Hur får man ut mest av sitt Evergladesbesök?

8 jan. 2016 08:05
Visningar: 170
Hej, Om en månad åker vi till Florida, vi är två vuxna och två killar som är 13 år och 17 år. Vi börjar vår resa i Orlando, med två heldagar på universal. Efter det kör vi ner mot Miami, vi kommer att bo i Hollywood som ligger mellan Miami och Fort Lauderdale där jag tillbringade ett år som au-pair i min ungdom. Härifrån kommer vi att utforska området, det som är planerat är Everglades och Sawgrass Mills Mall. Hur besöker man Everglades för att få ut så mycket som möjligt av besöket, har förstått att det finns många olika sätt att göra. Vilket är bäst? Har ni några andra förslag på saker som ni anser måste göras i området? Räknar man så är det 25 år sen jag var där som au-pair så mycket har ju förändrats :). Vi avslutar vår resa med en 7 dagars kryssning i östra Karibien med Msc Cruises och fartyget Divina. Förslag på vilka utflykter som kan rekomenderas på öarna? Vi vill gärna simma med delfiner. Vi kommer att besöka Jamaica, Cayman Island, Mexico och Bahamas och det finns ju mängder med olika utflykter.
8 jan. 2016 08:52
Ni kan i princip välja två alternativ om ni vill se nationalparken och inte bara ta en airboattur på närmre håll.

Ni kan köra söderut till Ernest Coe Visitor Center, där kan ni köra hela vägen ner till havet om ni vill och ni kan ta någon airboatarrangör på vägen.

Eller så tar ni vägen västerut (från Miami), väg US42, Timiami Trail, där kan ni välja ut en airboattur (vi åkte senast vid "Miccosukee indian village" men det är inte den allra bästa även om den är okej, de kör till en "Indianby" (e.g. en plattform och några bryggor där man får gå runt och titta, någon kvinna gör hantverk som klart är målet att de ska sälja). Fördelen där är små båtar (max. 6-8 passagerare), vissa har stora båtar för kanske 30 pax. vilket ger en lite annan upplevelse. Kolla t.ex. Tripadvisor för att se vilka som är bra just nu, vi har inte provat alla så jag kan inte ge råd om exakt vilken som är bäst.

Besök ändå Miccosukee Indian Village, de har lite djur, Alligatorbrottning, utställning och ett bra museeum.

Kör ni denna väg så besöker ni i första hand Shark Valley Visitor Center (ligger precis innan Miccosukee Indian Village) där ni kan åka en guidad tur, gör det, mycket intressant och lärorikt, parkens Rangers är väldigt duktiga och intresserade av att dela med sig.Ni tar också en promenad på stigen där, då kan ni komma riktigt nära alligatorerna.

Har ni tid så fortsätt västerut och stanna vid Big Cypress National Presserve, här ser ni en helt annan natur, riktig skog. Här finns också Visitor Center och några ställen man kan stanna och promenera på stiger eller se alligatorer sköldpaddor, fiskar och så klart fåglar som det finns massor av i Everglades.

Hinner ni ännu mer kan ni fortsätta köra ända ner till havet Vägen slutar på ön Chokoloskee, det finns även ett Visitor Center, "Big Cypress Swamp Welcome Center" för information, guidade turer mm. på Plantation Island, Gulf Coast Visitor Center.

Kör ni ända ner här så besök Museum of the Everglades och Smallwood Store.

Här är lite bilder från vårt senaste besök som var ungefär som beskrivet ovan (vi hoppade dock airboat och den östra delen denna gång, och satsade på Big Cypress mm. eftersom vi sett det andra flera gånger). http://foto.floridasidan.se/#!album-61-476 och ett gammalt album med lite bilder som visar den första delen i Everglades (Indian Village, Shark Valley mm.)

Detta blir egentligen mer än en heldag så ge er av tidigt och gör vad ni hinner (orkar). Ni kan mycket väl ta två besök om ni har tid.

I övrigt finns det massor att se men jag kan inte säga att ni måste. Ska ni till Sawgrass Mills så skulle jag rekommendera ett stopp även på Swap Shop, en roligare upplevelse och vill man handla billigt är det ett bra ställe....

Kryssandet kan jag tyvärr inte ge några tips om...
8 jan. 2016 09:54
Tack för tipsen, som jag trodde så finns det många möjligheter. Vi får helt enkelt lägga en heldag i Everglades. Ska det göras så ska det göras ordentligt!!
Swap shop är loppmarknaden eller hur? Vad säljs där? Är det även nya saker, eller det är fortfarande lite kiviksmarknad över det?
8 jan. 2016 10:14
Citerat från Jennypenny1111:
Tack för tipsen, som jag trodde så finns det många möjligheter. Vi får helt enkelt lägga en heldag i Everglades. Ska det göras så ska det göras ordentligt!!
Swap shop är loppmarknaden eller hur? Vad säljs där? Är det även nya saker, eller det är fortfarande lite kiviksmarknad över det?
Det är mycket så ta vad ni hinner, stressa inte utan spara då hellre en del till nästa besök :-)

Ja Swap Shop är en stor loppmarknad, det säljs främst nytt, allt mellan himmel och Jord men även begagnat. På helgerna kommer både de mer professionella och privatpersonar som vill sälja ut sina prylar, då är det som roligast så försök åka dit en Söndag om ni kan.