här;http://www.manskligarattigheter.gov.se/dynamaster/file_archive/080317/55c7f440968aac169e28f53bcb3c8947/Thailan
Chilli;
Intressant läsning både pos o neg ,men om vi utvecklar tråden, vilket land är fläckfritt och som vi kan åka till med gott samvete, många av våra populära resmål är inte mycke bättre.

Mpc:
En poäng där ja vilket land ska vi åka till om nu vi ska följa mänskliga rättigheter kliar mig i huvudet
Med upp mot 400000 svenska besökare per år verkar det som om det där med FN:s deklarationer om medmänsklighet gått de flesta förbi.
Inget annat land har så många besökare per capita som just Sverige.
Om man ska diskutera mänskliga rättigheter i just Thailand så låt oss göra det.
Vill någon ta upp samma ämne gällande något annat land, låt oss göra det.
Har Thailand kanske en speciell ställning som gör det oantastligt?

Visst är det kul att vara i Thailand. Jag är där två gånger om året. Men jag har kastat av mig skygglapparna och försöker titta bakom LOS (Land of smile).
Då kanske jag hittar LOCS (Land of coyote smile). Om man helt köper alla lägen och accepterar reseföretagens lovsånger om "paradiset" är allt lugnt. Det är bara att ösa på.
Jag vet, att om man kritiserar Thailand och det som händer i Thailand, här på reseguidens forum så får man på truten.
Jag tar den risken.

Men, i just den här diskussionen är det Thailand, och de mänskliga rättigheterna som är ämnet.
Inget annat.
vist ska vi göra det men man kommer en då att dar in andra länder i diskussionen
Av Tubbe
24 sep. 2009 20:57
Citerat från bengtar:
Citerat från mpc:
Citerat från chilli:
Trådskaparen länkar, och när man länkar sig vidare så hamnar man här;http://www.manskligarattigheter.gov.se/dynamaster/file_archive/080317/55c7f440968aac169e28f53bcb3c8947/Thailan
Chilli;
Intressant läsning både pos o neg ,men om vi utvecklar tråden, vilket land är fläckfritt och som vi kan åka till med gott samvete, många av våra populära resmål är inte mycke bättre.

Mpc:
En poäng där ja vilket land ska vi åka till om nu vi ska följa mänskliga rättigheter kliar mig i huvudet
Med upp mot 400000 svenska besökare per år verkar det som om det där med FN:s deklarationer om medmänsklighet gått de flesta förbi.
Inget annat land har så många besökare per capita som just Sverige.
Om man ska diskutera mänskliga rättigheter i just Thailand så låt oss göra det.
Vill någon ta upp samma ämne gällande något annat land, låt oss göra det.
Har Thailand kanske en speciell ställning som gör det oantastligt?

Visst är det kul att vara i Thailand. Jag är där två gånger om året. Men jag har kastat av mig skygglapparna och försöker titta bakom LOS (Land of smile).
Då kanske jag hittar LOCS (Land of coyote smile). Om man helt köper alla lägen och accepterar reseföretagens lovsånger om "paradiset" är allt lugnt. Det är bara att ösa på.
Jag vet, att om man kritiserar Thailand och det som händer i Thailand, här på reseguidens forum så får man på truten.
Jag tar den risken.

Men, i just den här diskussionen är det Thailand, och de mänskliga rättigheterna som är ämnet.
Inget annat.

Hej, Bengtar
Jag tycker inte att du skall få på truten,i min värld får man tycka som man vill.
Men JAG ser en klar koppling mellan den tråkiga baksid av LOS som även finns i ett
80 tal andra läder. Vore konstigt om det skulle öppnas en ny tråd för vart land som någon vill varna för.

/ Tubbe
Av Fdp
25 sep. 2009 01:52
I och för sig är det väl inte konstigare att det öppnas en tråd för varje land man vill varna för än att man öppnar en tråd för vilken fråga som helst som man tycker är värd att diskutera. Vad som gör Thailand så speciellt är det stora antalet svenskar som årligen åker dit. Om någon vill försöka väcka denna slumrande skock bör man ha rätt till det utan att andra försöker blanda bort korten genom att ta upp förhållandet i andra länder. Om hälsovårdsnämnden i en kommun i en rapport dömer ut en restaurang är det få som fortsätter att äta där bara för att det finns andra restauranger som är lika dåliga. Man tänker över sitt val - men inte då det gäller Thailand!
Av Tubbe
25 sep. 2009 09:15
Citerat från fdp:
I och för sig är det väl inte konstigare att det öppnas en tråd för varje land man vill varna för än att man öppnar en tråd för vilken fråga som helst som man tycker är värd att diskutera. Vad som gör Thailand så speciellt är det stora antalet svenskar som årligen åker dit. Om någon vill försöka väcka denna slumrande skock bör man ha rätt till det utan att andra försöker blanda bort korten genom att ta upp förhållandet i andra länder. Om hälsovårdsnämnden i en kommun i en rapport dömer ut en restaurang är det få som fortsätter att äta där bara för att det finns andra restauranger som är lika dåliga. Man tänker över sitt val - men inte då det gäller Thailand!
Hej
Du menar att det är fel att diskutera sakfrågor/liknade problem bara för att trådstartarens exempel handlar om Thailand.
/ R
Av Chilli
25 sep. 2009 09:28
Citerat från fdp:
I och för sig är det väl inte konstigare att det öppnas en tråd för varje land man vill varna för än att man öppnar en tråd för vilken fråga som helst som man tycker är värd att diskutera. Vad som gör Thailand så speciellt är det stora antalet svenskar som årligen åker dit. Om någon vill försöka väcka denna slumrande skock bör man ha rätt till det utan att andra försöker blanda bort korten genom att ta upp förhållandet i andra länder. Om hälsovårdsnämnden i en kommun i en rapport dömer ut en restaurang är det få som fortsätter att äta där bara för att det finns andra restauranger som är lika dåliga. Man tänker över sitt val - men inte då det gäller Thailand!
Då kan vi ju väcka den skock som åker till te,x Turkiet också, inte guds bästa land att åka till. Lika många åker dit men det skrivs aldrig något negativ om landet. Lite löjligt att bara peka ut ett land när man i princip bara kan sätta fingret på världskartan så finns där något negativt att säga om landet. Visst finns det mycket negativt om Thailand, men jag ser ingen skillnad om du åker dit eller någon annanstans.
Källa regeringskansliet.
Enligt uppgift från svenska researrangörer utgör Turkiet ett allt populärare resmål för svenskar. Under 2008 besökte ca 400 000 svenska turister Turkiet. Om nuvarande ökningstakt håller i sig kan Turkiet inom en snar framtid bli Sveriges största turistland.

http://www.manskligarattigheter.gov.se/dynamaster/file_archive/080325/04c415a5e42846ad4282af1f561c9633/Turkiet.pdf
Av Fdp
25 sep. 2009 21:57
Citerat från chilli:.
Källa regeringskansliet.
Enligt uppgift från svenska researrangörer utgör Turkiet ett allt populärare resmål för svenskar. Under 2008 besökte ca 400 000 svenska turister Turkiet. Om nuvarande ökningstakt håller i sig kan Turkiet inom en snar framtid bli Sveriges största turistland.
Om man lägger de båda UD-rapporterna, som det lämnats länkar till i tråden, bredvid varandra är det ganska uppenbart att tillståndet i Turkiet när det gäller de delar av mänskliga rättigheter som rapporterna tar upp är betydligt bättre än i Thailand, varför en fortsatt ökning av turisterna till Turkiet utifrån den aspekten skulle kunna ses som ett steg i rätt riktning.
Det är dock inte gradskillnader av detta slag som tråden gäller utan som Bengtar förgäves framhållit "Mänskliga rättigheter i Thailand" eller rättare sagt bristen på sådana.
Sedan kan man givetvis fundera över syftet med en tråd som skapas av någon som precis blivit medlem och som sedan inte deltar ytterligare i debatten.
Vad det gäller kritik mot Turkiet tycker jag nog det förekommer lite då och då här på sajten, men du har kanske varit i Thailnad vid de tillfällena.
Av Tubbe
25 sep. 2009 22:34
Citerat från fdp:
I och för sig är det väl inte konstigare att det öppnas en tråd för varje land man vill varna för än att man öppnar en tråd för vilken fråga som helst som man tycker är värd att diskutera. Vad som gör Thailand så speciellt är det stora antalet svenskar som årligen åker dit. Om någon vill försöka väcka denna slumrande skock bör man ha rätt till det utan att andra försöker blanda bort korten genom att ta upp förhållandet i andra länder. Om hälsovårdsnämnden i en kommun i en rapport dömer ut en restaurang är det få som fortsätter att äta där bara för att det finns andra restauranger som är lika dåliga. Man tänker över sitt val - men inte då det gäller Thailand!
Vet inte om du såg att jag börja med ...Hej Bengtar...........

/ R
26 sep. 2009 13:35
Citerat från fdp:
Sedan kan man givetvis fundera över syftet med en tråd som skapas av någon som precis blivit medlem och som sedan inte deltar ytterligare i debatten.
Vad det gäller kritik mot Turkiet tycker jag nog det förekommer lite då och då här på sajten, men du har kanske varit i Thailnad vid de tillfällena.
Självklart är det för att väcka debatt men kanske av någon vars namn är "förbrukat" hos vissa vad gäller diskussioner. Frågan kan ju vara lika allvarlig även om trådskaparen enbart lagt upp den för att skapa diskussion - eller kanske snarare irritation hos dem som blivit frälsta av LOS-evangeliet.