Hur är det nu med mellanlandning i Newark mot Arlanda? Snabbt svar önskas, tack!

Av Rabbia
10 aug. 2019 23:54
Visningar: 239
Hej!

Inför vår hemresa, kan någon vara snäll och berätta hur det nu är med mellanlandning i USA? Hittar inte svaret i detta forum, har för mig att jag har frågat förut...

Vi flyger med United Airlines från Dominikanska Republiken till Newark i New York. Och har ca 1 Tim och 50 min på oss med byte till Lufthansa mot Arlanda. Måste vi vänta på vårt bagage vid bagagebandet för att ta med det till en ny incheckning vid Lufthansa? Då har jag svårt att tro att vi hinner... Eller kan bagaget åka hela vägen till Arlanda utan att vi behöver hämta ut det?
11 aug. 2019 00:46
Frågan har ställts massor av gånger i det här forumet.

När man flyger in till en flygplats i USA, från ett annat land, går man alltid först genom passkontroll, sedan hämtar man bagaget, går igenom tullen och därefter lämnar man av bagaget igen vid en separat disk direkt efter tullen. Ingen ny incheckning behöver göras. Därefter går man igenom en ny säkerhetskontroll och går till gaten. Boardingkorten för hela resan får ni vid den första incheckningen.

Ni kommer med största sannolikhet att hinna. Flygbolaget har beräknat att ni ska hinna och om ni missar anslutningsflyget är det flygbolaget som får boka om er och stå för merkostnaderna.
Av Rabbia
11 aug. 2019 01:59
Tack snälla Jens!
Det känns bara lite läskigt att mellanlanda i USA... Även om vi är
ganska vana resenärer. Vi har åkt mycket reguljärflyg med byten, men då har det varit till Thailand. Och bagaget har åkt hela vägen till resmålen.
11 aug. 2019 04:32
Förstår. Men det är verkligen inte speciellt komplicerat. Amerikanska flygplatser är byggda utan transferområde, så varje gång man ska mellanlanda i USA måste man tekniskt sett in i landet, även om man bara ska vidare med nästa flyg. Men de har efter förutsättningarna förenklat det så mycket som möjligt.
Av Rabbia
11 aug. 2019 11:46
Det låter ju jättebra!
Tack än en gång för ditt svar :-)