Islay, Skottland

4 okt. 2013 21:47
Visningar: 5517
Hej!

Min karl fyller 30 till våren, och min tanke är att vi då ska åka till Islay då hans favoritwhisky är därifrån. Men jag behöver hjälp.

Låt säga att man åker 4 dagar, vad kan det hela kosta? Att åka på en given whiskyresa är inte aktuellt då han inte vill ha det uppstyrt av andra.

Vart flyger man och hur tar man sig bäst till ön?

Jag har alltså ingen koll alls och är inte van att resa, så jag behöver alla tips jag kan få! =)

Tack på förhand!
Av My53
6 okt. 2013 18:26
Hej! Islay är fantastiskt tycker tom jag som inte alls gillar whisky men det var jätteintressant att besöka destellerierna. Vi flög från Göteborg till Edinburgh med Ryan air o hyrde bil på flygplatsen o körde sedan till färjan. Kul att se landskapet på vägen,annars ska det finnas flyg dit också. Min sambo fyllde 60 så på hans födelsedag slog vi på stort o bodde på Harbor Inn som var ett jättefint ställe med fantastisk mat. Bodde i annexet som bara hade fyra rum som hade två gemensamhetsrum (som stora vardagsrum) med sköna fåtöljer vid stora fönster med utsikt över vattnet. Inte billigt men vi tyckte det var värt det. Tror att ni ska kolla boende i tid för mycket var fullt när vi var där men det var runt midsommar. Ha en trevlig resa!
9 okt. 2013 17:15
Hej
Vi åkte till Islay Kristi Himmelsfärd helgen 2010. Bokade flyg hela vägen, bokningen gjordes här på RG. Kommer tyvärr inte ihåg vad vi betalade då. Men flyget gick Göteborg-Heathrow-Glasgow-Islay (Bridgend).
Testade med att boka här på RG, fick bara napp i slutet feb, men det var inga bra tider, krävde övernattningar. Jag tror att det, i just detta fall, är lite för tidigt att boka än. Du får gå in och söka med jämna mellanrum om du väljer detta alternativ att flyga hela vägen.

Sedan hade vi hyrbil på ön. Ganska billigt. Vi bodde på B&B i Bowmore vilket också fungerade väldigt bra. Tyvärr är det ganska höga prislappar på både hotell och B&B på Islay.

Kolla gärna in mitt resealbum här som handlar om vår resa:
http://www.reseguiden.se/forum/resor/whisky-och-natur-pa-islay-skottland-5361

En bra sak här på Islay var att du hade möjlighet att provsmaka whisky utan att behöva gå en rundtur först. Det är lite annorlunda i övriga Skottland, åtminstone är det vår erfarenhet.

Mer frågor? Kontakta mig.
16 okt. 2013 19:13
Tack för svar!

Jag ska fortsätta klura lite med hjälp av era svar, men jag kommer säkerligen återkomma med frågor ;)
28 nov. 2013 13:03
Vilken är din hemflygplats? Glasgow är ju närmaste storflygplatsen och så beror det som sagt på om du sedan vill köra själv och se den vackra naturen. Det är inga större distanser Edinburgh-Glasgow så hittar du mycket billigare flyg därifrån så funkar det också. Både easyjet och andra flyger ju till Edinburgh från t.ex. Kastrup.
29 nov. 2013 07:16
Hej!
Närmast är Västerås, men då jag gärna undviker Ryanair så är det Arlanda vi utgår ifrån.
Smidigast känns ju nästan om man flyger till Glasgow och där byter plan för att flyga till Islay. Jag skulle gärna se mer av Skottland också, men jag tror det får sparas till senare tillfälle så det här blir en ren whiskyresa till Islay =)

Måste nog dock tyvärr avslöja det hela för maken snart då han ska börja plugga, så då är det väl bäst att han får vara med och planera. Aja, blir inte alltid som man tänkt sig... Men huvudsaken är att ju att vi kommer iväg =)
29 nov. 2013 11:57
Aj då! Ja ja sådant kan inte hjälpas. Annars kan du ju spara resan och bara ge honom själva biljetten på födelsedagen. Skottland är oerhört vackert i augusti när ljungen blommar på hedarna.