Mallorca i början på april? erfarenheter?

Av Lewisia
7 nov. 2008 11:38
Visningar: 43426
Funderar på o resa till Mallorca i början på april och funderar då om det övht är varmt där då? Har någon här annan varit där då? Vad tyckte ni?
Ska vi skjuta resan till 1-2 juni istället? Är inte jätteviktigt att det är jättevarmt men vill ju inte precis gå i långbyxor och jacka heller.. hm....
Av Alfva
7 nov. 2008 11:48
Kan inte påstå att det (för mig) är tillräckligt varmt för att jag skulle ta av mig långbyxor och tröja/jacka i normalfall, men varje år är olikt det andra. Temperaturen börjar så smått röra sig uppemot 20 grader i bästa fall, men även på kontintenten är april känt för att ha med sig lite busväder.
Jag skulle definitivt skjuta resan iaf till mitten på maj, man får ha i åtanke att allt på Mallorca inte är öppet i april heller, turistsäsongen sätter igång i mitten på april/början på maj, det är då hela ön sjuder till liv (Palma lever sjävlklart året om).
7 nov. 2008 13:07
Hej Lewisia.

Jag håller med föregående talare (skribent). Skjut lite på resan. Vi var i Palma Nova i början på maj en gång och då var det förträffligt väder. Men som oftast, när vi reser till Medelhavet brukar vi resa i slutet på maj och en bit in i juni. Efter det är det högsäsong och mycket ungdomar på gång. Inget fel på dom, men det brukar bli trängre överallt och mycket högre ljudvolym.

Gilla
Av Lewisia
7 nov. 2008 13:33
Citerat från gullsing:
Hej Lewisia.

Jag håller med föregående talare (skribent). Skjut lite på resan. Vi var i Palma Nova i början på maj en gång och då var det förträffligt väder. Men som oftast, när vi reser till Medelhavet brukar vi resa i slutet på maj och en bit in i juni. Efter det är det högsäsong och mycket ungdomar på gång. Inget fel på dom, men det brukar bli trängre överallt och mycket högre ljudvolym.

Gilla
ja, det lutar nog åt det.. vill ju inte frysa direkt.. Kanske får fundera om annars och välja ett annat resmål...grubbel...
7 nov. 2008 14:16
Hej Lewisia!

Har varit på Mallorca tre gånger. Sista gången var det i början av april
och även om det var lite kyligt på morgonen och kvällen, så var det också
fantastiskt att kunna orka se och göra så mycket mer än under perioden
juni-september. Det finns faktiskt en hel del vackra berg på Mallorca men
redan i juni blir det lite för varmt för att vandra där. Sen blir resan billigare
i april och man har råd med en bra bil veckan ut.
Av Lewisia
7 nov. 2008 15:44
Citerat från lordbyron:
Hej Lewisia!

Har varit på Mallorca tre gånger. Sista gången var det i början av april
och även om det var lite kyligt på morgonen och kvällen, så var det också
fantastiskt att kunna orka se och göra så mycket mer än under perioden
juni-september. Det finns faktiskt en hel del vackra berg på Mallorca men
redan i juni blir det lite för varmt för att vandra där. Sen blir resan billigare
i april och man har råd med en bra bil veckan ut.
Ja, lite så funderade vi med, är ju intresserad av naturen och växterna med tex. Vi är 4 vuxna och 3 barn i åldrarna 2 år-58 år :-), så det kräver lite mer än bara ligga på stranden... Hur var vädret för dig då i början på april på dagen, var det så varmt att man kunde vara i shorts typ?
Av Alfva
7 nov. 2008 17:37
Måste ju bara tilägga att många av de större hotellkedjorna har uppvärmda poolar, så du behöver egentligen inte oroa dig för att barnen inte får bada, även om havet är lite uteslutet!
Turistinvasionen tenderar att börja i mitten på juni och framåt, jag tror att maj är väldigt lagom (om ni har möjlighet att åka då).

Personligen började jag ta av mig till shorts i mitten på april när vi bodde på Mallorca, men det börjar bli några år sen, som sagt, vädret skiftar! :)
8 nov. 2008 15:21
Hej igen!

För att svara på din fråga, så var det tillräckligt varmt för att gå i shorts
mitt på dan. Sen, som du säkert känner till, har klimatet blivit varmare
för varje år som går. Bäst är nog om ni reser under maj månad (om ni
kan): dyrare men mindre riskabelt vädermässigt.
Och glöm inte att googla lite: du hittar direkt redogörelsen från en känd
skandinavisk vandrare.
Köp en tysk vandringskartan via nätet om du vill ha nåt riktigt bra: det går
inte att köpa på Mallorca.
Av Isabell
8 nov. 2008 16:17
Hej !
Om jag hade möjlighet att välja skulle jag inte åka i april.
Vi var där i två veckor i slutet på april början på maj för några år sedan, det regnade VARJE dag.
Så har du möjlighet åk i juni.
Ha det gott
Isabell
8 nov. 2008 17:38
Rekommenderar oxå er att åka lite senare! Var där i slutet på mars i år,och fick köpa varma kläder där,långärmad kofta å jeans bla! Var skönt när solen var framme,men så fort den gick i moln var det kallt! Och det gjorde den ofta,samt att det blåste.Låg vid poolen med gåshud,havet å stranden var för kyligt.Kvällarna var riktigt kyliga å vi satt å huttrade på uteservingarna trots gasolkaminer! Inte ens på rummet var det varmt,utan man småfrös när man kröp till kojs,men det kanske beror på var man bor.Hade ju hellre tillbringat en vecka där än hemma i Sverige igen samma period,men som sagt kan ni,så skjut på resan så ni får det riktigt soligt å härligt =) ps.Veckan innan vi kom så hade de haft en värmebölja...så man kan ju ha tur oxå! Men jag skulle inte chansa igen om jag hade möjlighet att åka senare! Trevlig resa hur som helst =)
9 nov. 2008 17:50
Jag har endast varit på Mallorca en gång och det var i mitten av april. Vi bodde i Palma och gjorde dagliga utflykter upp i de västra delarna som Soller, Valldemosa med flera platser uppe i bergen. Det var en utmärkt tid att uppleva både stad och natur. Uppe i Lluc var det litet kyligt och dessutom hade vi otur att få en del regn där, annars var det en mycket behaglig och shortsvänlig temperatur. Vill man ha varmare, får man också räkna med mer trängsel.