Malariaprofylax- gambia?

10 okt. 2012 15:34
Visningar: 6347
Funderar på att resa på semester en vecka till gambia. Researrangören rekommenderar Malariaprofylax, något som gör mig lite tveksam till att åka dit (rädsla för biverkningar mm). Har letat massor men inte hittat någon som skriver att de tar profylaxet samtidigt som många verkar varit där, många med småbarn också. Hur har ni gjortt?
Mvh Linda
10 okt. 2012 15:52
Hej Linda!
jag åkte ner till gambia i 5 veckor under februari-mars. förutom hepatit a och b så tog jag tabletter mot malaria(risken för att få malaria i gambia är inte så hög, man bör ändå ta tabletter för säkerhetsskull).

Lariam heter tabletterna!
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19880205000023&DocTypeID=7

det är den billiga och enkla varianten. den tar du då EN gång per vecka. jag fick inga biverkningar alls. du ska ta den i två veckor innan du åker och två veckor efter att du kommit hem. fungerar jätte bra!

Tveka absolut inte på att åka till gambia, det är as nice där nere!:D
Av Annl
11 okt. 2012 18:04
Enligt min bestämda uppfattning ska du INTE köpa det malariaprofylaxet som rekommenderas i det tidigare inlägget.

Visst - de är billiga men det är mycket tyngre biverkningar med dem än med Malarone. Nu är det ju i och för sig inte sagt att alla drabbas av allt och på samma sätt.

Malarone är förvisso mycket dyrare men helt klart värt att slippa risken för den biverkningar som finns med det andra preparatet. Och det är självklart - enligt min uppfattning - att du ska ta malariaprofylax.

Vi har käkat Malarone flera gånger och det gäller även våra barn och det vi märkt är att man drömmer väldigt märkligt; ungefär som att du lägger allt du varit med i en tombolaburk och sen snurras den runt och så blandas verkliga händelser med annat konstigt.

Jag har läst både FASS:en och bipacksedlarna till de båda malaria-profylaxen och det var som sagt ingen munter läsning och särskilt inte vad gäller det andra preparatet.

Viktigt att tänka på när du kommer hem från ett malaria-område är att du ger akt på om du får feber inom den närmaste sexmånadersperioden - det är så de flesta svenskar dör i malaria; de förstår inte att de drabbats av malaria utan tror att det är en vanlig influensa.
12 okt. 2012 17:16
Min fru och jag valde Malarone eftersom det skall vara det malariamedel, som enligt uppgift ger minst biverkningar. Men läser man bipacksedeln blir man rädd. Senast åt vi det i ca 3,5 månader. När vi började äta tabletterna ökade drömintensiteten men jag blev lite besviken när detta slutade, efter ca tre veckor, eftersom det var riktigt trevliga drömmar. I övrigt så hade vi inga biverkningar.
13 okt. 2012 09:49
När jag reste runt lite i Afrika i vintras så tog jag Lariam. Visst så är det större risk för biverkningar, men enligt läkaren som jag pratade med då, så är det inte så många som får dom. Och eftersom man ska börja med dom två veckor innan så skulle jag haft gott om tid på mig att upptäcka om jag blev drabbad eller inte, och kunde i så fall byta. Vi var fyra stycken som åkte, två använde sig av Lariam och två av Malarone, men inga fick några biverkningar alls. Anledningen till att jag valde Lariam var att vi skulle vara borta i fem veckor så det blev mycket billigare, men om du bara ska vara borta en vecka så skulle nog jag välja Malarone.. :)

Mvh Daniel
16 nov. 2012 22:59
Hela familjen åt Malarone utan några biverkningar. Ska iväg igen och tänker även i år ta dem. Glöm inte Ducarolen för magsjuka.
Mvh Annika