Latinamerika, tips och råd.

7 dec. 2012 17:46
Visningar: 2380
Hej alla som rest i Latinamerika!

Jag och min pojkvän ska resa till Latinamerika i 3 månader och har en del frågor men vill också ha tips om vad som bör ses, göras, upplevas o.s.v.

Vi tänkte börja med Kuba och sen jobba oss ner mot Peru.
Alt. 1: Kuba-Venezuela-Ecuador-Peru. Vad får vi inte missa på den rutten?
Alt 2: Kuba till Peru via Centralamerika (typ Guatemala, Honduras Nicaragua) Vad får vi inte missa om vi åker den vägen?
Vilken av dessa ovanstående alternativ rekommenderar ni när de kommer till avstånd, lättast att ta sig, upplevelser o.s.v?

Bör man flyga mellan allt?
Ska man då boka alla flygresor innan eller på plats där, vad blir billigast?
Billiga flygbolag?
Eller är buss ett bra alternativ?
Vilka sträckor är bra att åka buss? (Kanske mellan Quito-Lima eller mellan de mindre länderna Centralamerika.)
Bra bussbolag?

Hoppas ni orkar ta er tid att läsa och svara. Vi är tacksamma för alla svar även om ni inte kan svara på allt! :)

/ Linda & Björne :)
Medlemmen har tagit bort svaret
7 dec. 2012 18:47
Ska kolla upp de, tack för tipset! Om orken plötsligt kommer så är du välkommen att skriva igen. :)
Av Theelf
7 dec. 2012 21:18
Hej Linda och Björne,

Kul resrutt ni har valt! Tycker att flera borde resa i Latinamerika. Det har alltid varit min grej. Frågar ni mig så tycker jag att ni skall åka så mycket buss som ni någonsin kan. Har själv tillryggalagt tusentals kilometer per buss i Latinamerika. Finns det något bättre sätt att träffa intressanta människor och lära känna obskyra små intressanta ställen? Flyg endast om det är nödvändigt. Generellt sett är det väldigt lätt att ta sig fram med buss i Latinamerikanska länder. Det är så gemene man tar sig fram - utnyttja det.

Av de länder ni nämner begränsar sig mina erfarenheter till Guatemala och Peru. Här kommer något av det jag kan gå i god för är intressant och vackert:

Guatemala: Bland de bästa länder att resa i jag har besökt. Mycket att se, lätt att ta sig fram, korta ressträckor och relativt billigt. Guatemala är det Latinamerikanska land som har högst andel indianer i befolkningen.

- Tikal är väl det mest uppenbara tipset. Se till att uppleva en soluppgång från det som kallas tempel 4.
- Antigua är en kolonial stad c:a en timmes bussresa från Guatemala City. Mycket vackert och ett bra ställe att studera spanska.
- Pacaya är en i allra högsta grad aktiv vulkan som med jämna mellanrum gör livet surt för folk i närheten. Helt fantastiskt att uppleva de konstanta små utbrotten.
- Lago Atitlan är en djup sjö kring vilken flera slocknade vulkaner finns posterade likt vakttorn. De flesta kommer till byn Panajachel (även kallad Gringotenango). En del tar båten över sjön till byn San Pedro.
- Chichicastetenango är känt för sin indianmarknad. En färgrik upplevelse.

Peru: när jag var där (1989) var gerillan Sendero Luminoso aktiv och det var förenat med livsfara att besöka vissa ställen i landet. Vandrarhemmet vi bodde på i Lima hade en månad tidigare blivit anfallet av gerillamän utrustade med AK-47. Numera är det lugnt.

- Puno vid Titicacasjön är vackert och autentiskt samtidigt som det är centrum för turismen ut till Urosöarna (de flytande vassöarna).
- Ta tåget från Puno till Cuzco - en av två gamla inkahuvudstäder (på slutet var inkariket uppdelat i två och hade två huvudstäder: Cuzco och Quito). Cuzco i sig är ett fantastiskt ställe att besöka. Delar av staden består av nutida "husöverdelar" som använder gamla inkamurar som grund. Vidare finns flera intressanta marknader att besöka. Runt stan finns inkaruiner som Sacsayhuaman (oerhört imponerande), Ollantaytambooch Quenko.
- I granndalen till Cuzco ligger byn Pisac. Här finns en känd marknad och på berget högt över stan ligger en inkaruin: citadellet Pisac.

Jag är mycket intresserad av de gamla indiankulturerna Inka, Maya och Aztec. Ett ställe som jag inte har besökt men som står på min önskelista är Copán i Honduras (nära gränsen till Guatemala). Copán är en av de mest välbevarade städerna och inte alls lika välbesökt som t.ex. Tikal, Palenque, Uxmal och Chitzen Itza. Kanske något för er att besöka om ni väljer rutten genom Centralamerika?

Sista tipset: medlemmen Tobiasdesuecia här på RG kan ALLT om Centralamerika. Han har dessutom gett ut två fina små guideböcker om Centralamerika och Sydamerika. Tyvärr syns han sällan här nuförtiden. Kolla in hans sida: www.varldsvan.se Där kan ni kontakta honom och beställa hans böcker. Jag har dem båda två och de är mycket bra!

Det var mina tips till er!

Hälsar,

TheElf
Av Hkn
11 dec. 2012 00:04
Citerat från theelf:
Hej Linda och Björne,

Kul resrutt ni har valt! Tycker att flera borde resa i Latinamerika.
[sniiip for clarity!]
Det var mina tips till er!

Hälsar,

TheElf
RG när det är som bäst. Hatten av, Dr. Elfschwanstein!
Tobias böcker verkar också vara goda investeringar.

Har dock en fråga som hittills hållit mig borta från hela den
Sydamerikanska kontinenten:
Hur hög är språkbarriären?
- Tar man sig fram utan att ha tagit en crash course i spanska eller portugisiska? (vilket är min plan innan jag börjar ta mig an kontinenten)
- Eller om jag omformulerar frågan: Om jag ber om din subjektiva bedömning – hur mycket påverkar språkkunskaperna (eller bristen på dem) själva reseupplevelsen?

Cheers,

:: h ::
Av Theelf
11 dec. 2012 00:32
Tack Haakim min vän!

Min åsikt är att språkbarriären är markant. Det låter som om du har en plan och den tror jag på - även om jag inte har någon egen erfarenhet av crash courses i språk.

Utan att utrusta sig med åtminstone grundläggande språkkunskaper (tycker jag) att resan till Sydamerika blir haltande. Du missar nyanserna. Men det gäller väl för resande varsomhelst antar jag. Kunskaperna i engelska är generellt sett mycket låga. Och det gäller även personer som i övrigt är utbildade. Räkna alltså inte med att någon talar engelska överhuvudtaget. Det är inte som i Asien eller Afrika. Här gäller spanska/portugisiska. Full stop.

TheÄlg
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Hkn
11 dec. 2012 01:29
Citerat från anteee:
Du behöver absolut inte kunna spanska för att resa runt i Syd/mellan-amerika

Du kommer långt på endast ett fåtal ord samt teckenspråk.

Jag har aldrig läst en minut spanska och klarar mig galant. Det gör du med.

Lite här och var kan folk lite Engelska också. Oftare i Argentina än i Bolivia och oftare på guesthouse/hostel/hotel än på restaurangen.

Men jag upplevde det inte som ett dugg hämmande att inte kunna ett ord spanska.
Så mitt råd är ÅK! och sluta genast fundera på detta icke-problem :)
Tack för peppet, Anteee!

Klart jag ska åka. Och jag är helt och fullt klar över att det går att klara sig fram med bara en vänlig attityd, enstaka ord och teckenspråk (jag har umgåtts med pygméer utan att kunna ett ord beka eller sangho – det gick ganska bra).

Dock tror jag att tillvaron blir lite enklare med ett par månaders grundläggande spanska i ryggen. Och att det höjer kvaliteten på upplevelsen. Men din input innehåller hur som helst bra pusselbitar: Bolivia åkte just ner ett par platser i kön. Argentina är upp!

Tackar gör,

:: hkn ::
Av Theelf
11 dec. 2012 09:49
Som sagt - kan man inte åtminstone lite av språket tycker JAG att man missar mycket i resandet. Och det säger väl sig självt att man kan ta sig fram med teckenspråk? Man "behöver" inte några språkkunskaper överhuvudtaget för att klara sig (vilket jag i och för sig aldrig påstått ... ). Men hur mycket kontakt får man med lokalbefolkningen då? För MIG blir det tråkigt. Om man sedan skall avhålla sig från att åka någonstans för att man inte kan språket är väl upp till var och en. Jag åkte till Brasilien första gången utan att kunna ett enda ord portugisiska.

Hälsar

Älgen
11 dec. 2012 18:31
Tack för att du tar dig tid att svara TheElf. Bra tips om Peru!
13 dec. 2012 10:15
Tror helt klart du vinner på att kunna lite spanska eftersom du begränsar dig själv genom att inte kommunicera annat än med teckenspråk på många platser (frun är från Centralamerika så det märktes av).

Guatemala fick du en hel del bra tips om. Guatemala City däremot skulle jag lämna bakom mig ganska snabbt. Gängen dominerar hårt där och det är inte tillrådligt att röra sig "hur som helst" i sta'n.

Vi fick tyvärr styra av vår avstickare till Guatemala från El salvador nu senast, men det är ett mål för nästa resa.

.
Medlemmen har tagit bort svaret
14 dec. 2012 14:00
Nej Antee, DU missar ingenting. Men det är kanske inte dig de flesta vänder sig till när de förmedlar åsikten att muntlig kommunikation tillför en nyans av förståelse för en destination.
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Dirgis
14 dec. 2012 23:19
Jag reste i Syd - och Centralamerika i våras och bodde bland Indianer i Peru, en fantastisk upplevelse.
Honduras bör man inte missa. Från Antigua ordnar många lokala resebyråer resor dit.
Innan du reser är det bra att ta kontakt med lokalbefolkningen. Här är några möjligheter.
Jag åkte buss mellan Cuzco och Puno, en trevlig resa längs Anderna. Rekommenderar resan.
www.hospitalityclub.org
www.couchsurfing.org
www.womenwelcomewomen.org.uk
servas kan ej mailadressen.
Jag har bott hos medlemmar i flera ur organisationerna. Man får många goda råd av lokalbefolkningen och mötet vid måltiden är en upplevelse man sällan glömmer.
Lycka till
15 dec. 2012 00:32
Antee: Nä, bryr du dig inte om lokal kultur och historia, kan ordet cerveza och håller dig på din strand funkar det säkert på ditt sätt.