Köp av glasögon

Av Walle
21 jan. 2014 23:21
Visningar: 4065
Har mina tankar att köpa nya glasögon på Koh Lanta...
Är det någon här på RG som har gjort det? Blev du nöjd? Hinner man på en vecka? På ett ungefär vad kan ett par progressiva kosta?
Många frågor blev det... 😛

/Walle
Av Bibby
21 jan. 2014 23:34
Har en kompis som skulle köpa nya glasögon i Jomtien men det fick han inte, så se till att vara nykter ;)
Han gick till grannbutiken och där var han välkommen.
Kostade väl ett par tusen battingar.
Av Walle
21 jan. 2014 23:42
Ha ha det är nog ingen fara att jag skulle vara onykter... 😛 2000 bath det va billigt... 😃
Av Ewa_h
22 jan. 2014 07:25
Hej, Jag har köpt glasögon på Lanta ett par gånger och har blivit nöjd varje gång. Butiken jag har handlat i heter S.K Optik och ligger vid Klong Dao (stranden närmast Saladan). Jag har inte progressiva så jag kan tyvärr inte säga va det kostar. Jag har alltid fått mina glasögon snabbt, så du hinner absolut på en vecka (om inte progressiva tar längre tid förståss).

/ Ewa
Av Hille2
22 jan. 2014 07:44
Om man ska köpa glasögon i Thailand numera så bör man tänka på vad man betalar för. Många gånger får man betala mer eller samma pris för samma kvalité som på lågpriskedjorna i Sverige. Men utan den möjlighet till service som man får hemma. Förr köpte jag alltid glasögon till mig själv och barnen i Thailand och tjänade ofta in hela resan på det, men nu när de blivit så mycket billigare i Sverige tycker jag inte att det finns någon anledning längre.
Av Walle
22 jan. 2014 08:10
Ja visst är det så att det kan vara bra pris på lågprisbutikerna också men bor man i en mindre stad som vi gör finns ingen lågprisbutik.... 5 mil till närmaste så man åker nog inte dit i första hand för att justera sina glasögon... Får väl kolla upp vad dom tar på Koh Lanta sen får jag jämföra med hemma men nya här kostar ca 8000 kr :-( Får man nya i Thailand för ca 1500 sek kan det vara värt att prova.... :-)
Av 1515
22 jan. 2014 10:09
Hej Walle !
Jag köpte progressiva på Koh Lanta i nov 2013
Massor med märkesbågar att välja mellan i senaste modellerna.När jag var där var det 50% på alla bågar.Betalade hemma sist 8.400 sek ,,här nere 20.000 bath.Jag köpte mina hos en underbar tjej som
hade butik i Saladam.( Saowakon Sareeviriyakun)Hon ägde butiken,Lanta Optik.
Det går att pruta..det svåra är att välja glas,,det finns olika priser beroende av vilken kvalitet man vill ha.
Jag valde den dyraste ,men det kanske inte är nödvändigt.Undersökning ingick i priset.
Du hinner på en vecka..Mvh Jeanette
Av Hille2
22 jan. 2014 10:17
Det tyckte jag var en dålig affär när man kan få progressiva från 900 SEK hos lågpriskedjorna i Sverige, om man nu inte har extremt långt till en sådan. Köper både avancerat slipade och tunna glas här hemma hos dem till min son som har ett gravt synfel för under 1200 med jättebra kvalité. I priset ingår dessutom försäkring utan självrisk. Resan till lågprisbutiken kostar mig ca 300 men då passar jag på att uträtta andra ärenden samtidigt. Å andra sidan har de ju inte dyra märkesbågar men jag prioriterar kvalitén.
Av Marilcj
22 jan. 2014 12:48
Där måste du hittat en bra butik Hille2, har en släkting som precis hämtat ut progressiva både till sig o dottern i en lågprisbutik, 8000kr totalt för båda efter dotterns bidrag, var själv och kollade i Outletbutiken hos oss och runt 4-5000 kr för progressiva.

I Thailand kan man räkna med halva priset på linser och i lite mer för glasögon, ska du ha progressiva får du nog ta dig till optikern så fort du kommer ner, bekant fick vänta på sina 1,5 v och jag fick mina som inte var progressiva på 5 dagar.
Dessutom finns det optiker här hemma som "servar" glasögon köpta både hos andra svenska och utomlands, för det vet jag många som gör, däremot har svenska optiker börjat dra åt svångremmen med att ge ut "receptet" fr undersökning gjord hos dom, men som sagt i Thailand är undersökningen kostnadsfri oavsett om man köper nya eller inte.
Av Hille2
22 jan. 2014 15:19
Specsavers, jag har köpt glasögon sedan de öppnade där. Mina egna progressiva betalade jag 900 för i november i fjol. Inga märkesbågar men bra kvalité och snygga. De lämnar även ut receptet och har bra service och mycket att välja på. Tar dock som alla andra betalt för receptet om man inte köper några glasögon (självklart).
Dock skulle jag inte dra mig för att köpa ett par i Thailand heller om jag skulle tappa mina eller de skulle gå sönder. Fast 20000 bath skulle jag inte betala. Tyvärr vägrar den lokala optikern att serva glasögon köpta nån annanstans, inte ens om man betalar bra.
Av Annew
22 jan. 2014 18:52
Hej! Jag har köpt glasögon flera gånger i Thailand. Senast på SK Optik vid Klong Dao. Jättebra service och jättebilligt. Betalade 1600 :- för Ray Banbågar med starkt synfel. Hemma runt 8000:-. Inget att tveka om! Lycka till!
Av Walle
23 jan. 2014 08:15
Tack för alla era svar....
Får åka in till Västerås och kolla lite på Specsavers vad dom har att erbjuda... sen får jag jämföra nere på Koh Lanta och se vad skillnaden skulle vara. På Koh Lanta verkar det som om man kan få en fin märkesbåge till billig slant men det kan man nog inte få hos Specsavers..... där är det billighetsbågar ser det ut som när jag kollar nätet....

/Walle
Av Hille2
23 jan. 2014 08:56
Ja, som sagt, vill man ha märkesbågar är det bättre att göra affären i Thailand (om de är äkta). För mig räcker det med att det är bra pris, att de är snygga och av god kvalité samt att butiken har bra service.
Av Rnero
25 feb. 2016 08:38
Ok Glasögon är mycket billigare i utlandet har personligen köpt i följande Länder till mycket bra priser och Proffesionell service.

Kuala Lumpur Engelsktalande bra service kostnad 900 Sek 2014

Bali Denpasar Engelsktalande bra service kostnad 1600 SEK 2013

Burma Rangon Engelsktalande bra service kostnad kostnad med Bågar 200 SEK

I Ho Chi Minh 20 Februari 2016 Köpte Progressiva med bågar för 90 Dollar samt bytte ut glasen i ett par äldre bågar för 48 Us dollar Detta var på Le Thanh Ton Quan 1 bakom marknaden i Ho Chi Minh City optikern hetta Nhat Quang Pratar utmärkt Engelska och Har en finsk flagga i fönstret, Dom gör även synundersökningar och kollar så att synen är korrekt.

Priserna ovan inkluderar synundersökning.

Och om man åker till peking kan man fynda till samma priser som Burma,
Ta med ett recept hemifrån receptet är ditt samt dina nuvarande glasögon. Dom gör även synundersökningar men det underlättar att veta ditt nuvarande recept.

Har köpt glasögon på internet helt bortkastat. och vänder man sig till en optiker i Syockholm räkna med minst 6000.- till 9000,- kan ju med andra ord flyga ner till typ Burma för 6000 Sek köpa glasögon för 200 kronor och alltså fåp en semester på köpet ....................
Av Tonim
25 feb. 2016 09:42
Hej!

Glasögon vet jag inget om. Men linser är sjukt billigt.. Kom över 1 års förbrukning för ca 500kr i ao nang. Medans specsavers i Sverige vill ha 5400!!!!! Billigast på nätet var 1500! (Samma märke)
Nästa år blir de både linser och glasögon i Thailand!