Lufthansa till USA?

Av Annaer
26 aug. 2010 22:04
Visningar: 6017
Hej alla!

Nu verkar det som att vi ska åka med Lufthansa (& inte sas som jag trodde tidigare) till USA nästa år.
Airbus A346 från frankfurt till los angeles.

Någon som har erfarenhet av deras flygningar & vill dela med sig?

Tacksam för all info ni kan ge mig!!

// Anna
26 aug. 2010 22:41
Jag flög dem i juli.

Lufthansa är bättre än SAS vad gäller filmer och möjligheter att pausa och stoppa film. Man styr när man vill se - gäller alla filmer.

Vet inte vilken typ av plan vi flög dock. Om du har tur är det planet som har toaletterna en trappa ner - då finns det gott om plats att röra på benen. Välj dock inte ett säte som har vägg bakom - då går de knappt att fälla ner.

Nackdelen är för de som vill ha lite större säte utan att flyga business class - det finns inte motsvarande eco flex som SAS har.
27 aug. 2010 01:06
Nu kan du luta dig tillbaka och vara nöjd. Lufthansa är ett av det bästa och jag flög så sent som för två veckor sedan med LH och det var toppen.
Rara, trevliga och generösa besättningar och 346:an är den största av Airbussarna bortsett från dubbeldäckaren....men till nästa år kanske det blir en annan kärra, vem vet...
Av Hkn
27 aug. 2010 01:15
Yes, som Nisse2ears redan förutspått så är det flygplansmodellen med fem toaletter en trappa ner (det finns en toalett i ekonomi och ett par framme i Business om någon har svårt att gå i trappor).

Planet heter egentligen Airbus A340/600. Du känner igen den på att den ser längre ut än alla andra:

http://www.airbus.com/en/aircraftfamilies/a330a340/a340-600

Seatguru är en pålitlig källa när det gäller att hitta bra platser i planet. De har en översikt över just Lufthansas A346 här:

http://www.seatguru.com/airlines/Lufthansa/Lufthansa_Airbus_A340-600_B.php

Jag flög den från Frankfurt till Denver. Ett av de bästa plan du kan flyga på längre sträckor. Och Lufthansa sparkar rumpa med SAS. No question, tycker

:: håkan ::
Av Sture
27 aug. 2010 12:06
Annaer,

Som flera redan har sagt så är Lufthansa i en klass för sig här i Europa.

Detsamma gäller för deras A340-600 som inte bara ser ut som det världens längsta flygplan utan ÄR det också. T.o.m längre än A380.

Jag flög med familjen samma sträcka som ni planerar nu redan förra året. Det enda negativa är att det innefattar en mellanlandning i Frankfurt, Europa "rörigaste" flygplats.

Jag har sagt det de senaste åren att vill du göra dig av med Svärmor, skicka henne på en resa som innefattar ett byte i Frankfurt, dom flesta går fel vid något tillfälle oavsett hur van resenär man är.

//Sture
27 aug. 2010 21:19
Citerat från sture:

Jag har sagt det de senaste åren att vill du göra dig av med Svärmor, skicka henne på en resa som innefattar ett byte i Frankfurt, dom flesta går fel vid något tillfälle oavsett hur van resenär man är.

//Sture
Haha! Va rolig du är :)

Jag har mellanlandat där två ggr och det var nemas problemas :) Bara att traska från punkt A till B. Men ge det ett par ggr så kanske svärmor är borta för mig med ;)
(Charles de G var värre, då man var tvungen att byta terminal med buss!)
27 aug. 2010 21:27
Citerat från hkn:

Seatguru är en pålitlig källa när det gäller att hitta bra platser i planet. De har en översikt över just Lufthansas A346 här:

http://www.seatguru.com/airlines/Lufthansa/Lufthansa_Airbus_A340-600_B.php

:: håkan ::
Haha! OMG! Jag valde ett av de sämsta (röda) sätena på resan till Orlando! I wish I knew - men nu gör jag det. Tack för länken! Vad ni än gör välj ALDRIG de två sätena vid väggen till vänster om toatrappan! Sätet går inte att fälla bak och det i kombo med att "skitskallen" (ja man kommer att hata denne) framför fäller ner sitt all the way och hela resan gör att man får klaustrofobi ! Har man dessutom problem att få pltas med benen redan innan så är det kramp! Jag tycker det borde vara förbjudet för kortväxta människor att sitta vid exit!! :O

;)
Av Hkn
28 aug. 2010 01:15
Citerat från nisse2ears:

Jag har mellanlandat där två ggr och det var nemas problemas :) Bara att traska från punkt A till B. Men ge det ett par ggr så kanske svärmor är borta för mig med ;)
Kan bara instämma.
Frankfurt är en stor flygplats men inte särskilt krånglig. Lite omodern och trång vid gaterna emellanåt. Dess största nackdel skulle väl vara de underjordiska fotvandringarna mellan Pier A och Pier B – men särskilt förvirrande är det inte.

Betydligt högre upp på min krångellista hamnar Paris/CdG (det är inte bara bussturerna som krånglar till det), Heathrow (ett lapptäcke av terminaler och bussförbindelser...) och Schiphol (inte så komplicerad, men bagage har en tendens att fastna lite för ofta).

Dessa håller dock rena kindergarten-nivån jämfört med Chicago O'Hare (omodern och världens fjärde största) och New York JFK (med nio... ja, 9 – terminaler).

Förlåt... nu kom jag bort från ämnet. Frankfurt, var det. Den toppar min bra-flygplats-i-Europa-lista tillsammans med CPH/Kastrup.

Gött mos,

:: h ::
Av Sahlena
6 jan. 2011 13:00
Citerat från hkn:
Citerat från nisse2ears:

Kan bara instämma.
Frankfurt är en stor flygplats men inte särskilt krånglig. Lite omodern och trång vid gaterna emellanåt. Dess största nackdel skulle väl vara de underjordiska fotvandringarna mellan Pier A och Pier B – men särskilt förvirrande är det inte.

Betydligt högre upp på min krångellista hamnar Paris/CdG (det är inte bara bussturerna som krånglar till det), Heathrow (ett lapptäcke av terminaler och bussförbindelser...) och Schiphol (inte så komplicerad, men bagage har en tendens att fastna lite för ofta).

Dessa håller dock rena kindergarten-nivån jämfört med Chicago O'Hare (omodern och världens fjärde största) och New York JFK (med nio... ja, 9 – terminaler).

Förlåt... nu kom jag bort från ämnet. Frankfurt, var det. Den toppar min bra-flygplats-i-Europa-lista tillsammans med CPH/Kastrup.

Gött mos,

:: h ::
Håller med dig om Paris..
När mannen och jag mellanlandade där för vår smekmånad, skulle vi ta buss ut till planet och personalen ville visitera mig. När mannen blir ombedd att skynda på och han vill vänta på mig, får han svaret att: -ja ja det är ditt beslut.
I och för sig uppskattande att han vill ha med sig sin fru till San Fransico på smekmånad men ändå..
Krånglig terminal, icke engelsk talande personal

Förlåt oxå lite från ämnet men..

// Sahlena
18 jan. 2014 17:30
Vi åker också lufthansa från frankfurt fast till orlando…… Frågan är bara vad det för plan. Inget fnnutt plan hoppas jag inte det är. Måste vara 2 gångar. blir första gången jag flyger reguljärt. gillar ej att åka via tyskland!

nån som vet vart jag hittar vad de visar för filmer på flyget?
Av Bibby
18 jan. 2014 18:20
Citerat från Spirello:
Vi åker också lufthansa från frankfurt fast till orlando…… Frågan är bara vad det för plan. Inget fnnutt plan hoppas jag inte det är. Måste vara 2 gångar. blir första gången jag flyger reguljärt. gillar ej att åka via tyskland!

nån som vet vart jag hittar vad de visar för filmer på flyget?
Du hittar all den infon på lufthansa.se

Det är inget "fnnuttplan" och det har garanterat två gångar.

Om du bara åkt charter hur vet du då att du inte gillar att byta i FRA (vilket jag tolkar att du aldrig gjort)?
Av Birgere
18 jan. 2014 19:13
Jag har åkt FRA-MCO ett antal gånger och ska även göra det i Juni.
Dom kör en gammal 747a ver2 och senast så hade den inte ens video i stolsryggen. Vi ser till att ladda Ipads och telefoner så vi har till egen underhållning om nu inte dom har en moderniserad kärra denna gång heller.

du kan kolla på seatguru.com för att hitta lämpliga platser.