Lyxigaste boendet?

2 aug. 2007 14:47
Visningar: 256
Hej! Vilket är det finaste hotellet ni någonsin har bott på? Och vart lade de och varför var det bästa?
Det bästa jag har bott på var ett hotell i Berlin som hette Design, för att det var otroligt fint där inne!
Jag ser fram emot att få läsa era berättelser! =)
Av Legusta
3 aug. 2007 08:56
Ett av det lyxigaste boendet jag varit på är nog i Mauritius. Även om jag vet det finns 1000-fallt ännu bättre....

Mauritius - det lyxiga 4 stjärniga hotellet Le Victoria (Pamplemousses distriktet). Redan entrén var pampig med otroligt snygga blomsterkreationer på 3 meter i en och halv meter höga vackra keramikkrukor. I foaljen dök det direkt upp en kypare som bjöd på en fruktig välkomstdrink medans du fyllde i dina papper och beundrade den luftiga bungalowskänslan och det 20 meter höga taket med stora vackra balkar som säkert väger flera ton.

Runt foaljen låg sedan ett vattenfall och en damm med fiskar och små söta boutiquer med spröjsade fönster i teak som innehöll bland annat lyxiga snygga kläder (i finaste egyptisk bomull), barn klädesbutiker, tyger, krimskrams, smycken mm Utsiken var också otroligt magnifik ifrån foaljen med poolen som exotiskt sågs ut att flyta ut i havet eller var det havet som var så blått.

När jag sedan äntrade hotellrummet så möttes jag av en kollosalt stort rum med 2 st dubbelsängar och en stor blomsterkreation + en riktigt stort exotiskt fruktfat i rotting och en stor balkong med fantastisk utsik över trädgården och det rullande havet utanför revet som låg ungefär en kilometer ut.

Matsalen var ännu pampigare med 8 långbord med all mat du kan tänka dej, och dessutom så var det olika teman med inkluderande mat och dekor varje kväll med ämnen som; Europa, Mexico, Mauritius, Kina, Afrika mm

Med teman följde också en musikshow i samma ämne vid baren som också den låg vid sidan av restaurangen med utsikt över havet. Vad var mer passande än att smaka Mauritius berömda rom "Green Island", köp gärna med en eller två flaskor hem. Behöver jag säga att det smakade underbart med äkta hemgjord Pina Colada varje kväll (dvs. i riktig cocosmjölk inget hemskt beskt extrakt).

Det enda som jag upplevde störande på hotellet var bland annat alla rika yppiga fransyskor och amerikanare som snorkigt tingade solstolarna intill poolen redan klockan 7 på morgonen och låg där tills solen gick ner.

Att alla guidningar gjordes på huvudsak franska och i det exotiska språket kreol i många långa och roliga meningar, medans översättningen på engelska vart mycket koncist kort och inte bjöd på något skämtsamt gjorde inte saken till det bättre.

Och alla kypare som gjorde verkligen allt för att du inte skulle göra något alls. När du reste dej från bordet så stod 3 st kypare och bland annat dammade bordet från smulor, skakade servetten, drog ut stolen, tog bort allt även halvätna smörpaket då du bara ämnade att hämta mer mat varav du var tvugnen att hämta ett nytt smörpaket. Du behövde inte ens fylla på ditt vattenglas dom gjorde verkligen allt.

Jag är nog inte van med sådan ypperlig service så man vart lite stressad och frustrerad.
Det kan tillägas att alla rum hade fantastisk utsikt över havet, och där kunde man också låna windsurfingbräda mm gratis....

http://www.clubairtravel.co.uk/mauritius/victoria.asp (Le Victoria - på stranden Pointe aux Piments - Mauritius)

Se i min blogg med bilder ifrån Mauritius
http://www.reseguiden.se/minsida/legusta/blogg/2006-05

Jag har även skrivit lite om ön på min websida för dom som ämnar att åka dit eller bara är nyfikna. Dom mest kända och bästa stränderna där är Flic-en-flac, Trou aux Biches Beach, Ile aux Cerfs.

http://www.2thai.nu
Av Roy
6 aug. 2007 15:11
Hej!

Svår men intressant fråga, hotellen kan ju vara fina på så många olika sätt. Och inte alltid är det lyxigaste det man tycker bäst om..
Har haft möjligheten att bo på många fantastiska hotell, men jag trivs nog allra bäst på mindre, gärna familjedrivna hotell eller exklusivare guest houses. Har massor av hotell jag gillar och här kommer några exempel:

Ngorongoro Crater Lodge - Tanzania
Ett av de maffigare ställena var nog Ngorongoro Crater Lodge i Tanzania. Är vackert beläget på kanten av den berömda kratern/nationalparken. Utsikten över kratern är fantastisk, du bor i överdådig bekvämlighet i en egen bungalow.

Bungalowen är inredd i "masai-stil" och erbjuder bl.a. ett enormt badrum med utsikt. I badrummet fanns, förutom ett fritt stående badkar framför panoramafönstret, en dusch som kunde hysa en mindre by. En rolig detalj var toalettrummet. Väl på plats på tronen kunde du öppna en fönsterlucka i ögonhöjd och en utsikt över hela nationalparken öppnades för dig. Ingen mening att ta med toalettlektyr hit..

En enorm säng, ett bibliotekshörn samt en öppen brasa fulländade huset och man pysslades mycket vänligt om av en privat butler.
Jo tack, hit kunde jag nog tänka mig att återvända!

http://ngorongorocrater.com/Accommodation/default.php

Lanzerac Manor & Winery - Sydafrika
Om jag skall nämna en lite mindre iögonfallande hotell jag uppskattar så väljer jag nog ett av de exklusiva hotellen i kapområdet I Sydafrika. Här dräller det av ganska små, ytterst läckra hotell/guest houses. Som exempel kan nämnas vin- och herrgården Lanzerac i vinområdet. Underbar atmosfär i cape dutch-stil, bekväma rum, god service och utsökt restaurang.

http://www.lanzerac.co.za/

Selati Lodge - Sydafrika
Sen får jag inte glömma safarilodgerna i norra Sydafrika, som förutom vacker design och bekvämlighet erbjuder helt fantastiska naturupplevelser. Det finns många riktigt bra lodger och om jag skall nämna en så är det kanske lilla Selati Lodge, tillhörande Sabi Sabi - lodgen i Sabi Sands Reservatet. Fantastiskt natur med goda möjligheter att se den svårfångade leoparden.

Lodgen är i sekelskiftes "classic safari style" med fotogenljus och tonvis med charm och atmosfär.
http://www.sabisabi.com/lodges/selaticamp
Av Waykie
6 aug. 2007 21:51
kanske inte mycket att komma med men Hotel Independencia i Sucre var nog ett av de finaste jag bott på.
http://www.bolivia-travels.com/hotel/independencia.htm

Vackra lokaler alldelles vid plazan, och deras billigaste rum var riktigt prisvärda har jag för mig (speciellt eftersom de hade en fantastisk frukostbuffé där jag lugnt åt för mer än vad jag betalade för rummet).
Av Roy
7 aug. 2007 10:03
Citerat från legusta:
Ett av det lyxigaste boendet jag varit på är nog i Mauritius. Även om jag vet det finns 1000-fallt ännu bättre....
Här håller jag helt med dig, Legusta. Det är ett fantastiskt hotell som lyckas med att kombinera lyx med atmosfär. Tyvärr har jag inte haft nöjet att bo här utan bara varit på studiebesök. Lyckos dig!
Av Homman
10 aug. 2007 19:26
Jag vet inte om det dyraste hotellet jag bott på var det lyxigaste. Men det låg i alla fall i Porto Fino, Italien. En rum där kostar 830 euro per natt!
Ska jag vara ärlig var det inte speciellt märkvärdigt. Har faktiskt bott på betydligare lyxigare ställen till lägre pris. I alla fall, det bästa med det här hotellet var att jag blev bjuden på övernattningen.
Diskussionen är stängd för nya svar