Hur undvika bli lurad vid bilhyra? - Florida

6 aug. 2017 11:54
Visningar: 284
I våras hyrde vi bil i Portugal via Hertz i Sverige där vi är medlemmar. Eftersom bokningen gick via Sverige och vi haft goda erfarenheter av Hertz i Sverige trodde jag inte vi skulle bli lurade – men det blev vi, med råge!

Trots att vi betalt för 'allt' från Sverige så angav uthyrningsdisken i Barcelona helt andra och nya villkor, som inte stämde alls med dem jag skrivit på för, så jag blev rädd och uppgraderade försäkringen. Trots uppgraderad försäkring (med noll självrisk!) så uppfann personalen vid återlämningen nya kostnader – och de talade knappt någon engelska alls, så det gick inte att kommunicera. Grädden på moset var en tredje överraskningsutgift som hertz drog från kreditkortet någon dag efter vi kommit hem till Sverige. Sammanlagt kostade bilhyran mer än dubbel så mycket som ursprungligen avtalat – och då hade jag ändå bett om maxförsäkring när jag bokade i Sverige. Bittert – där rök barnens pianolektioner för det kommande året!

Jag klagade hos svenska Hertz, men de tar inget som helst ansvar för firman i Portugal med samma namn, trots att de förmedlat avtalet.

Nu planerar vi att åka till Florida, och där klarar man sig ju knappast utan bil. Men om till och med Hertz har ärlighetsnivå i nivå med knarkbaroner, hur i hela världen ska man kunna hyra bil utan att bli lurad och skinnad – några tips, finns det tex uthyrare som är ärligare än andra???

Tacksam för goda råd!
Av Birgere
6 aug. 2017 12:46
Hyrbilsmarknaden i Europa är riktigt ful, och det handlar framförallt om självriskelimineringen som inte sällan kostar lika mycket som själva hyran. Ofta går den inte att beställa i förväg då det handlar om lokala kontrakt.
Det är ju ingenting man måste ha men det är ju lite surt att åka på en självrisk på 10-15k för några repor.

I Florida är det enklare, bokar du från en Europeisk sida och anger att du bor i Sverige så ingår självriskelimineringen. Är du dessutom medlem i Hertz guldklubb (som är gratis) så går du bara direkt ut i garaget o hämtar bilen och du slipper jobbiga försäljare som vill sälja bagageförsäkring o annat som redan ingår i din hemförsäkring.
6 aug. 2017 13:01
Tack, Birgere - det var ett väldigt konkret och användbart svar :)
6 aug. 2017 13:11
...men Hertz tar $1800+ för en vanlig Toyota Corolla medan andra resenärer skriver om bilar för SEK3000-5000 för två veckor i Florida – hur hänger det ihop?
Av Birgere
6 aug. 2017 13:23
När ska du åka?
Vi brukar betala drygt $25/dygn för en mindre SUV (Escape/RAV4) eller runt 30 för en mellanSUV (Edge/Pathfinder).
Man behöver en rabattkod och slå till när dom kör sina kampanjer.
6 aug. 2017 15:29 (redigerad)
Citerat från Tiddelipom17:
...men Hertz tar $1800+ för en vanlig Toyota Corolla medan andra resenärer skriver om bilar för SEK3000-5000 för två veckor i Florida – hur hänger det ihop?
Detta har dykt upp tidigare i forumet. Hertz har helt absurd prissättning! De har enormt höga priser och sen helt plötsligt kan de ha normala priser, vet inte vad det beror på. Själv har jag inte hittat konkurrenskraftiga priser hos dem sen vi var i Australien för några år sen.
Av dem vi hyrt av är det Avis och Sixt som vi nu hyr av i första hand, sällan problem, oftast är en av dem billigast, riktigt fina bilar brukar vi få hos Sixt i USA (på andra håll kan de samarbeta med företag som inte är okej tyvärr så det ska man se upp med). Hos Avis måste man jaga rabattkoder, Sixt sätter i regel bara ner priserna istället vilket känns betydligt bättre.

Angående självrisker så kan ske du har detta på något kreditkort. Det finns kort som betalar upp till flera hundra tusen i ersättning, t.o.m. kort som ger komplett försäkring vilket ofta är halva hyrbilskostnaden, kan ju t.o.m. löna sig med ett sådant kort om man hyr bil mycket.

Mvh. Jörgen
www.floridasidan.se
www.facebook.com/Floridasidan
6 aug. 2017 15:53
Stort tack, Birgere och Floridasidan - verkligen hjälpsamma tips!!
6 aug. 2017 23:17
Vi hyr numera oftast av Avis, bli medlem i deras prefferd så får ni mail med rabatter och kampanjer. Det kan skilja ganska mycket i pris. Hyr av deras amerikanska sida istället för Avis Sverige. det bästa är att ni slipper köa när ni hämtar ut bilen, ert namn står på en tavla, där står också var bilen står te x B12, nycklarna sitter i så ni kör bara fram till kuren och registrerar utlämning och det går på nolltid. Vilka ni nu än väljer att boka med så ta en titt på bilen runt om, hittar ni några skador, repor eller annat så säg till när ni stannar vid kuren, då blir det antecknat och de vet att skadorna var där innan ni hyrde den. Så sista tipset, ta en större bil än ni tänkt...
7 aug. 2017 00:10 (redigerad)
Min erfarenhet är att Avis.se ofta ger bättre pris än .com, man bör kolla båda.
Repor mm. är ju inget problem med noll självrisk, vi hade en rejäl krockskada, den ignorerade de totalt, förväntade iallafall en kommentar av killen som kollade bilen...

Mvh. Jörgen
www.floridasidan.se
7 aug. 2017 17:30
Citerat från Floridasidan:
Repor mm. är ju inget problem med noll självrisk, vi hade en rejäl krockskada, den ignorerade de totalt, förväntade iallafall en kommentar av killen som kollade bilen...

Mvh. Jörgen
www.floridasidan.se
Jag vet att det är så men det känns bättre för oss att det är dokumenterat, just för att det aldrig kan bli något tjafs, vilket man har läst här att en del har råkat ut för. Så vi kollar i fortsättningen också.
7 aug. 2017 18:05
Citerat från Dalton17:
Citerat från Floridasidan:

Mvh. Jörgen
www.floridasidan.se
Jag vet att det är så men det känns bättre för oss att det är dokumenterat, just för att det aldrig kan bli något tjafs, vilket man har läst här att en del har råkat ut för. Så vi kollar i fortsättningen också.
Det skadar så klart inte ;)
9 aug. 2017 15:40
Hej!

Vi hyrde bil av Hertz i Florida i maj i år (hämtade på flygplatsen i Miami och lämnade i Orlando). Vi blev medlemmar i deras kundklubb och även i hotellkedjan Holiday Inns kundklubb (oxå det kostnadsfritt). Då hade vi en rabatt på Hertz som gjorde att det blev det billigaste alternativet av alla uthyrare vi jämförde med. Så det kan vara ett tips att kolla upp!

Vi upplevde heller inga som helst problem vid uthyrningsdisken (eftersom det var första gången vi hyrde av Hertz kunde vi inte gå direkt till garaget). Kvinnan bakom disken frågade om vi ville ha utökad roadside service. Vi tackade artigt nej och det var det hela. Jag har också gått från biluthyrningsdisken och känt mig lurad vid vissa tillfällen, men det här var med marginal det smidigaste tillfället. Och eftersom ni redan är medlemmar i Hertz guldklubb, kan ni ju skippa disken helt och gå direkt ner i garaget och hämta er bil (nu pratar jag om uthyrningen på Miami flygplats - kan ju se olika ut på andra ställen så klart).

Lycka till och ha en härlig resa i fina Florida!