Inresa, familj och medicin

Av Serf
5 maj 2024 18:33
Visningar: 158
Hej!

Vi är på väg att göra vår första resa till USA och en kombinerad kryssning. Först fem dagar i New York och sedan Kryssning och Miami i några dagar. ESTAN är klar.
Det dyker upp lite frågor av och till och jag tänkte om någon hade koll på saker och ting här.
1. Vi reser fyra personer - två gifta och två hemmavarande barn 16 och 18 år. Brukar de låta 18-åringen får vara med när man går igenom immigrations, eller anses hon "vuxen" och måste "klara sig själv"?
2. Den viktigaste frågan som jag har försökt hitta svar på här, men som inte är glasklart tycker jag - hur gör man med astmamediciner på recept och allergimediciner utan recept och alvedon och liknande - ska de deklareras på något sätt? Mina receptbelagda läkemedel är INTE narkotikaklassade. Fyller man fortfarande i något papper på flygplanet innan man går in? Ska det tas upp här? Man vill ju inte börja semestern med att missa något och skapa ett problem. Går jag in på annat sätt genom än övriga familjen eftersom jag har mediciner med mig? En del skriver att man ska ha intyg från läkare, andra skriver att det bara krävs att namnet står på förpackningen att det är skrivet till mig. Vilket gäller egentligen?
3. Är det något annat kring mediciner när man går av/på själva kryssningen (besöker bara Bahamas)?

Tacksam för svar och hjälp!
14 maj 2024 23:13
Ni går igenom immigrations som familj, tillsammans. Mediciner är bra att ha i handbagaget, lägg i en genomskinlig plastpåse men har aldrig varit med om någon koll,. ha mediciner i originalförpackningar med ditt namn på. Behövs inte tas fram när ni går igenom säkerhetskontrollen. Skulle ni av någon anledning få en extra koll så visa receptutskrift. Alvedon och annat receptfritt kan ni ha utan problem. När ni ska kryssa så går ni igenom en säkerhetskontroll där med, i samband med incheckning och ombordstigning. så samma sak gäller även där. Inga konstigheter alls, koppla av och ha en bra semester. Tänk på att vara ute i mycket god tid när/ om ni ska flyga från NY till Miami, trafiken är hemsk.När ni går av båten på Bahamas och ska ombord igen på em så är det en koll igen. Det är smidigt och tar inte lång stund, beroende på vilket kryssningsbolag ni reser med.
Av Serf
19 maj 2024 12:17
Tack för svar. Känns bra inför resan!