Koh lipe

Av Lenafbg
15 nov. 2008 18:41
Visningar: 608
hej
jag och min familj vill till koh lipe nästa år.
har någon bra boende som tips?
gärna pattaya
beach.
någon som vet något om pattayasong resort?

kram från falkenberg
Av Karten
17 nov. 2008 09:47
Hej,

Har heller ingen erfarenhet om Pattayasong Resort men du hittar lite åsikter på http://www.thailandforum.se/index.php?topic=7723.0.
Annars är det Varin- eller Bundhaya Resort som vi tyckte håller OK standard utav resorterna på Pattaya Beach.
Själva bodde vi på Lipe Resort i dec -07 men dom hyddorna börjar bli lite slitna. Annars var läget det bästa med beach front bungalows. Det är/(var) den enda resorten på Pattaya stranden som hade det.

mvh joakim
1 dec. 2008 13:58
vi ska också till lipe i febr kommer bo på bundaya resort. tar man säg bäst dit med färja eller speed boat ? kommer ta oss från koh muuk till lipe ...Morgan
Av Bengtar
1 dec. 2008 16:15
Hej på dig!
Thailandforum/se ska du läsa med skepsis. Den är vad gäller Koh Lipe svagt uppdaterad.
Jag var på Koh Lipe nu i november. Där finns t.ex en ny betongväg från Pattaya beach och rakt över ön. På stränderna ligger ca 400 longtailar beredda att ta emot turistströmmen som förväntas. Pattaya har inte värst mycket strand kvar vid sidan om alla nya båtar.

Det byggs nya bungalower, i anknytning till befintliga resorter, i ett högt tempo. Det finns ca 20 resorter i nuläget. Ett femtontal nya butiker byggda av betong byggs vid bygatan intill Pattaya.
Stora delar av de äldre resorterna med risiga bungalower vid Pattaya genomgår en kraftig upprustning / utbyggnad.

Området på kontrasidan från Pattaya sett genomgår en jätteförvandling till mängdturism. Den biten som är mellan Andaman resort och Mountain resort är befriad (i stort sett) från longtailar.
Det är helt klart bra på Koh Lipe, men orört paradis?

Det som kan tyckas bra är att ön ligger i en nationalpark och att man inte accepterar vilket skrän som helst.
Naturen är fin, det är relativt gott om fåglar.
Det finns visst nån som har uttryckt att det dräller av kungskobror. Vilket skitsnack!

Jag tyckte det var fint och gemytligt på ön, men orört paradis? Knappast.
Vi bodde på Mountain resort och trivdes fint där. Tio minuters promenad till mittpunkten på ön.
Det tar tre timmar att gå runt hela ön.
Av Karten
1 dec. 2008 16:29
Hej,

Ja man är ju inte förvånad över förvandlingen men samtidigt så förstår man dom som har det som sitt levebröd.
Hoppas bara att lugnet får vara kvar och inte försvinner pga penninghungriga investerare.

//joakim