Hyr EJ bil av Auto Europe!
Jag och min sambo hyrde bil av Auto Europe, vi bokade via reseguiden. Var i Toscana i 1 vecka och hade en underbar vistelse, och allt gick problemfritt...trodde vi.
6 månader senare så debiterar Auto Europe min sambos kort med 70 euro utan förklaring! Förklaringen kom med brev 2 veckor senare. Detta var en administrativ kostnad för något vi "gjort fel" inom Pisa Kommun... Allt var på italienska så det var inte lätt att förstå. Vi har förstått nu senare att det var en felparkeing det handlade om.
Själva boten från Italienska motsvarigheten till Trafikverket kom 1 månad senare, ytterligare 70 Euro. Jag har inga problem med att betala en bot, men 70 Euro för administrativa avgifter för hyrbilsbolaget, KOM IGEN!!!!!
6 månader senare så debiterar Auto Europe min sambos kort med 70 euro utan förklaring! Förklaringen kom med brev 2 veckor senare. Detta var en administrativ kostnad för något vi "gjort fel" inom Pisa Kommun... Allt var på italienska så det var inte lätt att förstå. Vi har förstått nu senare att det var en felparkeing det handlade om.
Själva boten från Italienska motsvarigheten till Trafikverket kom 1 månad senare, ytterligare 70 Euro. Jag har inga problem med att betala en bot, men 70 Euro för administrativa avgifter för hyrbilsbolaget, KOM IGEN!!!!!
Citerat från mathilda86:
Jag och min sambo hyrde bil av Auto Europe, vi bokade via reseguiden. Var i Toscana i 1 vecka och hade en underbar vistelse, och allt gick problemfritt...trodde vi.
6 månader senare så debiterar Auto Europe min sambos kort med 70 euro utan förklaring! Förklaringen kom med brev 2 veckor senare. Detta var en administrativ kostnad för något vi "gjort fel" inom Pisa Kommun... Allt var på italienska så det var inte lätt att förstå. Vi har förstått nu senare att det var en felparkeing det handlade om.
Själva boten från Italienska motsvarigheten till Trafikverket kom 1 månad senare, ytterligare 70 Euro. Jag har inga problem med att betala en bot, men 70 Euro för administrativa avgifter för hyrbilsbolaget, KOM IGEN!!!!!
Ytterst trist med omotiverad extrakostnader. Men - det behöver påminnas om att Auto Europe inte hyr ut bilar. De förmedlar bara kontakten med hyrbilsföretagen.Jag och min sambo hyrde bil av Auto Europe, vi bokade via reseguiden. Var i Toscana i 1 vecka och hade en underbar vistelse, och allt gick problemfritt...trodde vi.
6 månader senare så debiterar Auto Europe min sambos kort med 70 euro utan förklaring! Förklaringen kom med brev 2 veckor senare. Detta var en administrativ kostnad för något vi "gjort fel" inom Pisa Kommun... Allt var på italienska så det var inte lätt att förstå. Vi har förstått nu senare att det var en felparkeing det handlade om.
Själva boten från Italienska motsvarigheten till Trafikverket kom 1 månad senare, ytterligare 70 Euro. Jag har inga problem med att betala en bot, men 70 Euro för administrativa avgifter för hyrbilsbolaget, KOM IGEN!!!!!
Vilken av biluthyrningsfirmorna handlade det om i ert fall?
Kikar just nu på de allmänna villkoren hos de större aktörerna, och EUR70 verkar vara inom det normala för en hantering av lokala avgifter/böter.
Ni fick ingen som helst lapp på rutan eller så?
Att dokumentationen är på italienska är ju inte speciellt märkligt då ni var i Pisa. :)
Kommer bara ihåg att det stod Auto Europe när vi hämtade ut bilen och när vi fick papper av dem på flygplatsen.
NEJ! Det är ju det som är så konstigt! Vi har ju fått gissa oss fram till vad det har kunnat handla om...
NEJ! Det är ju det som är så konstigt! Vi har ju fått gissa oss fram till vad det har kunnat handla om...
Citerat från mathilda86:
Kommer bara ihåg att det stod Auto Europe när vi hämtade ut bilen och när vi fick papper av dem på flygplatsen.
NEJ! Det är ju det som är så konstigt! Vi har ju fått gissa oss fram till vad det har kunnat handla om...
Har sett att Auto Europe faktiskt har egna utlämningsställen i Italien. Men - såvitt jag vet har de inga egna bilar utan är bara mellanhand. Det fanns inga som helst indikationer som pekade på Europcar, Avis, Hertz, Budget, Sixt eller något annat?Kommer bara ihåg att det stod Auto Europe när vi hämtade ut bilen och när vi fick papper av dem på flygplatsen.
NEJ! Det är ju det som är så konstigt! Vi har ju fått gissa oss fram till vad det har kunnat handla om...
Finns det ett underlag som styrker felparkering blir det naturligtvis svårt, eller omöjligt, att bestrida kostnaden. Kan ni däremot bevisa att ni (och bilen) befinnit sig på annan plats vid tidpunkten lär ni ha goda chanser.
Ni har antagligen kört på en "zona limitata", förbjuden zon för bilar. Vi visste om detta och gjorde allt för att undvika att köra i dessa zoner. 364 (!!) dagar efter resan dimper det ner ett kuvert i brevlådan med en avgift. Tror att det var mer än 700 kr. Har för mig att de dessutom har rätt att ta ut denna avgift ett år efter förseelsen så här hade vi maximal otur. Kör man runt inne i en stad debiteras man en bot VARJE GÅNG man för förbi skylten som varnar för detta. Vi hyrde av Avis så det handlar inte om vilket hyrföretag man hyrt ifrån.
http://www.expressen.se/res/italien-i-bil-kan-bli-dyrt/
http://www.expressen.se/res/italien-i-bil-kan-bli-dyrt/
Hej Mathilda86
Vi var i Toscana i oktober förra året och parkerade fel. Vi fick en administrativ kostnad från Europcar på 40 euro + 21 % VAT enligt en prislista som vi efter förfrågan. De debiterade direkt på kontot utan att avisera något. Parkeringsboten kom sedan från polisen på orten och var 96 euro. Det finns tydliga regler om detta i kontrakten som man inte läser så noga tyvärr. All korrespondans med Europcar i Rom var både på italienska och engelska. Tyckte de skötte allt bra men 48 euro för att lämna ut namn och adress till polisen motsvarar nästan en och en halv dags hyra för en Audi A4 kombi. Hutlöst!
Hälsningar
Vi var i Toscana i oktober förra året och parkerade fel. Vi fick en administrativ kostnad från Europcar på 40 euro + 21 % VAT enligt en prislista som vi efter förfrågan. De debiterade direkt på kontot utan att avisera något. Parkeringsboten kom sedan från polisen på orten och var 96 euro. Det finns tydliga regler om detta i kontrakten som man inte läser så noga tyvärr. All korrespondans med Europcar i Rom var både på italienska och engelska. Tyckte de skötte allt bra men 48 euro för att lämna ut namn och adress till polisen motsvarar nästan en och en halv dags hyra för en Audi A4 kombi. Hutlöst!
Hälsningar
Hyrde bil via RG hos Auto Europe och betalade med kort hemifrån. Hämtade ut bilen på Malta flygplats (via Europcar). Ser nu att de dragit totalsumman även därifrån trots att vi visade fram vouchern. Blir till att kontakta dessa imorgon. Skiter det sig är jag glad över en bra Amex försäkring som brukar täcka liknande (dåligt påläst på just biluthyrning dock).
Usch, sådant är så trist. Vi hade otur med Avis under en resa i USA där de debiterade oss 100 dollar i drop off avgift trots att det av avtalet klart och tydligt framgick att så inte skulle ske.
Men hoppas att ni ändå hade fina dagar på Malta och att det var gott och varmt där - vilket man ju inte kan säga om de isande kalla vindar som blåser över Göteborg just nu. Det är som om vintern kommit tillbaka. Och i tidningen skriver de att det skall bi snö till helgen...
Men hoppas att ni ändå hade fina dagar på Malta och att det var gott och varmt där - vilket man ju inte kan säga om de isande kalla vindar som blåser över Göteborg just nu. Det är som om vintern kommit tillbaka. Och i tidningen skriver de att det skall bi snö till helgen...
Citerat från pelle77:
Hyrde bil via RG hos Auto Europe och betalade med kort hemifrån. Hämtade ut bilen på Maltas flygplats (via Europcar). Ser nu att de dragit totalsumman även därifrån trots att vi visade fram vouchern. Blir till att kontakta dessa imorgon. Skiter det sig är jag glad över en bra Amex försäkring som brukar täcka liknande (dåligt påläst på just biluthyrning dock).
Hyrde bil via RG hos Auto Europe och betalade med kort hemifrån. Hämtade ut bilen på Maltas flygplats (via Europcar). Ser nu att de dragit totalsumman även därifrån trots att vi visade fram vouchern. Blir till att kontakta dessa imorgon. Skiter det sig är jag glad över en bra Amex försäkring som brukar täcka liknande (dåligt påläst på just biluthyrning dock).
Jag reser ratt mycket i tjänsten och hyr bilar over hela Europa. Allt gar för det mesta smärtfritt- utom i Italien och speciellt när jag lämnar tillbaka bilen i Milano (Valpensa eller Linate). De hittar alltid en repa eller nagot annat som gör att det första priset inte haller. Sist i Milano var det ingen som berättade om trängselavgiften vid uthyrningsdisken. Som tur var berättade min italienska kollega att det existerar och jag betalade de € 5 som det kostar. Hade jag inte gjort det hade det kostat mig € 50 och da hade det förmodligen dragits fran mitt konto Jag är inte trogen nagot bolag utan hyr av de som har bästa pris. I just Italien ar de är lika kassa allihop
Hej!
Jag och min tjej hyrde bil via Auto Europe i Italien. Inför resan sökte vi på nätet efter bästa deal - dvs liten, enkel, bil utan massa tillval. Bästa kvoteringen föll på företaget Maggiore.
Vid bokningen på Auto Europe angav jag:
- två förare
- pick-up vid tågstationen i Rom
- avlämning vid tågstationen i Milano
- fria mil
Vi fick ett pris på motsvarande 2200 SEK för 6 dagar hos bilfirman Maggiore. Helt okej tänkte vi för en Fiat Panda som drar lite bensin och tillräckligt med utrymme för oss två och bagage.
När vi hämtar bilen i Rom visar det sig att extra förare INTE var med i priset, trots att vi angav det vid första bokningstillfället. Så det tillkom €8/dag. Sedan visar det sig att om vi lämnar bilen på annan ort tillkommer avgift för det också på €102, även detta angav vi vid första bokningstillfället.
Dessutom ändrar Maggiore avlämningsadressen till en annan Maggiore i Milano som ligger 1h resväg med bil utanför Milano. När vi bokade hade vi valt Centralstationen i Milano! Detta märkte vi när vi skulle lämna tillbaka bilen samma dag då vi knappade in adressen. Så det tillkom en kostnad på €15 för att man lämnade bilen på annat ställe än "avtalat" men som sagt vi hade från första början angett Milano Centralstation som avlämningsplats.
Så summa summarum blev det ytterligare ca 1300SEK med aktuell växelkurs. Så denna "schyssta deal" från början innehöll inte det vi hade kommit överens om i början, eller så angav Auto Europe/Maggiore enbart "grundpris" för att hyra en bil i 6 dagar, i bara Rom utan extra förare. Men det var inte på något sätt tydligt i bokningen.
Dessutom tog Maggiore en riktigt saftig deposition på €1000!!! Vi fick tillbaka dem två bankdagar efter återlämningen av bilen. Men på en semester, vem har 1000 euro extra på kontot? Inte alltid man har det, även denna "kostnad" var inte tydligt beskriven i ett flera sidor avtal. Bra kundservice ska innehålla tydlig kort koncist information.
Lärdomen för oss är att utöver det vanliga att se om bilen är i gott skick och ev skador står med i kontraktet även verifiera att envägsavgift, extra förare samt avlämningsplats stämmer vid första bokningstillfället samt vid upphämtningen av bilen.
Att verifiera allt detta innan man trycker in sitt VISA-kortnr är såklart givet och vid det tillfället stämde allt så efter betalningen skedde en hel del ändringar av antingen Auto Europe eller Maggiore.
Jag och min tjej hyrde bil via Auto Europe i Italien. Inför resan sökte vi på nätet efter bästa deal - dvs liten, enkel, bil utan massa tillval. Bästa kvoteringen föll på företaget Maggiore.
Vid bokningen på Auto Europe angav jag:
- två förare
- pick-up vid tågstationen i Rom
- avlämning vid tågstationen i Milano
- fria mil
Vi fick ett pris på motsvarande 2200 SEK för 6 dagar hos bilfirman Maggiore. Helt okej tänkte vi för en Fiat Panda som drar lite bensin och tillräckligt med utrymme för oss två och bagage.
När vi hämtar bilen i Rom visar det sig att extra förare INTE var med i priset, trots att vi angav det vid första bokningstillfället. Så det tillkom €8/dag. Sedan visar det sig att om vi lämnar bilen på annan ort tillkommer avgift för det också på €102, även detta angav vi vid första bokningstillfället.
Dessutom ändrar Maggiore avlämningsadressen till en annan Maggiore i Milano som ligger 1h resväg med bil utanför Milano. När vi bokade hade vi valt Centralstationen i Milano! Detta märkte vi när vi skulle lämna tillbaka bilen samma dag då vi knappade in adressen. Så det tillkom en kostnad på €15 för att man lämnade bilen på annat ställe än "avtalat" men som sagt vi hade från första början angett Milano Centralstation som avlämningsplats.
Så summa summarum blev det ytterligare ca 1300SEK med aktuell växelkurs. Så denna "schyssta deal" från början innehöll inte det vi hade kommit överens om i början, eller så angav Auto Europe/Maggiore enbart "grundpris" för att hyra en bil i 6 dagar, i bara Rom utan extra förare. Men det var inte på något sätt tydligt i bokningen.
Dessutom tog Maggiore en riktigt saftig deposition på €1000!!! Vi fick tillbaka dem två bankdagar efter återlämningen av bilen. Men på en semester, vem har 1000 euro extra på kontot? Inte alltid man har det, även denna "kostnad" var inte tydligt beskriven i ett flera sidor avtal. Bra kundservice ska innehålla tydlig kort koncist information.
Lärdomen för oss är att utöver det vanliga att se om bilen är i gott skick och ev skador står med i kontraktet även verifiera att envägsavgift, extra förare samt avlämningsplats stämmer vid första bokningstillfället samt vid upphämtningen av bilen.
Att verifiera allt detta innan man trycker in sitt VISA-kortnr är såklart givet och vid det tillfället stämde allt så efter betalningen skedde en hel del ändringar av antingen Auto Europe eller Maggiore.
Citerat från Adam112:
Hej!
Jag och min tjej hyrde bil via Auto Europe i Italien. Inför resan sökte vi på nätet efter bästa deal - dvs liten, enkel, bil utan massa tillval. Bästa kvoteringen föll på företaget Maggiore.
Vid bokningen på Auto Europe angav jag:
- två förare
- pick-up vid tågstationen i Rom
- avlämning vid tågstationen i Milano
- fria mil
Vi fick ett pris på motsvarande 2200 SEK för 6 dagar hos bilfirman Maggiore. Helt okej tänkte vi för en Fiat Panda som drar lite bensin och tillräckligt med utrymme för oss två och bagage.
När vi hämtar bilen i Rom visar det sig att extra förare INTE var med i priset, trots att vi angav det vid första bokningstillfället. Så det tillkom €8/dag. Sedan visar det sig att om vi lämnar bilen på annan ort tillkommer avgift för det också på €102, även detta angav vi vid första bokningstillfället.
Dessutom ändrar Maggiore avlämningsadressen till en annan Maggiore i Milano som ligger 1h resväg med bil utanför Milano. När vi bokade hade vi valt Centralstationen i Milano! Detta märkte vi när vi skulle lämna tillbaka bilen samma dag då vi knappade in adressen. Så det tillkom en kostnad på €15 för att man lämnade bilen på annat ställe än "avtalat" men som sagt vi hade från första början angett Milano Centralstation som avlämningsplats.
Så summa summarum blev det ytterligare ca 1300SEK med aktuell växelkurs. Så denna "schyssta deal" från början innehöll inte det vi hade kommit överens om i början, eller så angav Auto Europe/Maggiore enbart "grundpris" för att hyra en bil i 6 dagar, i bara Rom utan extra förare. Men det var inte på något sätt tydligt i bokningen.
Dessutom tog Maggiore en riktigt saftig deposition på €1000!!! Vi fick tillbaka dem två bankdagar efter återlämningen av bilen. Men på en semester, vem har 1000 euro extra på kontot? Inte alltid man har det, även denna "kostnad" var inte tydligt beskriven i ett flera sidor avtal. Bra kundservice ska innehålla tydlig kort koncist information.
Lärdomen för oss är att utöver det vanliga att se om bilen är i gott skick och ev skador står med i kontraktet även verifiera att envägsavgift, extra förare samt avlämningsplats stämmer vid första bokningstillfället samt vid upphämtningen av bilen.
Att verifiera allt detta innan man trycker in sitt VISA-kortnr är såklart givet och vid det tillfället stämde allt så efter betalningen skedde en hel del ändringar av antingen Auto Europe eller Maggiore.
Att förstå sig på hyrbilsföretagens villkor är 100ggr värre än att läsa en gammal elräkning. Är man ovan bilhyrare så hamnar man väldigt ofta i er situation.Hej!
Jag och min tjej hyrde bil via Auto Europe i Italien. Inför resan sökte vi på nätet efter bästa deal - dvs liten, enkel, bil utan massa tillval. Bästa kvoteringen föll på företaget Maggiore.
Vid bokningen på Auto Europe angav jag:
- två förare
- pick-up vid tågstationen i Rom
- avlämning vid tågstationen i Milano
- fria mil
Vi fick ett pris på motsvarande 2200 SEK för 6 dagar hos bilfirman Maggiore. Helt okej tänkte vi för en Fiat Panda som drar lite bensin och tillräckligt med utrymme för oss två och bagage.
När vi hämtar bilen i Rom visar det sig att extra förare INTE var med i priset, trots att vi angav det vid första bokningstillfället. Så det tillkom €8/dag. Sedan visar det sig att om vi lämnar bilen på annan ort tillkommer avgift för det också på €102, även detta angav vi vid första bokningstillfället.
Dessutom ändrar Maggiore avlämningsadressen till en annan Maggiore i Milano som ligger 1h resväg med bil utanför Milano. När vi bokade hade vi valt Centralstationen i Milano! Detta märkte vi när vi skulle lämna tillbaka bilen samma dag då vi knappade in adressen. Så det tillkom en kostnad på €15 för att man lämnade bilen på annat ställe än "avtalat" men som sagt vi hade från första början angett Milano Centralstation som avlämningsplats.
Så summa summarum blev det ytterligare ca 1300SEK med aktuell växelkurs. Så denna "schyssta deal" från början innehöll inte det vi hade kommit överens om i början, eller så angav Auto Europe/Maggiore enbart "grundpris" för att hyra en bil i 6 dagar, i bara Rom utan extra förare. Men det var inte på något sätt tydligt i bokningen.
Dessutom tog Maggiore en riktigt saftig deposition på €1000!!! Vi fick tillbaka dem två bankdagar efter återlämningen av bilen. Men på en semester, vem har 1000 euro extra på kontot? Inte alltid man har det, även denna "kostnad" var inte tydligt beskriven i ett flera sidor avtal. Bra kundservice ska innehålla tydlig kort koncist information.
Lärdomen för oss är att utöver det vanliga att se om bilen är i gott skick och ev skador står med i kontraktet även verifiera att envägsavgift, extra förare samt avlämningsplats stämmer vid första bokningstillfället samt vid upphämtningen av bilen.
Att verifiera allt detta innan man trycker in sitt VISA-kortnr är såklart givet och vid det tillfället stämde allt så efter betalningen skedde en hel del ändringar av antingen Auto Europe eller Maggiore.
Jag kollade lite hur det såg ut på Autoeuropes sida och:
Vid envägshyra så står det i en stor ruta som poppar upp att dom återkommer med kostnad och om det är möjligt via mail. Har dom inte gjort det så har dom tabbat sig men det är solklart att INTE envägshyran ingår. Det står även i en annan ruta att extras typ gps, envägshyra, extra förare betalas lokalt på plats och därmed INTE ingår i priset. Detta är standard i branschen.
Hyrbilsfirmorna brukar ta i när dom reserverar kostnaderna på ditt kort. Har man dessutom INTE valt självriskeliminering så reserverar dom även kostnaden för självrisken som kan uppgå till 10-tusentals kronor.
Fräckt av Maggiore att ta betalt för "fel" inlämningsställe. Jag hade nog tjatat om detta även om €15 var riktigt billigt.
Spontant tycker jag att Autoeurope var ovanligt tydliga i sin information vid själva bokningstillfället. Jag har sett åtskilligt värre.
Lärdomar:
- Extras ingår i princip aldrig när man bokar hyrbil via nätet, oberoende av vem
- Använd helst kreditkort när du betalar bilhyra för att undvika blockering av dina pengar på banken
- Köp till självriskeliminering både för kortreservationen men även för att det är så j...a dyrt med självrisk och dom är mycket kinkigare med att hitta fel på bilen om möjligheten finns att du ska betala.
Jag har skrivit om detta tidigare i andra trådar så låt oss hoppas att andra läser och lär av detta.