Karon beach

Av Tette34
28 juni 2008 22:51
Visningar: 6049
Hejsan
Jag & min sambo ska åka till Thailand 31 Augusti-16 sep & skulle vilja ha lite tips..
på bla

- Utflyktsmål tex snorkling/sevärdheter osv kostnader osv
- Bra & säker Tatuerare
- Kostnader för tex hyra vattenskoter osv om de finns
- Skrädderier
- köpcentrum
- Annat smått o gott

Vår första resa till Thailand
29 juni 2008 10:00 (redigerad)
Hej

Härligt med en resa till Thailand,jag kan försöka ge lite tips.

Snorkling har du hyffsad vid Kata beach längs ner på vänster sida,Kata beach är grann stranden till Karon,
där kan du snorkla vid stenarna o få se färggranna fiskar.

Men det bästa stället, som är en av värdens bästa dyk/snorkling ställen är Similan Island,
dit tar man sig på en dagsutflykt från Phuket.
Priset för denna utflykt kostar ca 300kr, då ingår hämtning på hotellet på morgonen med buss,speedboad ut till Similan öarna
frukt samt dryck ombord.
På en av öarna ingår det även lätt lunch.
Man hämtas tidigt på morgonen ca (06.00) hemma igen vid (18.00).
Ett bara måste om man gillar snorkling o fin natur.

Skräddare finns överallt ,när man går längs vägarna, jag sydde upp en kostym först gången -99 när jag var i Thailand
Den är lika fin än, kostnaden då var ca 250-350 kr för en kostym samt en skjorta.
Men priset beror på vilket slags tyg man vill ha , jag tog Khasmir( fel stavat förmodligen).
Om du syr upp, ge skräddarna minst 5 dagar på sig ,du kan få kläderna levererade till hotellet om du vill.

Köpcentrum har du bla 3 stycken lite utanför Phuket City finaste är vän Central sen har du Tesco samt Big C.
Alla ligger bara nån minut från varann.
Om du vill åka en taxi från tex Karon till dessa ställen kostar det ca (100 kr )enkel resa, men du kan komma mycket billigare undan om du har tid på dig, lokal bussen ,som har sin bussstationen i Kata Yai tar dig till Phuket City för ca 6 kr enkel där kan du ta motorcykel taxi eller tuk tuk till billig pening.
Men som sagt då tar det betydligt längre tid.

Matställen jag kan tipsa om är bla i Kata , det är mest där jag bott när jag varit på Phuket.
Kata är uppdelat i 3 Kata........Kata center närmast Karon , Kata Yai som jag brukar bo samt Kata Noi som är minst.
Det är i Kata Yai som bla Kata Mama finns som är ett mysig matställe med bra priser, även Kata seafood längst ner på vänster sida på stranden är bra.
Men det finns så mycket matställen så du kan prova på lite , det är ju rätt billigt.

Om du är ute efter barer ,diskon mm så är Patong stället du skall ta dig till, där finns allt o lite till.
Från Karon kostar det ca 60 kr och tar 20 minuter.

Massage är ett måste om man är i Thailand, det finns bla fot,olja,aloe vera,thai,svensk mm jag kan tipsa om aloe vera som jag tog sist
helt underbart, jättebra om man även blivit lite bränd av solen.

Om vi skall prata om stränder har jag bara varit på stränderna från Karon och söderut, det finns ju en del norrut också.
Bästa stranden tycker jag är Ya nui sedan har du Nai harn,Nui,Kata samt Kata Noi beach.
Titta in på min sida så har du bla lite bilder från några av stränderna samt från Similian Island när vi var där i mars 2008

Vart skall ni bo i Karon ?

MVH / SIAM
Av Alfva
29 juni 2008 10:42
Citerat från tette34:
Hejsan
Jag & min sambo ska åka till Thailand 31 Augusti-16 sep & skulle vilja ha lite tips..
på bla

- Utflyktsmål tex snorkling/sevärdheter osv kostnader osv
- Bra & säker Tatuerare
- Kostnader för tex hyra vattenskoter osv om de finns
- Skrädderier
- köpcentrum
- Annat smått o gott

Vår första resa till Thailand
Snorkling är väl minsta problemet att hitta.. :)
Om man inte vill åka så långt som till Similan, så finns det självklart närmare val. Det ena är då att promenera (eller ta en tuk-tuk) till Kata och snorkla där. Annars har du alltid utflykter till bla Coral Island mfl. som ligger ungefär 30 minuter bort med speedboat. Tänk dock på att det tar ca 30 minuter att ta sig till hamnen där båtarna utgår från också.

Det finns vattenskoter att hyra, både i Karon och på Kata (Kata är i min smak en mysigare strand bara några minuter bort), men det är rätt saftiga priser för 10-15 minuters åkning!

Hoppas ni får en supertrevlig semester! :)

Och restauranger, välj och vraka. Det finns massviss, både i Kata och Karon.
Dock vill jag ge en varning för en restaurang i Karon som skyltar med att de har Phukets bästa skaldjur. Det kanske de var, men vi lyckades inte ens svälja dem, så något fel var det..... :)

Karon har en liten bazaar som de proppar full med kläder, där inne går det att fynda, men utöver den shoppingen så bör man ge sig mot Phuket City eller Patong. Priserna är satta rätt höga, så glöm för allt i världen inte att pruta!

//Alfva
29 juni 2008 12:35
Hej igen

Aifva rekomenderade Coral Island, jag var där för 4-5 år sedan o blev mycket besviken , det stod i guide böcker att
stället var rikt på koraller / fisk men , de enda korallerna jag såg var döda och fisken var inte mycket att prata om .

Men det kanske blivit bättre med fisk sista åren, eller så snorklade vi på fel ställe !!!
Av Zebran
1 juli 2008 14:47
Halloj!
Gud så härligt, sitter just nu och försöker bestämma mig för om jag ska åka till Karon en gång till eller om jag ska åka till Aonang.
Jag var i Karon i Mars -07 och tyckte att där var helt underbart.
En snorklingsutflykt som vi gjorde gick till Raya Island och där var super vackert. Både under och över vattenytan. Vi blev hämtade på hotellet på morgonen och sen var vi borta hela dagen, vi åt en jättefin lunchbuffe på ön och kunde även tillbringa ett par timmar på den paradisliknande stranden.
En dag låg vi på stranden i Patong, tyvärr var vattnet väldigt brunt och grumligt just den här dagen. Vet inte om det är så alltid eller om det bara hade med strömarna att göra.
Vi hyrde även en vattenskoter i Patong och betalade 1000 Bath för 30 minuter, men håll koll på (och visa gärna tydligt att ni har koll på) tiden för dom försöker vinka in en för tidigt.

Hoppas ni får en trevlig resa!
Av Ronnyk
1 juli 2008 15:05
Hej, om du vill ha skaplig snorkling på Phuket så ta dig till Freedom beach, det är en strand som ligger mellan Karon o Patong går ej någon väg dit så man tar sig med longtailboat från Karon eller någon närliggande strand, det finns matservering o kiosk ,annars så är Banana beach på corall island och Raya yai bra dagstur alternativ för snorkling och fina stränder,
Av Sierra
1 juli 2008 15:43
Tänk på att ni är där när vädret är som sämst.
Den genomsnittliga nederbörden de senaste 20 åren är 41 cm under september. Varmt är det men havet kan vara farligt. Respektera röd flagg på beachen då strömmarna skördar offer varje år. Då är det hotellpooler som gäller.
Jag håller tummen för att ni skall få trevligt.
Av Tette34
1 juli 2008 16:17
Absolut ska vi ta hänsyn till flaggningarna..