I-94W

6 jan. 2012 01:43
Visningar: 1133
Är det någon som åkt till USA nyligen, alltså under 2011, som vet om man fortfarande måste fylla i I-94W formuläret på flyget och lämmna det i passkontrollen?

ESTA skulle ju ersätta detta formulär men har hört att folk fortfarande får fylla i det, stämmer det?
Av Annl
6 jan. 2012 01:54
Hej,

Vi var i USA i somras och då var det ESTA som gällde och detsamma gällde förra sommaren också. Den enda lappen som vi fyllde i på planet var den lilla vita lappen om pengar.
6 jan. 2012 09:43
Reser Du under Visa Waiver Program så är det sedan 2010 enbart ESTA som gäller. Det Du får fylla i (en per familj) på planet eller i alla fall innan passering av gränsen är tull-deklarationen.
6 jan. 2012 13:44
Jag reste in fyra gånger till USA under Januari 2010 och tre av de gångerna fick jag fylla i papper som jag egentligen inte skulle ha fyllt i eftersom jag hade ESTA. Jag kan tänka mig att de lärt sig en del på ett år men det är ju USA...
6 jan. 2012 13:45
Förlåt, Januari 2011, menar jag.
Av Peter_o
6 jan. 2012 14:12
Citerat från naimakka:
Jag reste in fyra gånger till USA under Januari 2010 och tre av de gångerna fick jag fylla i papper som jag egentligen inte skulle ha fyllt i eftersom jag hade ESTA. Jag kan tänka mig att de lärt sig en del på ett år men det är ju USA...
Jag tror snarare att de vill se om vi lärt oss. Dvs de gör lite stickprov för att se om vi fyller i Den Lilla Gröna på samma vis som vi fyllt i ESTA.

Det är väl ingen stor sak eftersom man i alla fall har en del dötid på flyget?

Fast åker man t ex med flygbolag som tillhör länder som inte kan utnyttja ESTA så har de nog som rutin att se till att alla fyller i I-94W.

/PeterO
6 jan. 2012 14:35
Citerat från peter_o:
Citerat från naimakka:
Jag tror snarare att de vill se om vi lärt oss. Dvs de gör lite stickprov för att se om vi fyller i Den Lilla Gröna på samma vis som vi fyllt i ESTA.

Det är väl ingen stor sak eftersom man i alla fall har en del dötid på flyget?

Fast åker man t ex med flygbolag som tillhör länder som inte kan utnyttja ESTA så har de nog som rutin att se till att alla fyller i I-94W.

/PeterO
Precis Peter_O, att de delar ut den på planet betyder ju inte att man behöver fylla i den. Okunnigt flygbolag med överblivna blanketter kanske?

ESTA används ju om man åker under VWP alltså utan visum (reser man med visum fyller/fyllde man inte i dessa), finns det alltså enligt din erfarenhet länder där man kan resa under VWP men där man inte använder ESTA? Enligt U.S. Department of Homeland Security måsta ALLA som reser under VWP använda ESTA som som sagt ersatte I-94w helt under 2010.
7 jan. 2012 09:23
Nej PeterO, det är ingen stor sak :)

Var lite nyfiken bara då det är sagt att det skulle vara utfasat med denna blankett men har hört att folk fortfarande får den för att fylla i på flyget.

Får väl se i Juni då jag åker till NY med min son med Lufthansa hur dom gör.

Men som sagt ingen stor sak, kan fylla i hur många blanketter som helst, bara en undran då dom faktiskt tar 14 dollar för ESTA. Och detta är för att det skall gå smidigare både för resenärer och pass personal. Då blir det ju lite fånigt om man fortfarande måste göra I-94W.....
Av Annl
7 jan. 2012 11:04
Hej igen,

Vi var i USA både sommaren 2010 och sommaren 2011 och vår uppfattning är att det hänt något mellan dessa somrar; de var mycket - och då betoning på mycket - vänligare i somras i immigrationskollen och det var ett helt annat bemötande. Samma sak kunde en kollega till mig vittna om och hon har varit i USA ett stort antal år i rad.

Vi upptäckte att de hade en stor skylt angående bemötande och hur de skall uppträda. Kanske är det så att de fått en ny bemötandepolicy.. Jag vet inte men i alla fall var det helt annorlunda. Eller så var det bara så att det gick enklare för att vi rest in på samma pass ett antal gånger.
Av Asok
7 jan. 2012 11:38
Såg denna skylt du pratar om Anni på flera ställen runtom i USA bl.a. på polisbilar.
7 jan. 2012 11:46
Håller med Annl att det nog har hänt något mellan 2010 o 2011. på planet sa dom 2010 att vi inte behövde fylla i den gröna, men när vi kom till immigration så stod ddet en bastandt dam som sa att vi måste fylla i en grön så det var bara att gå ur kön o börja om...

åsså var det ett evennrligt utredande om vem som var family med vem, trodde jag var family med mina barn, men det var jag inte eftersom vi inte bor ihop..:/

2011 var det inga frågor, ingen grön lapp, behövde väl inte ens visa ESTA-utskriften...
7 jan. 2012 12:20
Citerat från reselover:
Håller med Annl att det nog har hänt något mellan 2010 o 2011. på planet sa dom 2010 att vi inte behövde fylla i den gröna, men när vi kom till immigration så stod ddet en bastandt dam som sa att vi måste fylla i en grön så det var bara att gå ur kön o börja om...

åsså var det ett evennrligt utredande om vem som var family med vem, trodde jag var family med mina barn, men det var jag inte eftersom vi inte bor ihop..:/

2011 var det inga frågor, ingen grön lapp, behövde väl inte ens visa ESTA-utskriften...
Upplever också en förbättring genom åren, inte samma kommenderande som det var för några år sedan. Man har fått ganska mycket kritik och det har kanske hjälpt. Department of Homeland Security är ju en enorm organisation och man har väl inte lyckats så bra med allt genom åren.....
Man har ju dessutom byggt om flygplatserna så det är mycket smidigare, effektivare och trevligare när man anländer. Minns första gången på MIA, en evighetslång kö i en korridor som såg fallfärdig ut och har också upplevt skrikande personal som ville veta vilka som hörde ihop mm. och flyttade folk hit och dit, den tiden verkar vara förbi.
ESTA-blanketten ska man för övrigt aldrig behöva visa upp, det är ju därför det är ett elektroniskt system.
Av Peter_o
7 jan. 2012 12:20
Citerat från reselover:
.
Hoppsan! Jag brukar vara 'family' med min särbo, och jag var definitivt det med mitt barnbarn senast. Tur att de inte frågade.

Fast våren 2011 gnällde de på mig för att jag skrivit hotellets namn och inte adressen till hotellet på tulldeklarationen.

/PeterO
Av Annl
8 jan. 2012 02:09
Han kanske hade missat bemötandekursen...
Citerat från peter_o:
Citerat från reselover:
.
Hoppsan! Jag brukar vara 'family' med min särbo, och jag var definitivt det med mitt barnbarn senast. Tur att de inte frågade.

Fast våren 2011 gnällde de på mig för att jag skrivit hotellets namn och inte adressen till hotellet på tulldeklarationen.

/PeterO