Hur är det att åka till Thailand i september-Oktober?

Av Klara2
3 aug. 2008 12:04
Visningar: 5015
Ni som brukar åka till Thailand, kan ni ge mig lite råd. Vi har lite planer på att åka dit i september/oktober nästa år, men jag hört att det faller stora mängder med regn vid just den tiden. Finns det något ställe i Thailand som ni kan rekommendera just då eller bör vi välja ett annat land?

Vilket resebolag är bäst, att åka med till Thailand? Vi tänker i så fall skräddarsy en resa på 2 veckor.
3 aug. 2008 13:59
Jag har bara varit en gång i Thailand, men det var mellan 15 oktober och 15 november förra året. Första veckan spenderade vi i Bangkok och Pattaya, och då hade vi strålande sol, två veckor kring Koh Tao och Koh Samui var hällregn mest hela tiden och den sista veckan på Phuket och Phi Phi var mest mulet...
Jag tror det är lite instabila tider just då faktiskt, man kan nog aldrig vara säker på hur det är. Å andra sidan baseras den uppfattningen på just ett enda besök därnere så du kanske får svar från mer rutinerade människor :)
Av Sierra
3 aug. 2008 14:25
Beträffande vädret i södra delen av landet är det ingen höjdare i september.
Jag har hittills undvikit den månaden bla beroende på följande fakta.
September är den nederbördrikaste månaden om man kollar de senaste 20 åren. 18% av årsnederbörden kommer då.
Snittet ligger på 41 cm. I oktober är vädret på väg mot en förbättring, inte lika mycket nederbörd, snittet är 30 cm.
Området kring Bangkok är även det ganska nederbördsrikt, 32 cm i september och 23 i oktober.
Sammanfattningsvis kan man säga att de är årets blötaste månader...