Jorden runt

Av Mli83
14 okt. 2008 19:01
Visningar: 165
Drar iväg på en backpackerresa i januari. Tanken är att vara borta i tre månader eller så långt reskassan räcker. Jag och kompisen jag åker med hade bestämt oss för att inte förboka någon jorden runt biljett men nu vid närmare eftertanke så vet vi inte om det är lika bra att göra det. Vi har en del platser vi vill ha in på resan till exempel Gambia, Kambodja, Indien Thailand, Australien, Nya Zeeland, Kina, Tibet... Men man behöver ju inte ha flygbiljetter till alla dessa ställen. Hade tänkt åka buss mellan Indien och Kina, en tur på åtta dagar men då man hinner se mycket. Sen hade vi tänkt ta oss mellan Thailand och Kambodja på nåt sätt som inte inkluderar flyg. Vi vill helst undvika detta färdsätt så mycket vi kan och just därför är vi lite skeptiska till en jorden runt biljett.

Dock vet vi liksom inte riktigt hur vi ska gå till väga om vi till exempel enbart beställer en enkel biljett till Gambia och sen därefter tar det som det kommer. Är det dyrare och göra på detta sätt, att man beställer flyg från de ställen där man är? är det krångligt? Vi vill inte direkt leva glidarliv utan vill göra ett litet äventyr och utmaning av vår resa. Målet är att se så mycket vi bara kan och fotografera, träffa människor och genomgå prövningar som vi har med oss sen för resten av livet. Ge oss tips så är ni sååå snälla. Alltifrån resebolag som har skräddarsydda paket (har kollat STATravel och Kilroy) men också lite hur ni skulle kunna tänka er att göra. Hur vi ska ta oss mellan ställena och hur mycket det kostar ungefär. Kom även med tips på boende i olika länder, samt länder och platser som är värda att besöka. Allt uppskattas.

Ha det bra allihopa!
Emelie
Av Trea
15 okt. 2008 07:19
Min erfarenhet är att det ofta är billigare att köpa biljetter på plats. T.ex. var det väldigt dyrt att flyga till Tannzania från Sverige, men relativt billigt att flyga till Kenya och därifrån åka till Tanzania på ett eller annat sätt... Men det kan säkert vara olika! Om länderna ligger nära varann är det ju ofta billigt att åka buss eller tåg. Själv älskar jag tågresor, men är lite för bekväm för att åka buss... i vissa länder kan ju trafiken vara rent livsfarlig också och då känns ofta tåg bättre... Fast ni ska ju åka till en hel del länder som ligger långt ifrån varann... så då måste ni ju flyga en del...
17 okt. 2008 09:16
Det är svårt att hitta något billigare än en Jorden runt-biljett. Det som också är bra med den är att man alltid kan landa på en plats och lämna från en annan.
Exempel:
Sverige-Gambia-Indien//Kina-Kambodja//Thailand-Australien-Nya Zeeland-Sverige

Då kan ni resa landvägen mellan Indien och Kina samt Kambodja och Thailand. Få i alla fall ett prisförslag från flera olika ställen. När jag reste fick jag det bästa priset av Tour Pacific, http://www.tourpacific.se.
Av Mli83
18 okt. 2008 19:48
Hejsan igen.

Vi har nu kommit över ett färdigt Asien-Australien paket som ser ut så här: Stockholm - Bangkok - Singapore - Australien - Hong Kong // Peking - Stockholm. Pris 10 450 + skatter. Giltig i sex månader. Ombokningsbar mot kostnad. Det är ju inte alla ställen inkluderade dit vi vill åka men tänkte att vi på nåt sätt kan fixa Australien-Nya Zeeland på egen hand och också Kambodja, Vietnam osv. Vad tror ni om det? verkar det schysst?