Lagra bilder på semestern

Av Mli83
9 dec. 2008 15:35
Visningar: 1081
Hejsan!

Nu i januari åker jag och en kompis iväg på en tre månader lång resa. Vi har laddat upp med CF kort och har sammanlagt ca 26gb att fota. Då jag kommer att fota allt så räcker detta kanske för en vecka och nu måste jag komma på ett sätt att lagra mina bilder under resan för att slippa köpa med mig ett hundratal minneskort och hålla reda på. Jag hittade en sida med usb hårddisk: http://www.pixmania.com/se/se/830590/art/western-digital/barbar-extern-harddisk-pa.html?form=90#tech-specs dock är jag inte så inbiten i hur detta fungerar. Någon som använder sig av det? Enligt denna så ska man föra över bilderna via datorn till den, alltså gäller det att man hittar ett internetcafé eller bara en dator någonstans och det vet jag inte om vi alltid kommer att göra. Läste någonstans för ett tag sedan om någon sorts "låda" (hårddisk) där man bara satte i sitt minneskort och tryckte på en knapp så skötte den överföringen. Men nu hittar jag inte den sidan. Någon som vet vad jag menar??
Tacksam för svar så fort som möjligt eftersom förberedelserna är i full gång!
Emelie
9 dec. 2008 15:54
Slå in LAGRA FOTON PÅ RESA på Google så hittar du det mesta.......lycka till //arne
Av Joje_66
9 dec. 2008 16:12
Hej Emelie! Rekomenderar verkligen att köpa minneskort så det räcker hela resan (det är ju billigt nuförtiden).
Sen bör man ju även ha minst en backup och då är just en lagringsenhet med hårddisk ett bra alternativ. Lita bara inte på att ha bilderna på ett ställe! Både hårddiskar, minneskort DVD-skivor mm. kan gå sönder, tappas bort eller stjälas.

Här är några men det finns många fler modeller att hitta om Du söker lite.

http://insidecomputer.stores.yahoo.net/80xprovpstwi.html
http://insidecomputer.stores.yahoo.net/digitalpartner.html
http://www.cyberphoto.se/pri_minneskort.php?Show=Yes&ArticleIDGroup=397,38&sortera=&prislistan=&onshelf=
Av Mpc
9 dec. 2008 16:18
Via nätet skulle jag personligen inte lagra även om det känns säkert pga dåliga uppkopplingar (om det nu inte är ett fåtal foton...).

Minneskort --> DVD x 2
Minneskort --> portabel HHD + DVD
Minneskort --> Mp3spelare + DVD

(Har alltid dubbel backup och förvara aldrig fyllda minneskort, hårddiskar, skivor tillsammans med kameran om den skulle bli stulen!)

Källa Macgunde som är medlem här på RG men för till felet på resa fot
Av Svampa
9 dec. 2008 16:34
Undvik internetcaféer och andras datorer - du riskerar att få in virus i kortet, mao bilder gone for ever....
Externt minne/disk är att föredra, googla på Archos eller Jobo, prisexempel hittar du på cyberphoto.se
Av Jesperw
11 dec. 2008 18:52
Vill understryka tidigare inlägg om att ha säkerhetskopia. Alla lagringsmedia går sönder, förr eller senare, så var förberedd med backup.

Trevlig resa!
Av Satguru
6 jan. 2009 11:07
Varför inte ta med en laptop? På så vis kan du se bilderna, spara dem på dess hårddisk och även nyttja (ofta) gratis trådlös surfning på hotell, kaféer, flygplatser etc. En liten extern hårddisk som extra back up är smart. En enkel utan display är billigast och funkar när du har en laptop. Fundera även på att skaffa ett gmail-konto (eller liknande). Via detta kan du skicka bilder till bekanta under resans gång - vilka även sparas i gmail. Skulle du bli bestulen på allt har du åtminstone det bästa som du skickat kvar.

Happy shooting! :)
Av Mli83
6 jan. 2009 13:20
Hejsan!! Vi håller fortfarande på att klura på enklaste sätt. Har laddat upp med rätt mycket minneskort till datorn samt usbminnen. Har även en box på bredbandsbolaget där jag tänkte föra över lite bilder under resans gång. Jag har en laptop men vill inte ha den med. Är för mycket bärande eftersom vi kommer gå med ryggan ganska ofta. Dessutom för mycket krångel på flygplatserna när den ska upp och ner :) Tack för alla tips!!

Emelie
Av Satguru
6 jan. 2009 16:33
Kommer ni fota RAW eller stora jpegar? Hur stora är filerna? Vissa kör ju bara små jpegar och då räcker 26 GB riktigt långt.
Av Mli83
6 jan. 2009 17:56
Skrev fel i mitt förra inlägg. Menar att vi laddat upp med massor med minneskort till kameran, inte datorn!! Kommer att fota i högupplöst jpeg format. Var på en tre veckor lång semester i USA 2006, då tog jag ca 5000 bilder så det kommer att bli massor mer nu..
Tack för alla svar och idéer. Följ vår resa här eller via resedagboken.se alias emelielarsson

Kram på er