Kalifornien med barn
Vi kommer att i början av Juni åka 16 dagar till Kalifornien. Kommer att starta i SanFransisco 4 dagar(holliday inn golden gateway-nob Hill) , sedan vidare till LA. Med en natts övernattning i Monterey(carmel mission inn) ochen natt i Santa Barbara( best western papper tree inn). I LA bor vi på Loews Hollywood Hotel i 4 nätter. Avslutar i San Diego 4 nätter på Bahia Resort. Nu till frågorna. Vi åker med två barn 14 och 9 år gamla. Hade funderingar på Universal Studios, men funderar på om det är slöseri med pengarna när ingen av våra tjejer är intresserade av filmmiljöer eller stunts. Möjligtvis att få åka någon karusell. Kostar väldigt mycket i entré, så jag undrar om det är ett" måste" att uppleva det? Våra barn älskar djur och vill till San Diego zoo och eventuellt till See World, tycker ni att man skall försöka hinna med båda ställena? Skall till Alcatraz och dit har vi redan bokat biljetter. Finns det någon bra Ranch i närheten av LA. Som passar för barn där man kan rida? Någon bra outlet någonstans längst vägen? Hur är det med Hollister affärer (dotterns favorit)? Är Muir Woods värt ett besök? Tacksam för tips.
Hej
SF är en fantastisk stad missa inte att åka Cablecar ffa turen som passerar Lombard Street. Känslan blir bäst om man inte sitter inklämd. Monterrey har en fin strand för jogging ,ok man vill passa på.
Universal studios var faktiskt roligare än jag räknat med. "Tågturen" med div filmer och effekter var klart skoj! sen fanns ju div andra aktiviteter Jurassic park tur Simpson tur , fast mina barn var lite större 18resp 20.
Ang Muir woods så för ett "naturfreak" som jag så var det klart sevärt.Jättehöga träd !(Fast träden i Sequioa NP var betydligt mer gigantiska.)
San diego har jag mest badat och surfat och tränat. Så jag kan inte kommentera vare sig Zoo el sea world.
Vi var på en outlet nära mexikanska gränsen söder om SD som var helt ok.
Ha en kul semester
SF är en fantastisk stad missa inte att åka Cablecar ffa turen som passerar Lombard Street. Känslan blir bäst om man inte sitter inklämd. Monterrey har en fin strand för jogging ,ok man vill passa på.
Universal studios var faktiskt roligare än jag räknat med. "Tågturen" med div filmer och effekter var klart skoj! sen fanns ju div andra aktiviteter Jurassic park tur Simpson tur , fast mina barn var lite större 18resp 20.
Ang Muir woods så för ett "naturfreak" som jag så var det klart sevärt.Jättehöga träd !(Fast träden i Sequioa NP var betydligt mer gigantiska.)
San diego har jag mest badat och surfat och tränat. Så jag kan inte kommentera vare sig Zoo el sea world.
Vi var på en outlet nära mexikanska gränsen söder om SD som var helt ok.
Ha en kul semester
Del-svar ang. San Diego: Bahia Resort - utmärkt läge. Det kommer ni säkert att trivas med. Bara c:a 2 kvarter från stranden. Och Sea World och San Diego Zoo är 2 TOTALT olika upplevelser och det kommer säkert barnen att uppskatta. Sea World är ju mer som en koreograferad förevisning, medan SD Zoo upplever man genom att helt enkelt gå runt i egen takt. Blir säkert bra!
Tack för svaren, hade varit roligt med Death Valley, men det blir lite för långt att åka. Har
En dotter som gillar fotografering och där hade man nog fått se en annorlunda värld. Finns det
Något annat ställe närmare som är liknande? Glömde även fråga hur vädret
Brukar vara i Kalifornien i Början till mitten av Juni. Har förstått att det kan skifta beroende på
Vart man befinner sig. Är det vanligt med regn?
En dotter som gillar fotografering och där hade man nog fått se en annorlunda värld. Finns det
Brukar vara i Kalifornien i Början till mitten av Juni. Har förstått att det kan skifta beroende på
när ni passerar Monterey ska ni absolut inte missa Monterey Bay Sea Aquarium
..o ja, Muir Woods är väl värt ett besök. träden är gigantiska. men se till att vara där hyfsat tidig morgon. det blir ganska mycket folk fram på fm = svårt med parkering. att strosa omkring bland dessa jättar är en häftig upplevelse, förmodligen även för en 14åring.
Universall Studios var jag på som 12åring, nu 35år senare minns jag fortfarande hur häftigt det var.
tycker din dotter om fotografering lär hon få mycket bilder utefter Hgw 1 :)
Go tur!
..o ja, Muir Woods är väl värt ett besök. träden är gigantiska. men se till att vara där hyfsat tidig morgon. det blir ganska mycket folk fram på fm = svårt med parkering. att strosa omkring bland dessa jättar är en häftig upplevelse, förmodligen även för en 14åring.
Universall Studios var jag på som 12åring, nu 35år senare minns jag fortfarande hur häftigt det var.
tycker din dotter om fotografering lär hon få mycket bilder utefter Hgw 1 :)
Go tur!
Regn i södra Kalifornien i juni är i princip helt uteslutet. Tyvärr är juni enl. min mening den tråkigaste månaden med tanke på vädret. Ute vid kusten normalt helt kompakt grått molntäcke varje morgon. (Bodde i SD i 10 år). Har man tur kan det klarna upp framemot eftermiddagen och ju längre inåt landet man är, desto större chans för sol. I stället för Death Valley kolla up Borrego Springs, drygt 2 timmar med bil från SD (inåt landet). Kanske ta vägen dit, antingen till eller från SD. MYCKET annorlunda natur (öken och varmt och HETT). Passa då på att köra genom Julian, uppe i bergen och bara 30 minuter från Borrego men totalt annat klimat. Känt för sin "apple pie". Stanna till i ett av kafeerna där.
Loews Hollywood Hotel är ett mycket bra val!! Bodde där 3 veckor en sommar, nära till många turistattraktioner och har ni tur får ni ett rum med utsikt - vi hade utsikt över Hollywood skylten och alla kändishus uppe i bergen medan rummet mittemot oss hade utsikt över LA skyline. I vårt rum ingick club lounge, i princip det bästa med hotellet. Frukost, fika (cupcakes, cheesecake, brownies you name it!), mellanmål som bestod av sushi, krabba och lite annat.
Hollister var det glest om, men det finns i The Americana at Brand i Glendale!
Hollister var det glest om, men det finns i The Americana at Brand i Glendale!
Tack alla för ni delar med er av era erfarenheter, jag suger åt mig dom som en svamp:) Skönt att höra att åtminstone två av hotellen verkar ok, man vet ju ingenting när man inte varit där innan. Synd att vädret inte är så bra, men slipper vi regn så är vi glada. Kanske man tar en tur till "ökenstället som "Hawaii" rekommenderade, då får man kanske sol så att man klarar sig. Kom på en fråga till, är det myggigt? har en dotter som är lite allergisk och det kan vara bra att veta om man skall gardera sig mot det. Tack än en gång för alla svar.
Har gjort en roadtrip som delvis motsvarar er.
För det första så är mygg inga som helst problem precis som Hawaii skriver. Vi kommenterade just det att det var så underbart att slippa mygg - vi hade innan vi kom till Kalifornien varit en vecka på östkusten.
Jag vill absolut slå ett slag för Sea World - ett fantastiskt ställe som barnen kommer att älska. Showerna är mycket mäktiga.
Zoot i SD har vi missat så det kan jag inte uttala mig om.
Vi var på Universal Studios och det var kul men det var väldigt mycket folk och väldigt långa köer som gjorde att vi inte kunde göra allt det vi tänkt. Jag tror att det finns s.k. fast-pass.
Det är kallt i SF vid den tiden då ni kommer. Eller ja, kallt och kallt men förstå mig rätt. Det står i guideboken att man inte kan ha shorts.Det hade jag i alla fall - det är ju semester men det var kallt och jag var tvungen att köpa en munkjacka och en vanlig jacka för att inte frysa för mycket (hade bara en tunn vindjacka med mig). Så det kan vara bra att tänka på.
Bra att ni bokat biljett till Alcatraz - det är en riktigt rolig upplevelse och så spännande.
Har ni bil i SF måste ni köra Lombard Street - ja visst väldigt turistigt men så häftigt.
Carmel är en fin liten ort som kan rekommenderas varmt.
Och som redan sagts - det finns många vackra vyer längs highway 1 att fota.
Trevlig resa!
För det första så är mygg inga som helst problem precis som Hawaii skriver. Vi kommenterade just det att det var så underbart att slippa mygg - vi hade innan vi kom till Kalifornien varit en vecka på östkusten.
Jag vill absolut slå ett slag för Sea World - ett fantastiskt ställe som barnen kommer att älska. Showerna är mycket mäktiga.
Zoot i SD har vi missat så det kan jag inte uttala mig om.
Vi var på Universal Studios och det var kul men det var väldigt mycket folk och väldigt långa köer som gjorde att vi inte kunde göra allt det vi tänkt. Jag tror att det finns s.k. fast-pass.
Det är kallt i SF vid den tiden då ni kommer. Eller ja, kallt och kallt men förstå mig rätt. Det står i guideboken att man inte kan ha shorts.Det hade jag i alla fall - det är ju semester men det var kallt och jag var tvungen att köpa en munkjacka och en vanlig jacka för att inte frysa för mycket (hade bara en tunn vindjacka med mig). Så det kan vara bra att tänka på.
Bra att ni bokat biljett till Alcatraz - det är en riktigt rolig upplevelse och så spännande.
Har ni bil i SF måste ni köra Lombard Street - ja visst väldigt turistigt men så häftigt.
Carmel är en fin liten ort som kan rekommenderas varmt.
Och som redan sagts - det finns många vackra vyer längs highway 1 att fota.
Trevlig resa!
Citerat från sara68:
Tack för svaren, hade varit roligt med Death Valley, men det blir lite för långt att åka. Har
Joshua Tree National Park är en otroligt vacker nationalpark som ligger alldeles i närheten av Palm Springs, runt 2 - 3 timmars körsträcka österut från LA (beroende på trafik) , parken är stor men man kan se mycket på en dag genom att köra runt, jag gjorde en dagsutflykt till parken från LA och det fungerade fint. Var även en ENORM outlet på vägen tillbaka till LA, alldeles utanför Palm Springs där dem hade alla möjliga sorts märken! Tack för svaren, hade varit roligt med Death Valley, men det blir lite för långt att åka. Har
Parken är i alla fall beväxt av Joshua träd, som är lite speciella, och parken ligger mitt i öknen och här finns fina ökenvyer och bergstoppar och man kan bl.a. se San Andreas förkastningen som går igenom Coachella dalen i parken... en väldigt vacker upplevelse!