Liten fråga om ESTA.

8 nov. 2011 17:13
Visningar: 938
Hej.

Åker till New York nästa år. Har fyllt i ESTA på nätet och det funkade bra.

Har en liten fundering bara. Mitt tilltalsnamn står inte först i passet, det står Leif Sven där Sven är tilltalsnamnet.

Enligt ESTA så skall man fylla i det namnet som står först i passet,dvs Leif,så det gjorde jag.

Allt frid och fröjd så långt men sen slog det mig att man skall ju fylla i en tulldeklaration och eventuellt också en I94-W blankett innan man passerar in i USA.

På dessa blanketter skall man ju precis som i ESTA skriva det namnet som står först i passet men skall man ju skriva under med sin signatur längst ner.

Vad skriver jag i signaturen? Leif och mitt efternamn eller Sven och efternamn. Skriver jag Leif så stämmer det ju inte med signaturen i passet som jag naturligvis har skrivit med Sven, och skriver jag med Sven som signaturen är i passet så stämmer det ju inte med vad jag har upgett i blanketterna (Och i ESTA också för den delen).

Någon som har efarenhet av detta?
Av Hawaii
8 nov. 2011 18:37
Eftersom jag bor i USA har jag ingen erfarenhet med ESTA, men det är viktigt att komma ihåg att pass och tull-kontrollanter också har sunt förnuft! Skriv din signatur som du alltid gör. Om de frågar så är förklaringen enkel: Sven är tilltalsnamnet och det är det du använder i signaturen. Du har ju båda namnen i passet. Inga problem!
Av Peter_o
8 nov. 2011 20:27
Just det, skriv under som du brukar. Det är ju det som är din namnteckning, och den har dom inte ändrat, ännu ...

Så jag jag gjort, som har samma förhållande med förnamnen som du.

/PeterO
10 nov. 2011 15:08
Hejsan,
har pratat med icelandair som jag kommer åka med och de kommer bli problem!

Anledningen är att deras system kopplas upp sig på EPAS/ameriaksnka och då måste allt matcha annars kan man bli förhindrad ombordstigning.

Alla har dock inte detta system ännu men fler och fler bolag håller på att införskaffa det.

DET KAN ALLTSÅ BLI PROBLEM! Något som föregående talare har klarat sig undan då systemet fortfarande i färskt och endast användas av ngåra emn som sagt ständigt utökas som exempelvis SAS.

Det är inte sura tullkontrollanter som är problemet utan ett hårt
system.

Vilket flygbolag åker du?
Av Peter_o
10 nov. 2011 15:56
Men snälla nå'n, vi pratar om hur man undertecknar tullhandlingen, inte hur man bokar flyget.

Jag vidhåller att ett undertecknande ska ske med den namnteckning man brukar använda, och inget annat.

/PeterO
Av Hawaii
10 nov. 2011 16:12
Instämmer med Peter. Man fyller ju inte i tulldeklarationen förrän EFTER att man är på planet och nästan framme i USA. Lite svårt för flygbolaget i det läget att sätta käppar i hjulet!
Av Asok
10 nov. 2011 20:52
Ja det viktiga är att namnet på biljetten/passet/ESTA stämmer överens.