Kambodja - resa di eller ej?

Av Helenej
5 aug. 2024 10:17
Visningar: 73
Hej!
Har skrivit lite om Kambodja i en annan tråd, men då var mitt fokus Laos o Kambodja, så nu lägger jag in lite här istället. Fått tips av erfaren resenär, men alltid bra med fler tankar 😊

Vi ska stanna två veckor i Kambodja. Först i Siem Reap med Angkor Vat, bada i vattenfall, flytande stad, massage, marknader. Men visst finns det inget bad där?

Sedan tänkte vi ner till kusten o nu blir det osäkert efter mycket googlande. Vill dyka, se vackra stränder, utflykter, marknader mm. Dvs inte bara tyst o lugnt i en vecka. Men- var 17 beger man sig då? Man badar tydligen inte i havet på fastlandet och S-ville vid kusten ska man tydligen passera o glömma. Kollar boende runt staden o Koh kong, men inget bad i hav nämns. Man kan bo på vackra ön Koh Rong, men där finns visst inte så mkt att göra i 7 dagar. Och åka fram o tbk till fastlandet för utflykter blir dyrt.

Så hur hade ni gjort? Verkar stört omöjligt att kombinera hav o strand utanför fönstret med härliga utflykter som bokas i närheten.

Har varit i Thailand o älskade det o hoppas nu på nytt härligt resmål. Blir jag besviken på Kambodja?
Av Torwan
5 aug. 2024 16:20
Vintern 17/18 gjorde vi en resa till Kambodja som var superbra! Började med några dagar i Siem Reap och Ankor Vat, flög till S-ville och tog båten till Koh Rong Samloem där vi bodde i några dagar och sen tog vi båt till Koh Rong. Där bodde vi på ett jättebra hotell Long set resort. Åter på fastlandet åkte vi en evighetslång bilfärd till Phnom Pehn som var väl värt att se när vi väl kom fram. Extra stort avtryck gav besöket på Dödens fält som även hade audioguider på svenska vilket uppskattades av våra tonåringar. Vi avslutade resan med några dagar i Hong kong vilket var en kontrast till strandlivet på öarna. Vi älskade Kambodja, men det beror lite på vad man är ute efter. Snorklingen från en båt ute i havet var ok, men går inte på långa vägar att jämföra med Mexiko. Vi har även varit i Thailand, och de tycker jag har mer smakrik mat, men kul att se annat än bara svenskar överallt :) /Towe
Av Helenej
5 aug. 2024 18:42
Citerat från Torwan:
Vintern 17/18 gjorde vi en resa till Kambodja som var superbra! Började med några dagar i Siem Reap och Ankor Vat, flög till S-ville och tog båten till Koh Rong Samloem där vi bodde i några dagar och sen tog vi båt till Koh Rong. Där bodde vi på ett jättebra hotell Long set resort. Åter på fastlandet åkte vi en evighetslång bilfärd till Phnom Pehn som var väl värt att se när vi väl kom fram. Extra stort avtryck gav besöket på Dödens fält som även hade audioguider på svenska vilket uppskattades av våra tonåringar. Vi avslutade resan med några dagar i Hong kong vilket var en kontrast till strandlivet på öarna. Vi älskade Kambodja, men det beror lite på vad man är ute efter. Snorklingen från en båt ute i havet var ok, men går inte på långa vägar att jämföra med Mexiko. Vi har även varit i Thailand, och de tycker jag har mer smakrik mat, men kul att se annat än bara svenskar överallt :) /Towe
Tack för svar 😊
16 aug. 2024 08:38
Hej
Siem Reap är helt underbart, var där med familjen 2018 tog sen nattbuss ner till kusten och ut till Koh Rong Samloem, vidare till Kep med bil som vi hyrt med chaufför & därifrån flyg till Phnom Pehn. Trevlig land men inte så imponerad förutom av Siem Reap.