Kvarnerområdet i kroatien

Av Fiona
2 juni 2007 09:40
Visningar: 285
hej ska bila med husvagn ner till kroatien i juli, tänkte hålla oss i kvarnerområdet. är det någon som varit där ? är det fina bad där?tips på bra campingar med härliga bad? har barn. snälla ge mig tips!
3 juni 2007 12:47
Blir osäker nu på området du efterfrågar..är det bukten mellan Istra och fastlandet?

Var i september i Rabac, som är i så fall mot den viken.
Såg att de hade en stor fin camping men själv bodde jag inte där, utan hyrde ett rum hos en gammal tant.
Dock har de en gammal tradition av turism och är vana så du lär inte få några problem.

Stränderna är bra. Man hyr solbäddar på de större, annars bara häller man ut sig på en klippa nånstans.
Att tänka på är att ta med badskor - hårda steninga stränder och i vattnet maneter och sjöborrar. Ta med snorkel och cyklop - en upplevelse.
Alltid en flaska vatten till hands.
Nudiststrand finns längst bort genom samhället sett från campingen.
Närmaste större ort är Labin , där finns apotek, fast det är undangömt och jag hoppas ni slipper det behovet.
Pula är stor stad söderut och Rijeka större stad norröver. Opatija litet flashigare badort.
Missa inte att äta inhemska rätter. De är bra på glass. Och hittar du den lokala läskedrycken Kockta så din resa fulländad! :)

Eftersom jag tycker språk är så kul skulle jag kunna skriva ett helt inlägg om det, men bara kort då, för att inte riskera att tråka ut dej: läs som det står! Inga konstigheter. A är alltid ett a som i kappa, O uttalas som Å och U som o som i Olle. J är ett j, inte konstiga läten.
Det vi är ovana vid är de där som historierna ovan på bokstäverna c och s. Enda råd jag har där: krångla till det! Då är det inte ett c och ett s utan nån form av tje - ljud. Čevapćići är en rätt och uttalas ungefär tjevaptjitji. Jättegott!
Av Mirreli - Reseguiden.se
4 juni 2007 13:59
Hej,

Fann en sida med campingplatser i Kvarner, http://www.campingcroatia.net/kvarner-camping/, hoppas du finner vad du söker. Har själv varit många år på Krk som har flera campingplatser men den som jag skulle rekommendera är Bor http://www.camp-bor.hr/. Miljön är mkt Pinjeskog, nära havet, gångväg in till gamla stan, bra badplatser som är långgrunda osv. Finns även en hel del annat att se på Krk och man kommer smidigt dit då en bro förbinder ön med fastlandet.

Kroatien är underbart vackert, ha en skön semester! Ps. Om du har små barn och ska på restaurang tänk på att få har barnstolar, hade själ en sån stol som man kan sätta fast vid bordet, funkade mycket bra.