Hur pålitliga är hotellrecensionerna?

13 jan. 2009 16:31
Visningar: 439
Hur mycket törs man lita på att de omdömen som hotellgäster skriver in på tex Tripadvisor mfl
verkligen är autentiska? Att de är skrivna av verkliga hotellgäster och inte av vänner och bekanta,
eller av hotellinnehavaren själv? Ska man alltid ta desa omdömen med en nypa salt, eller rent utav strunta i dem?
13 jan. 2009 17:14
Hej!
Tyvärr kan man inte gå så mycket efter vad olika folk tycker om standarden eftersom alla har olika krav.
Sen bor en del på våningsplan med nyrenoverade rum och andra får gamla rum. Det blir alltid lite missvisande tyvärr.
travaren.
Av Aoa
13 jan. 2009 21:43
Hej! Jag har också funderat på det där när folk skriver egna omdömen om hotell (och andra saker också för den delen). På alla de hotell som jag har tittat på så hittar man både topp- och bottenbetyg. Om hissen går för långsamt så är det ett uselt hotell enligt någon - och i min värld har en långsam hiss inte särskilt stor betydelse (inte om jag är på semester i alla fall ;-)... Jag tror att man få ta omdömena med en hel skopa salt - för vem som helst kan ju skriva precis vad som helst - av vilken anledning som helst. Jag har bestämt mig för att helt strunta i sådana omdömen.
Av Hkn
14 jan. 2009 00:14
Tripadvisor är förhållandevis pålitligt.

Mängden recensioner gör att det är svårt att fejka ett bra betyg, även om det naturligtvis förekommer planterade texter. Dessutom; sitens storlek gör ju att nya recensioner kommer in hela tiden, vilket gör att det skulle bli nästan ett heltidsjobb att sitta och försöka balansera dåliga recensioner med bra. Tripadvisor redovisar ju också hur många av varje betyg som ett hotell får... så råder det extremt delade meningar, så är det bara att undvika det hotellet.

Kanske skulle Tripadvisor göra som Zagat-guiderna, där de mest extrema recensionerna sållas bort? Sedan använder ju Tripadvisor ett bra system för betygssättning av recensioner (was this review helpful). De använder även tummar för att uppmuntra bra recensenter (compliment reviewer) En sida som inte försöker hålla rent från dold promotion tappar snart besökare. Internet är transparent. Med tiden avslöjas varje bluff.

Min egen hotellsida har en länk för bokning (jag är affiliate till en bokningssida) men det hindrar mig inte från att såga ett hotell som förtjänar det – dessutom uppmanar jag människor med en annan uppfattning om hotellet att skriva och berätta om sin upplevelse.
Och jag tror att ärlighet varar längst. En söndermutad recensent som blir bjuden på sina hotellnätter är inte värd sitt salt.

All the best,

:: håkan ::

Gör hotell/resesidan http://www.guidebook.se
14 jan. 2009 00:33
Hej!
Omdömet av hotellet beror lite på gästen. Är det en gäst som tillbringar mycket tid på hotellet så hittar de oftare mera brister och fel. De turister som är ute och sportar eller shoppar eller besöker gamla byggnadsverk och festar runt m.m. sover ju bara på hotellet och tillbringar inte mycket tid på hotellet. De turister som är aktiva brukar därför mest betygsätta frukosten. Omdömena blir lite olika, beroende på turistens eget beteende.
hälsning travaren
Av Marika
14 jan. 2009 01:04
Det finns ett relativt nytt ställe att läsa recensioner på, http://www.zoover.se men jag vet inte hur pålitliga de är. Däremot kan man kanske jämföra Tripadviser mot Zoovers omdömen.

Du kan ju också testa att lägga in en fråga om aktuellt hotell här på Reseguiden, det har jag gjort och fått massor med svar.

Good luck!

Marika
14 jan. 2009 08:47
ligger mycket i nedanstående rader och det den ena tycker är en tillgång tycker nästa är skit har jag lärt mig genom åren, men ska man absolut kolla på en betygsättning så är det ju viktigt att man kollar varför någon tycker si eller så det kan ju faktiskt vara så att någon sågar ett hotell för att det ligger i ett dött område utan shopping och en uppsjö av restauranger och barer medans jag kanske tycker det är det bästa med just det hotellet, vi är så otroligt olika att det som sagt är viktigt att kolla varför någon sätter det betyg de gör.
Citerat från travaren:
Hej!
Tyvärr kan man inte gå så mycket efter vad olika folk tycker om standarden eftersom alla har olika krav.
Sen bor en del på våningsplan med nyrenoverade rum och andra får gamla rum. Det blir alltid lite missvisande tyvärr.
travaren.
Av Mpc
14 jan. 2009 13:00
Hej varför ingen har tänkt på trivago där kan man både få tips om resmålet o hur hotellet är om det är rent snyggt oxså vidare vill man ha mer info så Maila man den P.P som har skrivit omdömet på hotellet eller resemålet dom når man på http://www.trivago.se/ är själv medlem på sidan
Av Marika
14 jan. 2009 17:30
Citerat från mpc:
Hej varför ingen har tänkt på trivago där kan man både få tips om resmålet o hur hotellet är om det är rent snyggt oxså vidare vill man ha mer info så Maila man den P.P som har skrivit omdömet på hotellet eller resemålet dom når man på http://www.trivago.se/ är själv medlem på sidan
Bra tips! Tack!