In- och utreseregler Sydamerika

16 juli 2024 10:58
Visningar: 111
Hej!

Ska med ett gäng polare till Sydamerika till vintern och börjat kolla på olika rutter osv. Har dock en fundering, hur gäller det med inreseregler i olika länder? Är det viktigt tat ha en utresebiljett vid inresa i olika länder? Vi har ju tänkt boka vissa delar i förväg men vill även försöka vara ganska spontana så vill ju helst inte boka hela rutten redan från start utan ta det lite som det kommer. Ska vara borta i ca 3 månader så därav möjlighet till spontanitet finns!
16 juli 2024 18:43
Många länder säger att man KAN nekas inträde utan utresebiljett, några säger att man måste ha utresebiljett (t.ex. Colombia).
17 juli 2024 08:50
Citerat från Worldofmarie:
Många länder säger att man KAN nekas inträde utan utresebiljett, några säger att man måste ha utresebiljett (t.ex. Colombia).
Tack för svar! Vet du om det finns en lista någonstans med vad som gäller i olika länder? Eller gäller det att kolla UD och skapa en lista själv?
Av Hawaii
17 juli 2024 09:20
Tvivlar starkt på att det finns någon "lista" och även om det finns så är de här reglerna mycket flexibla. Min uppfattning är att det är mycket upp till den enskilda pass kontrollanten som man kommer i kontakt med. Jag har rest mycket i Syd-Amerika och har aldrig någonsin råkat ut för att de krävde att se retur-biljett ut ur landet.
Av Evoline
17 juli 2024 10:34
Jag reste runt i sydamerika i maj och de frågade aldrig efter utrese-biljett när man gick igenom passkontrollen, men däremot frågade de efter hotellbokning och boardingkort så var beredd att visa upp de.

Och sen krävs det vaccin för gula febern beroende på vilket land man reser ifrån och ska till, exempel från Brasilien till Colombia.
Jag hade kollat upp länderna innan och behövde inte ta vaccin för min rutt.

Tänk på att det är mycket mygg i exempelvis Argentina och Uruguay.
17 juli 2024 11:10 (redigerad)
Citerat från Johaneagle:

Tack för svar! Vet du om det finns en lista någonstans med vad som gäller i olika länder? Eller gäller det att kolla UD och skapa en lista själv?
Ja, Timatic är en sån. Vi använder det i check-in. Men man måste dock kolla upp varje land för sig.
Medlemmen har tagit bort svaret