Koh lipe vs koh yao noi?

22 feb. 2011 11:03
Visningar: 934
Om några veckor åker jag ner till Thailand och jag kan inte välja mellan koh lipe och koh yao noi. Den ekonomiska aspekten väger tungt och då är väl koh yao det stället att föredra?

Och hur säkert är det att resa ensam, med tanke på rån osv, förekommer sånt?

Tacksam för svar!

Fredrik
Av Bengtar
22 feb. 2011 12:36
Med den erfarenhet jag har av Koh Lipe, skulle jag välja Koh Yao Noi.
Utan tvekan.
Av Yoppe
22 feb. 2011 12:52
Beror lite på vad du vill ha oxå,var själv inne på koh yao noi lite så jag läste om ön i min willmaguide och ångrade mig,vad jag förstår är det vackert och har fin natur med många fina klippfomationer men:
Utrag från willmaguiden "Man skall inte förvänta sig perfekta sandstränder,vid ebb är det som regel för grunt för att simma och kusten är stenig badskor är att rekommendera".

Befolkning är muslimsk inget illa om dom men "alkohol serveras inte"(willmaguiden).

Nu har jag en badtokig 6 åring och tar mig gärna en kall öl till maten så för mig blir det annat.

Koh Jum kanske kunde vara nåt för dig annars.

Att resa ensam i Thailand är relativt säkert och det är nog större risk att bli rånad här hemma när man går till bussen om man bor i en lite större stad iaf.
Av Sugus
22 feb. 2011 15:13
Har inte varit på Koh Lipe men Koh Yao Noi är trevligt.
Som tidigare skrivits om stränderna och att det inte serveras alkohol stämmer inte.
Finns fina bad samt kall öl.
Av Yoppe
22 feb. 2011 16:47
Det är som sagt Willmaguiden som jag hämtat min info och alla tycker väl inte som dom, angående stränderna läste jag ungefär vid samma tidpunkt om ön i DN resor och dom beskrev ön som,en vacker ö utan riktiga badstränder detta var för några månader sedan,men dom bilder jag sett från Koh yao noi tycker jag inte stämmer riktigt med detta men en bild är en sak jag har ju inte varit där åker igen till thailand nu i mars och öluffar längst andamankusten åter igen men jag hoppar nog koh yao öarna denna gång med,men någon gång blir det nog ett besök där med.