Lämna ut cvv-kod till Beach garden resort?
Hej!
Vi har nu, tack vare alla tips på denna sajt, äntligen bokat ett boende på Langkawi! Vi ska dit 5 nätter 7 dec och har nu bokat på Beach Garden resort på Cenang.
Det som bekymrar mig är att de vill att jag ska skicka mina kortuppgifter inkl cvv-koden. Jag känner mig inte riktigt bekväm med detta :(
Hur har ni andra gjort?
MVH Anna
Vi har nu, tack vare alla tips på denna sajt, äntligen bokat ett boende på Langkawi! Vi ska dit 5 nätter 7 dec och har nu bokat på Beach Garden resort på Cenang.
Det som bekymrar mig är att de vill att jag ska skicka mina kortuppgifter inkl cvv-koden. Jag känner mig inte riktigt bekväm med detta :(
Hur har ni andra gjort?
MVH Anna
Förstår din tvekan – den som har alla uppgifterna inkl. CVV/CVC kan göra en massa osnygga saker.
Ska du skicka CCV-koden i klartext i ett mail/vanligt dokument?
Eller sker själva betalningen inne i ett slutet och krypterat betalningssystem, typ Dibs eller PayEx?
I ett slutet betalningssystem kommer säljaren aldrig åt alla kortuppgifter (systemet verifierar bara att du inte är på spärrlistan och att du uppgett alla uppgifter korrekt = sannolikt är kortinnehavaren), så då är det bara att köra.
Annars får du väl göra en rimlighetsbedömning om säljaren är att lita på eller inte. Det är ju sällan som en lodge eller ett hotell vill sabotera sitt varumärke och sitt goda rykte genom att lura gäster. Men det är ju inte heller givet att människorna som hanterar dina kortuppgifter är tillräckligt försiktiga.
Som en slags medelväg har jag ibland har jag lyft telefonluren och ringt över kortuppgifterna till säljaren, så att det inte valsar runt mail-dokument med alla siffror i.
Cheers,
:: hkn ::
Ska du skicka CCV-koden i klartext i ett mail/vanligt dokument?
Eller sker själva betalningen inne i ett slutet och krypterat betalningssystem, typ Dibs eller PayEx?
I ett slutet betalningssystem kommer säljaren aldrig åt alla kortuppgifter (systemet verifierar bara att du inte är på spärrlistan och att du uppgett alla uppgifter korrekt = sannolikt är kortinnehavaren), så då är det bara att köra.
Annars får du väl göra en rimlighetsbedömning om säljaren är att lita på eller inte. Det är ju sällan som en lodge eller ett hotell vill sabotera sitt varumärke och sitt goda rykte genom att lura gäster. Men det är ju inte heller givet att människorna som hanterar dina kortuppgifter är tillräckligt försiktiga.
Som en slags medelväg har jag ibland har jag lyft telefonluren och ringt över kortuppgifterna till säljaren, så att det inte valsar runt mail-dokument med alla siffror i.
Cheers,
Anna,
Jag har bott på Beach Garden Resort de 4 senaste åren och skall göra det igen i vinter. Första gången skickade jag ett fax med mina uppgifter och efter det har jag hänvisat till detta fax i mina senare bokningar.
Eftersom det är ett litet ställe känner jag personalen numera och detta har fungerat ua.
Att slå en signal som Hkn skriver är annars ett bra alternativ. Att tänka på i så fall är att receptionen stänger 19.00 lokal tid. Det innebär 13.00 svensk tid nu när vi har sommartid.
Jag har bott på Beach Garden Resort de 4 senaste åren och skall göra det igen i vinter. Första gången skickade jag ett fax med mina uppgifter och efter det har jag hänvisat till detta fax i mina senare bokningar.
Eftersom det är ett litet ställe känner jag personalen numera och detta har fungerat ua.
Att slå en signal som Hkn skriver är annars ett bra alternativ. Att tänka på i så fall är att receptionen stänger 19.00 lokal tid. Det innebär 13.00 svensk tid nu när vi har sommartid.
Tack så mycket för svar och tips och råd! Ska ta en till diskussion med min sambo, men lutar nog åt att jag trots allt mailar iväg uppgifterna i deras formulär som dom bifogat, verkar ju som att det hittills inte gått fel för någon, iaf inte vad man läst på recensioner om hotellet osv.
Jag har fått liknande fråga när jag skulle boka hotell i Thailand och har dåfrågat efter bankkontonr till hotellet och gjort en överföring. Känns säkrare än att lämna ut hela kortnumret.
Medlemmen har tagit bort svaret
Citerat från anteee:
Rädslan är som vanligt långt mycket större än risken att bli blåst.
Som exempel har jag lämnat ut mina kortuppgifter via mail, websidor privatpersoner mm till utlandet i 15 år och ännu aldrig blivit av med en enda krona.
Naivt? Ja kanske... men vad kan hända?
Man blir av med en liten summa som du sedan får tillbaka tillsammans med ett nytt kort från din bank.
Man ska inte övedriva det här.
Instämmer. Rädslan är som vanligt långt mycket större än risken att bli blåst.
Som exempel har jag lämnat ut mina kortuppgifter via mail, websidor privatpersoner mm till utlandet i 15 år och ännu aldrig blivit av med en enda krona.
Naivt? Ja kanske... men vad kan hända?
Man blir av med en liten summa som du sedan får tillbaka tillsammans med ett nytt kort från din bank.
Man ska inte övedriva det här.
Det lurar inte skummisar i slokhatt bakom varje hörn och nej, man ska inte överdriva det här. Bjuder ändå på ett drama från verkliga livet:
- - - -
Är i Kenya. Ska betala utlägg på sista safarilodgen med mitt MasterCard. Det blir tvärstopp.
Vad är nu detta?
Senare samma eftermiddag ringer mobilen. En svensk röst presenterar sig, frågar:
"Är du i Afrika nu?"
Jag: "Ja."
Svensk röst: "Har du köpt en laptop och tankat väldigt mycket?"
Jag: "Nej."
Svensk röst: "Det var väl det vi trodde, så vår fraud-avdelning har spärrat ditt kort. Har du märkt det?"
Jo, tack. Nog hade jag märkt det.
Nytt kort tog en knapp vecka att få. No problemo.
Däremot hade den troliga brottsplatsen, det första snabbköpet där vi tankade mineralvatten, rivits en kort tid senare. Kanske var det anledningen till att utredningen inte tog två veckor. Den tog närmare ett halvår.
Alla var trevliga. Alla fattade vems skuld det inte var, men jag var lik förbannat betalningsansvarig för den där notan, under tiden utredningen pågick.
Utredarnas slutsats: Någon hade varit fingerfärdig. Kanske gjort en avgjutning i lera och skrivit ner CVV-numret, eftersom allt gick snabbare än det tar att berätta om det.
Och jag fick ligga ute med 24.000 spänn onödigt länge.
- - - -
Det här var alltså inte kortuppgifter som jag skickat iväg. Men det visar två saker:
- En person som kommer över dina kortuppgifter och CVV/CVC kan fucka upp det för dig ganska ordentligt.
- Utredningskvarnarna mal inte alltid så snabbt.
Tror inte att jag använder mina plastkort mindre idag än före juli 2008, när det här hände.
Men jag lovar att jag tänker efter en halv gång extra innan jag drar iväg mina kortuppgifter rakt ut i ingenstans. Ringer hellre över dem, så att de inte ligger synliga i en utskrift någonstans.
Men så fungerar väl vi människor ganska ofta. Vi måste åka på en snyting först.
De flesta tjuvlarm köps av dem som nyss haft inbrott.
Slut på rapporten.