Längre än 6 månaders visum?

18 apr. 2011 22:12
Visningar: 2010
Hej!

Jag undrar om man på något sätt kan få ett längre visum än 6 månader i thailand? Skulle vilja stanna i ca 1 år. Någon som vet om detta är möjligt? Och i så fall hur??

Mvh
Linn
Av Bonanza
19 apr. 2011 05:02
Längre än 6 mån tror jag är svårt att få, men ring gärna och hör med dem på Thailändska ambassaden.

Royal Thai Embassy
Floragatan 3,
100 40 Stockholm
Tel. +46(0)8 588 04 250
Fax: +46(0)8 411 0446
E-mail : (Logga in för att se e-postadress)
Opening time for visa application Monday-Friday 09.00 – 13.00 hrs.
Time for collecting visa-issued passports Monday – Friday 14.00 – 16.00 hrs.
Attention : All types of visa applications must be submitted in person or by a representative at the Royal Thai Embassy. The Embassy does not accept nor return visa application by post.

Royal Thai Consulate (Gothenburg) Visit address : Norra Hamngatan 36
Box address: Box 11499
404 30 Göteborg
Tel. 031-150 640
Fax: 031-153 240
Office hours:
Monday-Friday: 09.00-12.00 hrs.
Phone Time : 09.00-11.00 hrs.

All kontakt JAG haft med dem har jag haft med Göteborg, och de har varit väldigt bra. (anledningen till att jag pratat med KONSULATET istället för AMBASSADEN är att om du ansöker om Visum i Stockholm så måste du hämta och lämna passet på plats SJÄLV eller VIA OMBUD, medans det går bra att skicka med rek post fram o tillbaka till Göteborg.

Om du ansöker om turistvisum "double entry" så får du 60 dagar plus 60 dagar, detta innebär att när du kommer ned så får du 60 dagar vid ankomst. (se till att de ser ditt visum i passkontrollen så att de inte bara rutinstämplar 30 dagar).

EFTER 60 dagar så får du ta dig till Immigrationsmyndigheten. De finns iaf i Bangkok, Phuket, Chiang Mai, o Pattaya. Fann denna lista, som troligen gäller fortfarande.
http://www.thaivisa.com/immigration_phone.0.html

Väl på plats där så ansöker du om förlängning 30 dagar, det tar ca en timme.

När sedan DESSA dagar är slut så måste du ut ur landet, säkrast själv med det statliga bussbolaget, med flyg, eller också kan man åka med en halvsovande förare i minibuss på ett så kallat visa-run. Bara du tar dig till gränsen o tillbaka med livet i behåll så är det ok!

Vid inträdet i Thailand för ANDRA gången så aktiverar du visa nr 2, som sedan kan förlängas 30 dagar på samma sätt som tidigare förklarat.

Efter att dina 60+30 och 60+30 dagar är förbrukade så måste du ut ur landet igen, denna gång till Laos eller Kambodja, där du kan söka turistvisum double entry igen. Denna process tar ca 3 dagar och mera specifik/aktuell info om detta finns på http://www.thaivisa.com/

Tänk på att om ditt visum gäller till och med tex 20 Juni, så måste du UT senast den 20 juni. när du sedan går tillbaka IN så är det fortfarande samma dag när visum nr 2 aktiveras. Du "förlorar" en dag på samma sätt när du FÖRLÄNGER ditt visum hos immigrationsmyndigheten. Double entry ger alltså 60+29 och 59+29=177. Om du tex ankommer BKK kl 23:45 så kan du ju ta det lite lungt, om du går igenom passkontrollen efter 00:00 så har du "fått" en extra dag. Din incheckade väska hämtas dock på andra sidan, så dröj inte FÖR länge! :)

Svenska ambassaden/Konsulatet har också numera ett Triple Entry Visa, 60+60+60, samtliga förlängbara med 30 dagar styck, (detta ger dig sammanlagt 265 dagar) men då måste du ha SAMTLIGA ut och inresor bokade MED FLYG, innan du ansöker. (fråga ambassaden) Billigast inrikesflyg hittar du troligtvis på www.airasia.com

Värt att veta är också att de INTE ger dig ett visum här i Sverige om du inte har en returbiljett till Sverige bokad.

Fråga också på konsulatet/ambassaden om tidsgränser för dina visum. Om du ansöker för lång tid i förväg så hinner "sista förbrukningsdag" på dina visum gå ut innan du hinner använda dem.

Ditt pass måste också vara giltigt 6 månader längre än din första ankomstdag.

*suck* efter en snabb koll på http://thaiembassy.se/documents/TR10eng.pdf så ser jag följande:

"In case of applying for double entries or triple entries, you must present a ticket or reservation papper showing arrival date to Thailand for 2nd and 3rd entries as well."

Verkar som om man måste ha biljetter bokade även för double entry, du får ringa o fråga, berätta gärna vad de sade!

Ett annat sätt att ev stanna längre; min australiensiska polare skall få ett ettårs visa genom att vara "hjälpreda" åt en bekant till honom som håller på med nåt forskningsprojekt på ett universitet i Thailand. jag vet inte reglerna för detta, men du kan ju kolla upp det. Det får inte vara någon betalning inblandat utan du måste vara grastis iaf, mer vet jag tyvärr inte.

Hoppas du blev liiite klokare iaf!

Mvh Mathias