Koh kradan

Av Winx
31 jan. 2012 10:38
Visningar: 4960
Funderar på om vi ska ta ett antal dagar här och inser att det fortfarande bara verkar finnas två boendealternativ :-( Seven..går nog helt bort då jag tycker det är orimligt dyrt om man ska bo beachfront och antagligen är det fel folk där för oss också :)

Funderar dock på kradan beach resort som iof fått ljumma recensioner. Vi var där och åt för länge sedan och det var väl sådär men stranden var fin vill jag minnas. Någon som varit där nyligen och kan ge ett utlåtande? Om man ska ha absolut bästa läget där, är det deras beach front cottage (de som kostar 4000 bath) då eller ligger någon av de andra bättre? Känns som läget är absolut viktigast för oss även om man inte vill att det ska vara för sunkigt heller.. Vill ha riktigt strandläge, helst som t.ex Sivalai (koh muuk) är belägna..

Tar tacksam emot era eventuella tips!
Av Beppis
2 feb. 2012 08:26
Har inte bott på Kradan eftersom det inte finns så många boenden. Dock varit där över dagen 2 gånger. Tycker att det var mycket bra snorkling utanför den södra delen av stranden. Tog även en promenad över ön till en liten strand på västra sidan. Gör inte som vi gjorde och gå barfota, det är bitvis oröjd djungelstid (såg faktiskt en orm).
Ett alternativ är ju att bo på Koh Mook. Bodde själv på Charlie Beach Resort, mycket bra bungalows samt frukost. Därfrån tar det 10 min till Emerald Cave och 30 min i Koh Kradan. Långgrunt och det varmaste vattnet jag badat i. Sivalai däremot tycker jag är en riktig "turistfälla". Besökte det när det var lågvatten och då ser det inte ut som i broschyrerna, långgrunt och endast en smal remsa med den fina sanden. Drack föresten min dyraste Chang där, 105 Thb för en liten!
2 feb. 2012 16:32
Hej Winx!
Har varit på Kradan tre gånger o bott på Beach Resort. Både boende o mat är inte det bästa som erbjuds i Thailand! Det som gör att vi återvänt, är den underbara lagunen rätt utanför resorten. Vid högvatten är det nog det vackraste jag upplevt i Thailand. Vi har bott i dom "gamla Beach front. Dom höll på att bygga dom nya när vi var där förra året, så dom borde vara fräschare. Sen får man själv avgöra om det är värt det högre priset. Vi brukar stanna 2-3 nätter och då är det helt ok att bo i dom gamla. Hårda sängar, men det är det på dom flesta ställena, samt tveksam mat. Prova att besöka Paradis Lost Resort för att äta. Ligger mitt på ön. Mycket bättre mat där! Förvänta er inget hålligång, för det är lugnet som råder!
Lycka till!
Av Winx
2 feb. 2012 17:27
Tack för svar båda två! Är läget bättre på dom nybyggda (komforten spelar inte så stor roll om läget är bra)? Vi har varit på kradan för länge sen men jag minns inte exakt och blandar ihop med andra ställen ibland.

Vi har bott på både charlies och Sivalai flera ggr och jag tycker tvärtemot så smaken är som baken :) Men jag håller med o matt prisnivån i restaurangen är för hög. mannen skriker högt när han får betala över 100 bath för en liten öl :D
Av Marilcj
2 feb. 2012 17:33
Finns en reseguid skriven om Michael Fjording som heter "Strandhyddor i Thailand", där skriver han om många olika resort o boende på just de Thailändska öarna och Koh Kradan finns med i den och just Beach Resort och inget som han rekomenderar direkt, kan du få fatt i boken så finns där en hel del tips om boende även på de närliggande öarna annars!
Av Sus73
2 feb. 2012 17:33
Var på Kradan för 3 år sen och bodde då på Paradise Lost. Suverän mat, trevliga människor och helt ok boende, om man som vi gillar när det är lite spartanskt :)
Av Winx
2 feb. 2012 18:42
Tack för fler tips! Boktips kan man aldrig få för mycket av :) Vi har dock rest runt ganska många ggr i området så jag hr ganska bra koll på övriga öar, kradan har vi bara varit på dagsutflykt på. Hur är paradise? Svårt att hitta någon hemsida och se bilder på bungarna..jag är känslig för råttor och vill inte bo hur sunkigt som helst. Känns som man köper grisen i säcken när man inte kan titta på hemsidan. Minns ej resorten riktigt. Hur är stranden utanför?
Av Marilcj
2 feb. 2012 19:31
Som han uttrycker det i boken så är "resortet långt ifrån charmigt, på gränsen till kitchigt" men stranden nedanför fin och man kan simma ut till ett av de finaste korallreven i Thailand och de flesta hyddorna ligger nere vid stranden.
De 3 positiva sakerna m resortet är enl boken: Hav som en swimmingpol, vackert korallrev nära stranden och väldigt fin strand m skugga.
De 3 negativa: Stilen smaklös/kitchig, hyddorna ligger tätt o priserna höga i förhållande till standarden.
Hyddorna kostar mellan 275-425 i främsta raden o 125-340 bakom, bad/wc, kallt vatten, fläkt eller ac samt restaurang finns.

Mycket utav de har skrivit om andra ställen har stämt till punkt och pricka och han har själv besökt alla ställen han skriver om!
3 feb. 2012 17:14
När det gäller läget på dom nya så skulle jag säga att det är "same-same". Dvs du får inget bättre läge för pengarna på dom nya. Standarden borde dock vara bättre.>Citerat från winx:
Tack för svar båda två! Är läget bättre på dom nybyggda (komforten spelar inte så stor roll om läget är bra)? Vi har varit på kradan för länge sen men jag minns inte exakt och blandar ihop med andra ställen ibland.

Vi har bott på både charlies och Sivalai flera ggr och jag tycker tvärtemot så smaken är som baken :) Men jag håller med o matt prisnivån i restaurangen är för hög. mannen skriker högt när han får betala över 100 bath för en liten öl :D
Av Treo
24 feb. 2012 09:31
Hej lite sen i diskussionen.. men jag bodde på Kradan Beach Resort under nyåret 2011/2012, alltså nyligen. Vi bodde två nätter i deras gamla Beach Front Bungalow och sedan en natt i nya Beach Front Cottage.

När vi kom till nya cottage så var det bara så skönt. Bungen, läget, utsikten. Vi gillade det verkligen och rekommenderar alla att bo i dessa om man har råd. Faktiskt en av resans höjdpunkter när det gäller boende.

Sen är det ju inte bästa servisen eller mat på resorten men så farligt tycker jag inte att det är. Efter ett par måltider lär man sig vad man ska beställa och inte, vad de är bra på att tillaga. Strandbaren är mysig.

Var noga med bokningen. Jag hade bokat online, betalat och fått confirmation men efter ett par dagar fick jag ett mail. "Sorry maaaam" och så fick vi en sämre bunge än vi bokat...men det var ju också nyår, Peak Season.

Oj jag märker att thaiengelskan smyger sig på så fort jag börjar tänka på Thailand :)
Av Kibin
23 mars 2012 13:18
Kanske fullständigt postfestum men svarar ändå. Vi bodde på Seven Seas på Kradan i dec-11.
visst var det dyrt men värt det för oss.Seven Seas hade en underbar pool av infinitytyp vilket ungarna uppskattade. Vi bodde beachfront vilket var något dyrare men betydligt bättre utsikt (stugorna bakom hade i princip ingen fri sikt). Ekologisk stil dvs naturmaterial och naturfärgat. Jättesnyggt! Vi åt luncher på resorten bredvid vilket var charmigt och billigare. Snorklingen var bra-inte Röda havetbra men närapå. Och här kunde vi snorkla tillsammans hela familjen-perfekt.
De höll på att återöppna den äldtsa resorten som tydligen legat nere ett tag, full byggaktivitet var det.