Hyrbil varning

Av Johanis
10 sep. 2014 14:31
Visningar: 12209
Hyrde bil av Firefly (Hertz) i Spanien.
Räkningen blev dubbla beloppet och företaget påförde en extra försäkring som jag redan hade samt att bilen skulle återlevereras fulltankad, trots detta debiterades en full tank.
Detta togs upp i samband med uthyringen men påfördes ändå i avtalet
Läs kontraktet noga och hyr på annat ställe .
10 sep. 2014 15:33
Har al drig hört talas om detta företag!
Är det http://www.fireflycarrental.com/rentalcar/reservation/home ?

Man ska nog se upp med företag som inte har minsta information om vem de är eller om de ens är ett företag.

Menar Du att Du betalat till Firefly för försäkring och sen blivit debiterad igen av Hertz? Vad var det för försäkring?

Hertz brukar nog ha full till full när det gäller bensinen, var det Hertz eller Firefly som tog betalt och vad stod på det ursprungliga kontraktet jämfört med det Du fick hos Hertz?

Det kan inte påpekas nog många gånger, läs kontraktet innan bokning, läs kontraktet på plats, vet vad Du har betalt och vad Du inte ska betala, kolla bilen noga innan hämtning och lämning, dokumentera gärna, få infört i protokollet om det finns skador, extra viktigt om man inte har försäkring helt utan självrisk, glöm inte kolla däck, rutor, interiör......
Av Johanis
10 sep. 2014 16:09
Vi hyrde 2 st bilar och blev drabbade av detta, fick inget kvitto efter bilhyran.
Det dök upp när jag reklamerade betalningen via mitt mastercard
6 nov. 2016 01:49
Varning!
Sämre biluthyrnings firma får man leta efter!
Otrevliga personal som försöker lura en- i alla fall i Malaga.
Det blev första och sista gången jag hyr bil från de.
Lägg ner skit företaget eller sluta lura folk på pengar. FY...
Av Airman
7 juli 2017 06:33
Varning även för Avis i Malaga. Bilen blev dubbelt så dyr som på webben pga självriskelimineringen. Verkar vara ett känt problem som dock undgått mig. Personalen kunde givetvis inte engelska och det enda alternativet de hade att erbjuda vad 30 euro per dag. På Avis hemsida kan man läsa sig till att det bör kosta ca 100 kr per dag. Vi inlämningen fick jag tvinga att personalen kollade bilen och något kvitto tänkte de inte lämna. Var tvungen att fota av personalen vid disken som bevis för att jag lämnat in bilen. Så otroligt dåligt och oprofessionellt. KOMMER ALDRIG MER ATT HYRA BIL AV AVIS!
7 juli 2017 07:48
Citerat från Airman:
Varning även för Avis i Malaga. Bilen blev dubbelt så dyr som på webben pga självriskelimineringen. Verkar vara ett känt problem som dock undgått mig. Personalen kunde givetvis inte engelska och det enda alternativet de hade att erbjuda vad 30 euro per dag. På Avis hemsida kan man läsa sig till att det bör kosta ca 100 kr per dag. Vi inlämningen fick jag tvinga att personalen kollade bilen och något kvitto tänkte de inte lämna. Var tvungen att fota av personalen vid disken som bevis för att jag lämnat in bilen. Så otroligt dåligt och oprofessionellt. KOMMER ALDRIG MER ATT HYRA BIL AV AVIS!
Förstår inte varför du hyrde bil utan att veta vad det kostade, knappast Avis fel. Att försäkringar och självriskeliminering är en stor del av priset är normalt och bokar man utan fast man vill ha dem så kostar det så klart på plats, det är alltid bäst att köpa det man vill ha från början.

Har du självriskeliminering blir du ju inte debiterad för skador, gäller det bränsle så har man ju kvitto på det.
Bekvämt att bara kunna sätta bilen, kvitto får man i regel när man betalar eller via weben/mejl men i regel ger de en en liten lapp, detta kan ju variera speciellt på mindre uthyrningsställen. Avis är annars bland de mer nitiska med detta, att man ska köa så de ska kolla bensinmätare, mätarställning o.s.v. för att kunna ge en den lilla lappen, snarast irriterande.
Vissa andra t.ex. Sixt frågar om man vill ha kvitto annars kommer det via mejl, de tittar sällan ens på bilen (där vi hyrt iallafall), även hos Hertz har vi bara satt bilen på en parkeringsplats och lämnat nycklarna vid disken och är det stängt slänger man i regel nycklarna i en låda, man dokumenterar ju så klart skador som fanns på bilen om man inte har full självriskeliminering.

Har det blivit några problem efteråt, har de dragit pengar som de inte skulle eller vad hände? Man ska inte överdramatisera, när något blir fel och de inte vill rätta till det, då kan man bli upprörd, annars är det bara bra.

Hyrde du direkt av Avis.se eller Avis.com?
Av Airman
7 juli 2017 08:31
Självklart var det dumt av mig att inte ta reda på exakt vad det kostar. Problemet är bara att 3000:- blev 7000:-. Ingen information om kostnaden gick att utläsa varken på bokningsbekräftelsen eller på Avis hemsida. På Avis hemsida kunde man ana sig till kostnaden ca 100:- per dygn alltså plus 1 000:- (https://www.avis.se/avis-produkter/uthyrningstjanster/forsakringar). Fanns inte alternativ att köpa till till direkt heller.

Jag föll för ett "lockpris" på Avis hemsida, hyrbilen var billig. Borde förstått att om det verkar för bra så är det inte bra.

Känns grymt oseriöst att inte informera om en prishöjning på över 100 %, känns inte som att man har mycket till val som konsument än att ta den försäkringen som finns.

Personalen i Malaga förstod knappt engelska och och kunde inte erbjuda något annat alternativ än 30 euro per dag som sedan visade sig vara +21% i skatt.

Hyrde direkt av Avis.se (kanske det var det som var felet).

Hur som helst kommer inte mina misstag att upprepas, alltså varken att kolla exakt vad som gäller eller att hyra bil via Avis (trist för det har funkat hyfsat bra tidigare i USA).
7 juli 2017 10:08
Citerat från Airman:
Självklart var det dumt av mig att inte ta reda på exakt vad det kostar. Problemet är bara att 3000:- blev 7000:-. Ingen information om kostnaden gick att utläsa varken på bokningsbekräftelsen eller på Avis hemsida. På Avis hemsida kunde man ana sig till kostnaden ca 100:- per dygn alltså plus 1 000:- (https://www.avis.se/avis-produkter/uthyrningstjanster/forsakringar). Fanns inte alternativ att köpa till till direkt heller.

Jag föll för ett "lockpris" på Avis hemsida, hyrbilen var billig. Borde förstått att om det verkar för bra så är det inte bra.

Känns grymt oseriöst att inte informera om en prishöjning på över 100 %, känns inte som att man har mycket till val som konsument än att ta den försäkringen som finns.

Personalen i Malaga förstod knappt engelska och och kunde inte erbjuda något annat alternativ än 30 euro per dag som sedan visade sig vara +21% i skatt.

Hyrde direkt av Avis.se (kanske det var det som var felet).

Hur som helst kommer inte mina misstag att upprepas, alltså varken att kolla exakt vad som gäller eller att hyra bil via Avis (trist för det har funkat hyfsat bra tidigare i USA).
Okej, det är väldigt osmidigt men så är det ju i vissa länder (värsta vi varit med om var i Irland där vi hade självriskeliminering genom HolidayAutos men de påstod att den inte gällde, vi argumenterade länge (liksom alla andra som hyrde samtidigt) innan vi fick köra iväg i en riktig skrothög, det var Budget den gången) eller enskilda uthyrningsställen, sidan du länkar finns inte men jag hittade detta https://docs.abgcarrental.com/location/avis/SE/ES/sv/ där det står att SCDV kostar €14-€30.
Inte så tydligt som man kan önska och i detta läget kanske man tittar på annan uthyrare för att jämföra totalpriset.
Det är ju trist att det ska vara så snårigt med hyrbilar att många känner sig lurade! Hyrbilen var ju fortfarande billig så något lockpris eller prishöjning var det inte, man kan ju nöja sig med självrisk eller skaffa självriskförsäkring på annat håll, t.ex. kreditkortet man betalar med.

Vi har aldrig hämtat bil där själv men har faktiskt en bokad där i September, utan självriskeliminering som jag har genom kreditkortet, inte optimalt men ganska billigt (€220 för polo, 2 veckor).

Att de inte kan engelska i Spanien är inte jättekonstigt men de bör ju kunna lite på ett sådant jobb, kan man bara förstå varandra så får man vara nöjd. Håller med dig om att slutpriset på en hyra ska vara tydligt men branschen är märklig, inget specifikt för Avis. Avis.se bruka funka. Vi bokade på Avis.com denna gång och jag tittade nu på Avis.es också, alla har samma regler även om Avis.com presenteras lite annorlunda (ny siddesign).

Jag förstår dig, blir man missnöjd så blir man och då kan man ta sådana beslut, själv bojkottar jag Alamo och Orlando Car Rental (spanskt företag).

Minns inte att vi hyrt av Avis i Spanien, vi får se nu om de är så mycket sämre där, om jag kommer ihåg så kanske jag återkommer med en rapport om vad vi tyckte om dem.
7 juli 2017 10:25
Din länk funkade när man tog bort ).

Där står ju mycket riktigt SCDW 95:- (inte från 95:-)
plus 15:- för STP som man måste ha till SCDW.

110:-/dag alltså, detta pris borde du få om du ringt till Avis.

Det står ingenting om att det är andra priser på plats men jag antar att de lokala villkoren som visas i bokningen (de jag länkade till) gäller framför dessa :-(

Ganska sorgligt kan man tycka att det ska behövas så mycket efterforskningar och läsande av villkor, de kunde gott ange sådant som avgifter för tillval tydligare när man ska boka men samtidigt är det ju ens egna ansvar att faktiskt läsa villkoren, de finns ju tillgängliga när man bokar.....
Av Katrinl
8 juli 2017 18:00
Jag har hört av kompis som bor i Malaga att en liten firma som heter Brunos är bra och inga dolda avgifter. Men inte provat själv dock.
25 sep. 2017 23:35 (redigerad)
Nu har vi provat AVIS på Malaga flygplats.
Funkade bättre än perfekt :)
Bokade en Polo för 2100:- förbetalt.
På flygplatsen, mot hyrbilarna. Framme vid AVIS hittade vi en lång kö men också skylten att Preffered går direkt till garaget. Väl där fanns ingen kö alls. Prefferedkort körkort och kreditkort kollades, inte ens något behövde signeras. Avis-damen frågade om det gjorde något om det blev en automatare :) och räckte över nyckeln till en ny BMW 218D Active Tourer.
Återlämnandet var lika smidigt, snabb koll, signatur på en handenhet och utskrift av rapport.
Inga extra kostnader och bästa bränslepolicyn full/full (detta är många bolag i spanien luriga med).
Kommer fortsätta ha Avis som en av två favorituthyrare.
Som notis var en personal brittiska den andra pratade bra engelska.
20 jan. 2018 15:01
Hyrde bil av Firefly i Madrid. Bilen lämnades in utan anmärkning men efter några veckor kom ett mejl med ett krav på 6000:-. De påstår att vi satt dit ett GPS fäste på radioskärmen. Vi hyrde ingen GPS och äger ingen heller. Deras kontroll av bilen vid inlämning var minst sagt hastigt utförd så att de missar och sedan anklagar folk helt felaktigt känns minst sagt olustigt. Att kräva andra på pengar för egna misstag luktar riktigt illa! Hyr inte av dem!
23 jan. 2018 08:27
Citerat från Mangepange:
Hyrde bil av Firefly i Madrid. Bilen lämnades in utan anmärkning men efter några veckor kom ett mejl med ett krav på 6000:-. De påstår att vi satt dit ett GPS fäste på radioskärmen. Vi hyrde ingen GPS och äger ingen heller. Deras kontroll av bilen vid inlämning var minst sagt hastigt utförd så att de missar och sedan anklagar folk helt felaktigt känns minst sagt olustigt. Att kräva andra på pengar för egna misstag luktar riktigt illa! Hyr inte av dem!
Firefly är tydligen medlem i http://www.ecrcs.eu/ har du inte fått rättelse så kolla där. Man kan ju också bestrida debiteringen hos sin kortutgivare/bank..... Inte klokt att det ska förekomma så mycket skit inom hyrbilbranschen!
31 aug. 2023 08:38
Firefly verkar osäkert kort. Jag brukar boka via https://www.Hyrbilar.se. Löjligt billiga bilar, speciellt kring medelhavet och i Spanien. Försäkring ingår. I Malaga finns hyrbilar för 300:- per vecka. Kanske kunde man hyra den i Malaga och köra den i Sverige? :-)