Jorden runt?

25 jan. 2013 17:02
Visningar: 1001
Hej!
Jag håller på att kolla för fullt efter jorden runt resor, det är mina drömmar att resa ju.

Jag vill bort mot asien, australien, NZ, Indien, fuji osv.

En budget på ungefär 40 000:-, hur långt skulle det räcka om man räknar in allt, och då inte världens exklusivaste hotell men ändå så att man kan leva runt lite, typ prova på lite olika aktiviteter osv. Om man räknar med själva resan, försäkringar, visum, rubbet?

Skulle ävevn kunna tänka mig jobba lite emellanåt, typ på hotell, restauragn/cafe osv.

Kan man köpa biljetter där de är typ öppen biljett, att man inte måste åka med i en speciell grupp utan har olika resmål men att man får välja själv hur länge man vill stanna på ett ställe, ett ställe kanske man tycker mycket om och vill stanna 2 veckor medans ett anant ställe kanske man är nöjd med efter ett par dagar?
25 jan. 2013 19:02
Jorden runt-biljetter är inga gruppbiljetter, du får vara hur länge du vill på vardera plats. Ofta kan du också boka om biljetterna, antingen gratis eller mot en avgift, det är lite olika. En Jorden runt-biljett brukar i alla fall kosta ca 12 000-20 000 kr beroende på vart du ska och antal stopp.

Svårt att svara på hur länge dina pengar räcker, i Asien räcker de ju långt, men inte lika långt i Australien, NZ och Fiji.

För att jobba i Australien och NZ behöver du Working Holiday-visum (ett för vardera land, lättast att välja ett).

Visum kostar för Indien och Australien (Working Holiday ca 2000 kr har jag för mig, turistvisum gratis eller billigt, Indien vet jag inte).

Hostels i Australien och NZ kostar typ 15-20 dollar per natt, Asien har jag inte varit så mycket i, är billigare. Andra kan säkert svara bättre på det.
Utflykter i Australien är ganska dyrt, ofta 100-150 dollar per dag (gäller t.ex. Whitsundays-segling, camping på Fraser eller i Kakadu, dagsturer till Barriärrevet, Cape Tribulation-turer etc.)

Vågar inte säga mer än så angående din budget.
25 jan. 2013 19:16
Tack!
Behöver man inte något working visa för att arbeta i asien?
Medlemmen har tagit bort svaret
27 feb. 2013 19:38
Jag har själv precis börjat kolla vad det finns för möjligheter att resa jorden runt.
Beroende på budget så räknar jag alltid lite högt för att vara på säkra sidan så att pengarna räcker.

Vad man vill se och göra är väl oftast det som avgör vad det kostar, iaf av den lilla erfarenhet jag har.
Det verkar som de kunniga räknar med mellan 10-15.000 per månad och det kan jag tycka är rimligt beroende på vad man vill göra.

Den info jag har fått om jorden runt biljetter är att det verkar rätt billigt i jämförelse vad man får.
mellan 12.000 och uppåt beroende på hur många stopp man ska göra.
Överlag tror jag procentuellt att kortare resor blir rätt mycket dyrare då man vill hinna med mycket på kort tid.

De flesta länder i Asien och Indien är bra mycket billigare än t ex Australien, NZ och stillahavsöarna.

Är det någon som har erfarenhet om jorden runt biljetter även kan fås med mindre inhemska bolag?
Ett snabbt sätt att ta sig fram i stillahavet är ju med flyg men blir lätt väldigt snabbt dyrt.

/Martin