London i december

Av Tinae
20 aug. 2013 16:27
Visningar: 1525
Hej, jag och min sambo ska rese till London i december och jag undrar om ni har några bra tips att ge mig.

* Bästa resväg från Heathrow flygplats till hotel vid Covent carden?
Hur lång tid tar det ca?

* Bra afternoon tea -vart?

* Bra restaurang?

* Allmänt kul "juliga" saker att hitta på v50 i London??

Alla tips mottags med tacksamhet så klart:)
Av Marilcj
20 aug. 2013 21:15
Smidigaste o ta sig tycker jag är med Expresståget, det går till Paddington Station och därifrån tar man sig med tunnelbanan vidare till stationen vid Covent Garden, tunnelbanan kan se ut o vara ett "kaos" men läser man bara ordentligt på kartor och skyltar är det ett smidigt o snabbt sätt att ta sig fram i London.
Antingen bokar ni tågbiljetten online, lite billigare då, eller köp på flyget så slipper man stå och köa på flygplatsen, biljetten är öppen i båda riktningarna och inte bunden till någon specifik avgång.
London kryllar av bra restauranger men jag rekommenderar varmt pubarna och deras mat, vi äter nästan uteslutande våra middagar där.

Man kan hitta påkostade afternoon tea för 6-700 kr men även mindre ställen där det bara kostar någon hundralapp, hur det är runt Covent Garden vet jag inte eftersom vi alltid bor i Bayswater i närheten av Paddington där Hilton har för ca 400 kr för två pers inkl varsitt glas champagne så antar jag att alla Hiltons hotell har samma deal.

Julgranen på Trafalgar m julmusiken runt om måste ses o avnjutas 😊 annars är hela London en fröjd i juletid med belysning och skyltning.
Julkonserter hålls ju lite här o var och går ni in på londonbiljett.se när det närmar sig kan man nog få lite tips där.

London är en underbar stad oavsett årstid där man kan strosa runt och bara titta i timmar
Av Asok
21 aug. 2013 09:52
Det är def. mycket skönare o smidigare att ta t-banan direkt från Heathrow hela vägen till Covent Garden. Det tar iofs ca 45 min men ni slipper släpa bagage och byta. Vi bor alltid runt Bloomsbury/King's Cross o tar t-banan dit. Jättesmidigt.Köp Oyster Card innan ni åker - blir mycket billigare också än att ta Heathrow Express.

Julmarknaden i Hyde Park kan jag rekommendera.
21 aug. 2013 17:28
Precis som Asok skriver finns tunnelbana hela vägen mellan Heathrow o Covent garden. Det kostar £5.70 eller om det var 7.50 (??) (utan Oyster) och tar runt 50 minuter. Kolla upp vilken station som är er, beroende på var i Covent Garden ni bor.

Vill ni istället åka Heathrow express som tipsas om först - så tar det 15-20 min till Paddington och kostar £20 på plats och köper ni i en av massor av automater behöver ni inte köa. (kort accepteras). Sedan kan taxi vara skönt för ca £10 direkt till porten. Men min erfarenhet är att det inte går FORT med taxi spec i rusningstid (som verkar vara hela dagen...)

Finns ytterligare ett tåg, Heathrow Connect ,om inget av förslagen passar som jag inte har nån info om mer än att det är billigare än express och att man INTE får åka express på denna biljett,

Jag har tipsat om Afternoonte-sidor i tidigare trådar - sök på mitt namn och afternoon tea
Det samma gäller bra restauranger - det finns just nu en aktuelll tråd på exakt samma tema - kolla där efter mina tips :)

Juliga saker - i just covent garden är det julmarknad i juletid :)
21 aug. 2013 17:35
Citerat från Marilcj:

Man kan hitta påkostade afternoon tea för 6-700 kr men även mindre ställen där det bara kostar någon hundralapp, hur det är runt Covent Garden vet jag inte eftersom vi alltid bor i Bayswater i närheten av Paddington där Hilton har för ca 400 kr för två pers inkl varsitt glas champagne så antar jag att alla Hiltons hotell har samma deal.
Det finns ett The Waldorf Hilton i Covent Garden som har samma erbjudande men det kostar nog närmare 250 kr.
Av Marilcj
21 aug. 2013 18:17
Citerat från Nisse2ears:
Citerat från Marilcj:

Det finns ett The Waldorf Hilton i Covent Garden som har samma erbjudande men det kostar nog närmare 250 kr.
25 pund utan champagne och 35 inkl varsitt glas skumpa är visst generellt för Hilton i England fick jag veta idag 😊
21 aug. 2013 19:47
Citerat från Marilcj:

25 pund utan champagne och 35 inkl varsitt glas skumpa är visst generellt för Hilton i England fick jag veta idag 😊
Ja men det låter som samma siffra jag hade hört :)
Av Tinae
22 aug. 2013 13:50
Tack snälla för alla bra tips!!
Fick ändra hotell i sista sekundern så nu blev det Hyde Park Boutique Hotel istället.

Är det någon som har varit inbokad där?

Skiljer sig resväg från Heathrow mycket om man bor vid Hyde Park istället för Covent Garden?
Jag tänkte ta tipset att ta Expresståget in till stan och sen ta taxi sista biten till hotellet.

Tusen tack igen för all hjälp:)
Martina
22 aug. 2013 13:54
Citerat från Tinae:

Skiljer sig resväg från Heathrow mycket om man bor vid Hyde Park istället för Covent Garden?
Jag tänkte ta tipset att ta Expresståget in till stan och sen ta taxi sista biten till hotellet.
Ja, resvägen skiljer sig en del - det ligger åt ett annat håll ;)
Men spelar det någon roll eftersom du ändå skall ta taxi från stationen?
Av Tinae
22 aug. 2013 14:04
Haha så klart:)
Blandade ihop tunnelbana o tåg....tåget lär ju knappast ha flera stopp runt om i stan;)

Nä får bli en kaffe nu känner jag..
22 aug. 2013 14:34
*ler*
Nej, precis, expressen stannar bara på Paddington. Därifrån letar ni er med hjälp av "taxi-skyltar" till en samlingspunkt varifrån alla taxi utgår. Det finns så många bilar så det räcker till alla, och man behöver inte vänta.
Av Marilcj
22 aug. 2013 16:18
Citerat från Tinae:
Tack snälla för alla bra tips!!
Fick ändra hotell i sista sekundern så nu blev det Hyde Park Boutique Hotel istället.

Är det någon som har varit inbokad där?

Tusen tack igen för all hjälp:)
Martina
Hyde Park Boutique Hotel ligger på promenadavstånd fr Paddington Station, samma område som vi bor när vi är i London, ca 10 min promenad, så att ta en taxi fr station kostar inte mycket, deras framkörning är i stort sett samma som vår här hemma.
Tar ca 10 min och gå ner till Hyde Park/Kensington Garden, där hittar ni även Lancaster Metrostation som är Centralline.

Hoppas nu ni får en bra resa
Av Fredros
22 aug. 2013 22:55
I vecka 50 ligger fredagen 13 december !
Lucia i S.t Pauls Cathedral slår det mesta !

Tänk att i ett utsålt S.t Pauls - denna engelska världsarena - få uppleva ljuset släcks,
Tänk att svagt, sedan allt starkare få höra det svenska luciatåget skrida fram och som i mitt fall få höra engelske bänkgrannen viska "This is beyond words ... !"
Att få uppleva svensk tradition på detta sätt mötas av engelsk uppskattning i en av sina mest älskade helgedomar ! Låter det intressant, beställ biljetter :
http://www.svenskakyrkan.se/london !