Hyrbil Mallorca - flygplats?

3 juni 2015 20:57
Visningar: 2195
Hej!

Nu har jag lagt några timmar och letat hyrbil. Som jag förstår det så verkar det nästan alltid tillkomma extra administrativa kostnader för tankning.

De tre olika alternativen verkar vara:
Hämtas full / lämnas full kostar ungefär från 1500-2500:-

Full tank med debitering 105 euro och man får köra hur mycket man vill

Full tank med debitering och man får tillbaka en del när man lämnar ifrån sig bilen minus serviceavgift på 25-35 euro.

Så jag undrar. Är det någon som har några erfarenheter eller tips? Många verkar kommentera på nätet kring detta och känner sig delvis lurade med dolda kostnaderna.

Det som har betydelse är totalkostnaden och jag kommer vara där mellan 6 juni och hem 13 juni så det blir 7 dagar.

Tacksam för tips och erfarenheter.
Av Birgere
3 juni 2015 23:55
Allt annat än full till full är bara dumt o dyrt. Du tankar ju bara bilen vid flygplatsen innan du lämnar den.
Du kan ju räkna med att en full tank när du tankar själv kostar mindre än 105€ så matten är ju inte så svår.
4 juni 2015 00:15
Ja, exakt. Full full får det bli!

Nästa fråga som säkert alla andra ställer sig, hur bra är den extra försäkringen?
Verkar skilja i villkoren väldigt mycket! Exempelvis storlek på självrisk samt kostnad på vid eventuell skada får överstiga ett visst belopp (sett cirk 30 tkr).

Är väldigt otydligt och det är säkert för att man ska köpa extra. Samtidigt så blir man osäker då det inte är riktigt tydligt.

Tips?
4 juni 2015 07:46
Citerat från Seafarer:
Ja, exakt. Full full får det bli!

Nästa fråga som säkert alla andra ställer sig, hur bra är den extra försäkringen?
Verkar skilja i villkoren väldigt mycket! Exempelvis storlek på självrisk samt kostnad på vid eventuell skada får överstiga ett visst belopp (sett cirk 30 tkr).

Är väldigt otydligt och det är säkert för att man ska köpa extra. Samtidigt så blir man osäker då det inte är riktigt tydligt.

Tips?
Vet inte vad du menar med "nästan alltid tillkomma extra administrativa kostnader för tankning." det stämmer ju iallafall inte.
Väljer du full - full, 1/2 - 1/2, 1/4 - 1/4 så ska du lämna bilen med samma mängd bränsle (eller mer). Vilken av dessa spelar ingen större roll då man tankar rätt mängd strax innan flygplatsen, i dessa fall ska det inte tillkomma någon avgift om man inte lämnar bilen med för lite bränsle (om det är en seriös uthyrare).
Full - full är så klart lättast då det kan vara svårt att se till att ha mindre än t.ex.1/4 tank kvar innan återlämningen.
Full till tom och liknande är i regel sämre och dyrare då det där ingår att man köper bränsle av uthyraren vilket i regel är dyrare än på en vanlig bensinstation.

Det var på just Mallorca vi upptäckte Sixt, fortfarande den smidigaste och bästa bilhyra vi gjort ;-) sprillans ny bil, toppservice och bra pris där allt ingick....
Försäkringarna funkar olika hos olika uthyrare, hos t.ex. Sixt ingår i regel 0:- självrisk på normala bilar (en Peugeot 308 kostar som exempel 2009:- dina datum), väljer man däremot t.ex. en "Maserati Quattroporte Saloons" för 11.318:- så är det €4000 i självrisk, den går att minska till €1000 för 289:-/dygn.

Självriskeliminering/reducering på hyrbil går även att köpa till från tredje part och ingår t.o.m. gratis i vissa kreditkort t.ex. det extremt förmånliga "Mitt kort" från Santander Bank. Har du Norwegianbanks kort kan du där köpa till försäkringen för en ganska rimlig årlig avgift, annars är det nog mest i de dyrare korten detta ingår..... Rätta mig gärna om någon känner till fler kort :-)
Av Babbo
5 juni 2015 16:30
En tråd jag kommer att följa! Det är verkligen en djungel av regler och tillägg. Inte lätt.

Vi ska vara på Mallorca 3 månader i vinter och behöver en hyrbil då och då. Har hyrt bil flera gånger på Mallorca tidigare och då genom Holiday Autos - före att dom bytte ägare. Då fungerade allt perfekt - vi fick ofta en ny fin bil och blev ofta uppgraderade. Hur det fungerar nu vet jag inte.
Vi köper alltid till självriskeliminering. Då brukar dom inte ens titta på bilen när man lämnar tillbaka den. Dock fotar vi alltid eventuelle skador vi ser när vi hämtar ut bilen.

Det blir inte lätt att köra upp en hel tank på Mallorca, under en vecka, för ön är ganska liten.......;)

(Sixt gick bort för vår del då vi har en liten hund med oss och man får inte ha hund i deras bilar)