Malaysia i december

26 juli 2009 13:13
Visningar: 3906
Hej alla resenärer

Min familj är sugen på att se Malaysia östkust i december Tioman, Redang, Perhentian och eventuellt Borneo.
Hur är det med vädret och stänger dem ner allt under lågsäsongen där då?

Annars vad tycker ni man bör besöka för ställen i Malaysia? gärna bra dykning/snorkling.

Hur är era erfarenheter?

Tack i förväg
Av Heliuss
26 juli 2009 19:49
Hej! Vi var på norra Borneo (Kuta Kinabalu) runt 1:a advent för några år sedan. Räknas som lågsäsong visserligen men ingenting vi märkte av. Kanske lite glest mellan gäster på hotellen men det är ju ingen nackdel. Service, utbud och öppethållande inga problem.
Vädret var väl lite si och så men aldrig ihållande regn, bara enstaka korta skurar på eftermiddagarna. Annars mest sol och rejält varmt. Östkusten kan väl vara lite vanskligare så års väderleksmässigt tror jag. Vi var över till Sandakan ett par dagar...vet inte om det bara var otur att vi råkade pricka in regndagar och halv storm. Tänkte ta oss över till Tioman men ångrade oss, Kinesiska sjön är känd för att vara "blåsig" så års har jag för mig.
Hoppas jag inte avskräcker er nu :-)
Av Jesperw
26 juli 2009 20:55
En stor del av hotell och resorts på Malaysia östkust stänger, eftersom vädret kan vara dåligt.

De flesta utflykterna(apor, sköldpaddor mm) på Borneo går som normalt i december, men som föregående talar sagt tidigare: det kan regna. Jag skulle säga såhär: om december är enda månaden du kan resa iväg = åk till Borneo.
26 juli 2009 22:27
Tack för alla svar det glädjer mig att ni vill ta er tid till att svara på mina frågor.
Jag får diskutera med övriga familjen och försöka att övertyga dem eftersom jag bara är en med resenär ;).
26 juli 2009 22:28
Hej..
Jag vet inget om vädret i december men jag har varit på Redang och det rekommenderar jag stort. En underbar ö med underbart vatten och jag har bara snorklat där men blev överväldigad av allt.

Ellismellis
6 aug. 2009 12:37
Citerat från jesperw:
En stor del av hotell och resorts på Malaysias östkust stänger, eftersom vädret kan vara dåligt.

De flesta utflykterna(apor, sköldpaddor mm) på Borneo går som normalt i december, men som föregående talar sagt tidigare: det kan regna. Jag skulle säga såhär: om december är enda månaden du kan resa iväg = åk till Borneo.
Hej !
Läste ditt inlägg och undrar vilken månad skulle du rekommendera att åka till Malaysias östkust och delta i utflykterna runt Sandakan/Kinabutangafloden.
Hälsningar