Hyrbil på Yucatan-halvön, någon med erfarenhet?
Min man och jag anländer till Cancun i januari efter en vecka i Peru. Vi kommer ha 7 nätter i Mexico innan vi flyger hem till Sverige igen. Hittills är inget bokat men jag vet att vi inte kommer stanna i Cancun utan ta oss ner mot Tulum och där ikring. Vi är inga som ligger på stranden en hel vecka utan vi vill gärna ta oss runt och se en del, som Chichen Itza mm. Vi kommer också dela upp nätterna på två eller tre olika ställen och då blir det nog inga hotell utan lägenheter med självhushåll. Planen är därför att hyra en bil redan på flygplatsen och sen ha den hela veckan och återlämna den vid hemresa.
Är det någon som har egen erfarenhet av att köra bil där i krokarna? Man hör och läser ju en del om att man kan bli lurad av poliser och på bensinstationer etc. Är det så illa också om man bara håller sig på Yucatan-halvön? Vi är ca 35 och 40 år, om det har någon betydelse. Alltså inte helt nykläckta :-) Jag vet att alla skriver att det är supersmidigt att ta sig runt med bussar men jag tror verkligen att vi skulle trivas bättre att ha en bil så vi verkligen kan vara helt flexibla och dessutom ta oss mellan boenden.
Tar tacksamt emot tips och rekommendationer, även om sånt som inte rör bilkörning! :-)
Är det någon som har egen erfarenhet av att köra bil där i krokarna? Man hör och läser ju en del om att man kan bli lurad av poliser och på bensinstationer etc. Är det så illa också om man bara håller sig på Yucatan-halvön? Vi är ca 35 och 40 år, om det har någon betydelse. Alltså inte helt nykläckta :-) Jag vet att alla skriver att det är supersmidigt att ta sig runt med bussar men jag tror verkligen att vi skulle trivas bättre att ha en bil så vi verkligen kan vara helt flexibla och dessutom ta oss mellan boenden.
Tar tacksamt emot tips och rekommendationer, även om sånt som inte rör bilkörning! :-)