Kan jag komma ut ur terminalen vid mellanlandning på Newark?

28 mars 2012 19:53
Visningar: 1383
Hej,

Jag ska åka till Florida på semester i slutet av april. På vägen hem flyger jag Orlando-Newark-Stockholm, och jag har fem timmar mellan planen i Newark. Jag har en kompis i NYC som gärna vill komma ut och möta mig på flygplatsen en snabbis, men jag är osäker på om jag kan göra det? Jag minns inte att jag har kunnat göra det förut - men jag ska ju byta terminal, så det borde väl funka, eller? Jag tror att vi checkar in väskorna i Orlando och att de sedan går hela vägen till Stockholm, om det påverkar hur "fri" man är att röra sig inom flyplatsområdet?

Tacksam för svar! :)

Kram Maria
Av Hawaii
28 mars 2012 21:16
Du är ju inte inspärrad! Definitivt inget, eller ingen, som hindrar dig att lämna terminalen. Du måste givetvis gå igenom TSA's Security Checkpoint igen, så tänk på att det kan ta lite tid - helt beroende på hur långa köerna är just då. Men på totalt fem timmar har du gott om tid. Du kan räkna med att incheckat baggage går "rakt igenom" till Arlanda.
28 mars 2012 22:18
Jag tror såklart inte jag blir inspärrad, mer än att jag kanske inte får lämna terminalen pga säkerhetsrisken (om jag redan checkat in), det är ju liksom därför jag frågar! :)
Av Peter_o
28 mars 2012 22:24
Du kan passa på att ta en tur in till Manhattan om du har lust. Antar det besvarar din fråga.
/PeterO
Av Erc
28 mars 2012 22:27
Citerat från mariajac79:
Hej,

Jag ska åka till Florida på semester i slutet av april. På vägen hem flyger jag Orlando-Newark-Stockholm, och jag har fem timmar mellan planen i Newark. Jag har en kompis i NYC som gärna vill komma ut och möta mig på flygplatsen en snabbis, men jag är osäker på om jag kan göra det? Jag minns inte att jag har kunnat göra det förut - men jag ska ju byta terminal, så det borde väl funka, eller? Jag tror att vi checkar in väskorna i Orlando och att de sedan går hela vägen till Stockholm, om det påverkar hur "fri" man är att röra sig inom flyplatsområdet?

Tacksam för svar! :)

Kram Maria
Du kan absolut göra det. Se till att ha resedokumentationen i ordning. Att du ska hålla dig realistisk till tiden du har på dig är nog onödigt att påpeka. :)
Av Hawaii
29 mars 2012 00:12
Vid ankomsten till en flygplats finns det absolut INGENTIING som hindrar en passagerare att lämna "säkerhets området" eller terminalen, oavsett vad du skall göra efter ankomsten. D.v.s. avsluta din resa där, eller byta till annat plan och fortsätta resan. Jag syftar givetvis enbart på sådana fall där man har pass/visum för att kunna lämna terminalen. Vilket är uppenbart i ditt fall eftersom du ankommer på en inrikes flygning. Min kommentar om "inspärrad" var menat på ett humoristiskt sätt. Ursäkta om du missförstod det. Var definitivt inte min avsikt.