Jordbävning i Filippinerna

Av Pelle8
6 feb. 2012 10:11
Visningar: 1872
Hej, är det någon som vet var och hur omfattande jordbävningen är. Jag och min familj flyger från Arlanda nu på Onsdag till Filippinerna Cebu, för att fortsätta till Alona beach Panglao. Man börjar bli orolig nu. Tacksam för info
Mvh Pelle
6 feb. 2012 10:48
Hej! Jag har mycket vänner i Cebu och även några i Bohol (Panglao). De kände av att det skakade och det blev lite panik. Men inte mycket mer än så. dock finns det väl risk för efterskalv men än så länge ingen skada skedd i de områdena ni skall åka till. Hör av dig om du behöver tips för resan osv. Jag har varit i filippinerna 5 gånger och min sambo är därifrån. Kom hem till sverige från cebu och panglao i fredags faktiskt. MVH Rickard
Av Kate11
6 feb. 2012 13:49
Det som nu rapporteras är risken för efterskrev, jordskred och höga vågor. Tsunami risken är hävd men flera länders ambassader varnar sina medborgare för höga vågor vid flera kustlinjer. Vår personal i Cebu City är tillbaka i arbete och inga rapporterade skador är gjorda på byggnaderna i höghus området IT- PARK, dock har en del glasrutor krossats på vissa ställen i Cebu.. Cebu City var 74 resp 80 km från epicentret på Negros....
6 feb. 2012 14:44
Hej, jag befinner mig i Alona Beach just nu och om inget mer händer så är det ingen fara.
Själv var jag ute och dök när skalvet inträffade om märkte ingenting, tjejen var här på land och märkte knappt något heller. Det var ett litet efterskalv nu på kvällen (lokal tid) men inget allvarligt.

//Johan
Av Pelle8
6 feb. 2012 15:00
Hej, tack för all info. jag tar gärna i mot fler. Vi åker imorgon vid midnatt från bostaden till Arlanda, där våran drömresa startar 07:10
Tack på förhand.
Mvh
Pelle
Av A.f
6 feb. 2012 22:03
Hallå, ska själv åka till filippinerna m familjen i helgen. Känner också lite oro såklart..
Åker först till cebu och sen till bohol och avslutar i boracay. Har släkt som byggt hus i cebu men vi har inte hört ngt från dom idag. Ska stanna till i kina ett dygn på vägen men ångrar det litegrann, blev så mkt papper som behövdes fyllas i nu när dom ändrat med visumet.. Ha en jättebra resa iaf!!
Av Elilu
7 feb. 2012 07:29
Hej, jag bor pa Negros hos Liquid Dumaguete och vi kande helt klart av jordbavningen och en hel del av efterskalven. Dom forsta efterskalven blev svagare och svagare men sen borjade dom komma narmare och narmare sa dom sista fick husen att gunga nastan lika mycket som den stora. Vagen norr om Dumaguete har en rejal spricka i sig och ytterligare lite norr ut ar det en liten by som blivit uppslukad av en jordmassa som kollapsade, men forutom det ar det inga storre skador i omradet. Allt har lugnat ner sig under natten ocksa och an sa lange har vi inte kant nat mer. Det var en vag pa knappa metern som kom in rullande sakta sakta till Cebu Island men det enda som hande va att en av batarna slet sig fran fortojningen och folk va ute och badade i vagorna eftersom dom inte va sarskillt starka sa tror inte ni behover oroa er for er resa vi ar inte oroliga har och vara gaster som ar har njuter lika mycket av omgivningen nu som innan jordbavningen.

Ha en suveran resa genom ett underbart land!
9 feb. 2012 04:40
Här på Panglao/Alona märktes det 1.a skalvet kl 12 på dagen..skakade i ca 20 sek..blev vågor i Poolen
som svämade över för ett ögonblick. Sen kom några efterskalv. Ingen fara, och inga skador här.
Vi befinner oss 75 km från epicentrum.

MVH Micke