Malariatabletter Centralamerika

7 aug. 2019 19:11
Visningar: 139
Hej alla!
Ska resa genom Centralamerika och vara bort i 6 veckor. Jag börjar i Mexiko och slutar i Costa Rica, alltså ej Nicaragua och Panama.

Nu till min fråga, har ni som rest i Centralamerika tagit malariatabletter samtidigt? Har läst så mycket olika saker kring det. Har även varit i kontakt med en vaccinationsbyrå som säger att det bara behövs om man endast ska befinna sig på landsbygd eller i djungel, vilket jag inte tror att jag ska. Kanske bar på någon tour eller så, men inte övernatta där. Men jag nojar mig ändå såklart
Av Jonas73
7 aug. 2019 20:13
Hej,
Första resan till Centralamerika, när jag skulle vistas mycket i djungeln i Guatemala, tog jag malariatabletter. De senaste resorna till Centralamerika på 6 respektive 10 veckor har jag inte ätit några tabletter. Det stämmer att malariatabletter bara behövs i Centralamerika om man ska vistas en längre tid i djungeln eller på landsbygden och har långt till sjukhus.

Eftersom en del malariatabletter i bland kan medföra kraftiga biverkningar bör man undvika att äta dessa i onödan.
Hälsningar
Jonas
7 aug. 2019 20:29
Citerat från Jonas73:
Hej,
Första resan till Centralamerika, när jag skulle vistas mycket i djungeln i Guatemala, tog jag malariatabletter. De senaste resorna till Centralamerika på 6 respektive 10 veckor har jag inte ätit några tabletter. Det stämmer att malariatabletter bara behövs i Centralamerika om man ska vistas en längre tid i djungeln eller på landsbygden och har långt till sjukhus.

Eftersom en del malariatabletter i bland kan medföra kraftiga biverkningar bör man undvika att äta dessa i onödan.
Hälsningar
Jonas
Tack så mycket för svar!