Langkawi snorkling

12 jan. 2013 01:02
Visningar: 1733
Jag ska åka budget till bl.a Langkawi i mars. Har förstått att snorkling generellt inte är bra på huvudön utan man måste ta dagsturer för att hitta bra ställen.
Men jag vill bo vid snorklevatten. Vet någon om man kan ta sig enkelt från flygplatsen på Langkawi till någon bra snorkel-ö i närheten där man även kan bo billigt?
Alternativt om någon vet om det finns nån speciell plats på Langkawi som erbjuder OK snorkling i närheten av boende?
Av Tipp1
14 feb. 2013 09:41
På ön går det inte snorkla grumligt vatten bäst på norra sidan . ska du snorkla så måste du ut med båt. Vi åkte över till koh lipe för att det inte gick att snorkla på ön.
14 feb. 2013 12:43
Tack för svaret! Då får jag planera därefter. Tänkte ändå ta ett PADI dykcert på langkawi så då lär väl båtutflykt ingå. Någon som har någon dyk-skola att rekommendera på Langkawi?
Av Sierra
14 feb. 2013 13:07
Eftersom du vill bo vid snorkelvatten och planerar att ta ett PADI dykcert är det bästa alternativet att du tar båten över till Koh Lipe i Thailand. Där har du kristallklart vatten. Speedboaten går från Telaga Harbour, ca 10 min från Langkawi Airport och överfarten tar 10 min. På Lipe har du 8 diveshops som erbjuder denna utbildning.

Ett bra alternativ kan vara Adang Sea Lodge som är billigt och där du dessutom har 10% rabbat på boendet om du dyker med dem.
http://kohlipethailand.com/show_resort.php?id=45&name=Adang%20Sea%20Lodge

Ett annat är Forra Dive Pattaya där du har 25% rabatt de dagar du dyker.
http://kohlipethailand.com/show_resort.php?id=41&name=Forra%20Dive%20Pattaya
Av Katrinl
14 feb. 2013 13:44
Hihi, jag får möjlighet att rätta Sierra. Överfarten tar 1 timma menar han:) Annars ska du alltid lyssna på Sierra! Klok och snabb!
Åk till Koh Lipe, går inte att jämföra vattnensikten.
Av Sierra
14 feb. 2013 14:40
Citerat från katrinl:
Hihi, jag får möjlighet att rätta Sierra. Överfarten tar 1 timma menar han:) Annars ska du alltid lyssna på Sierra! Klok och snabb!
Åk till Koh Lipe, går inte att jämföra vattnensikten.
Hmm...jag menade faktiskt 50 min även om det står 1 tim i tidtabellen....:-))
14 feb. 2013 14:59
Tack för fina tips. Otroligt värdefullt att ni tar er tid att dela med er :-)