Hoola Bandolla band
Hoola Bandolla band
Sjunger......vem kan man lita på ?
Ofta så ser vi att det varnas här på RG för olika företag som missköter sig vilket är mycket mycket bra.
Men det gäller bara om det som står är sant, om inte så är det EN FÖRLUST för oss som gillar att resa.
Ibland får jag en känsla av det förstoras upp,och då faller trovärdighet i hela varningen.
Även de inlägg som är seriösa riskerar att tappa trovärdigheten...något.
Men jag är medveten om att många varningar är seriösa och korrekta.
En kommentar som jag tycker är märklig är.
citat
Jag skulle vilja tillägga att för varje missnöjd kund som anmäler ett ärende går det många, lika missnöjda
Några dagar senare skriver samma källa
citat
Detta betyder att på varje missnöjd kund finns det hundra, ja minst ytterligare hundra, missnöjda kunder.
En ren gissning vill jag påstå, dessutom ändars siffran med tiden. Här har vi en ökning med flera hundra procent.
Ett annat påstående är
citat
ARN AVSLÅR 75 % AV ALLA ANMÄLNINGAR
Enligt ARN själv så är det 41%
Källa
http://www.arn.se/Nyheter/Resor/Statistik/
Handen på hjärtat, bör vi lita blint de varningar som kommer här på RG ?
ps Ser fram emot en öppen och seriös debatt ds
Mvh Tubbe
Ofta så ser vi att det varnas här på RG för olika företag som missköter sig vilket är mycket mycket bra.
Men det gäller bara om det som står är sant, om inte så är det EN FÖRLUST för oss som gillar att resa.
Ibland får jag en känsla av det förstoras upp,och då faller trovärdighet i hela varningen.
citat
Jag skulle vilja tillägga att för varje missnöjd kund som anmäler ett ärende går det många, lika missnöjda
citat
Detta betyder att på varje missnöjd kund finns det hundra, ja minst ytterligare hundra, missnöjda kunder.
En ren gissning vill jag påstå, dessutom ändars siffran med tiden. Här har vi en ökning med flera hundra procent.
Ett annat påstående är
citat
Källa
Mvh Tubbe
Inlägget är egentligen i den nivå att man bara skall skaka på huvudet och undra. Vad driver denna medlem?
Ang. ARN så hänvisar jag till källmaterialet. Britta Ahnmé Kågerman på ARN har meddela siffran att 25 % får rätt. Man behöver inte har så stor begåvning för att göra en beräkning på att 100% - 25% = 75%. Eller cirka om man så vill.
För den intelligenta så förutsätter man att den siffran inte är konstant. Det finns ärende hos ARN som inte ens prövas .... och då får man heller inte rätt. Så vissa grupperingar av ärende får nästan aldrig rätt!! Noll rätt eller nästan noll.
Om man hänvisar till statistik så bör man åtminstone uppdatera uppgiften till rätt datum. Nej detta är bottennapp.
Dessutom säger ARN själv att det är bättre att pröva ärendet i domstol. Skälet är att deras resurser är små.
Jag hoppas att jag uttryckt det begripligt.
Varningar om företag är en av nyckel punkterna på en bra sajt. Följ andra trådar i ämnet. Mycket intressant.
För mig är denna tråd avslutat.
Ang. ARN så hänvisar jag till källmaterialet. Britta Ahnmé Kågerman på ARN har meddela siffran att 25 % får rätt. Man behöver inte har så stor begåvning för att göra en beräkning på att 100% - 25% = 75%. Eller cirka om man så vill.
För den intelligenta så förutsätter man att den siffran inte är konstant. Det finns ärende hos ARN som inte ens prövas .... och då får man heller inte rätt. Så vissa grupperingar av ärende får nästan aldrig rätt!! Noll rätt eller nästan noll.
Om man hänvisar till statistik så bör man åtminstone uppdatera uppgiften till rätt datum. Nej detta är bottennapp.
Dessutom säger ARN själv att det är bättre att pröva ärendet i domstol. Skälet är att deras resurser är små.
Jag hoppas att jag uttryckt det begripligt.
Varningar om företag är en av nyckel punkterna på en bra sajt. Följ andra trådar i ämnet. Mycket intressant.
För mig är denna tråd avslutat.
Citerat från tubbe:
Hoola Bandolla band
citat
citat
Ett annat påstående är
citat
Källa
Mvh Tubbe
Har lärt mig att du ändrar i dina inlägg. Nu kopierar jag det så att den möjligheten inte finns.
Hoola Bandolla band
citat
citat
Ett annat påstående är
citat
Källa
Mvh Tubbe
Hej Goastina
På frågan vad som driver mig är svaret ärlighet. Ska man kritisera så ska man hålla sig till fakta. Det finns faktiskt många hårt arbetande människor i resebranschen som gör sitt yttersta för att resenärer ska få en trevlig semester. De ska inte få ”skit” om det inte är befogat.
Sen finns det såklart de resebolag där kritiken är befogad.
Citat från Goastina
Jag vet att den informationen kommer från Plus i en intervju med
Britta Ahnmé Kågerman på ARN. Vad du INTE nämner är att ärendet handlar om Nordisk Investment grupp numera Altcap och i den typ av ärende så är det 75% som kunden INTE
får rätt. Men när det gäller ärende för resor så är det 41%
Källa
http://svtplay.se/t/102796/plus
Om Du tycker att det är OK att ”hämta talet ” 75% från investment ärende , och leverera det till ärende för resor, så får det stå för dig. Jag är av en annan åsikt.
Men verkligheten är något helt annat nämligen 41 %
Klicka på länken så förstår du vad jag menar. Den kommer direkt från ARN hemsida och rykande färsk, kan inte bli tydligare och där står det 41%
Källa
Må gott / Tubbe
På frågan vad som driver mig är svaret ärlighet. Ska man kritisera så ska man hålla sig till fakta. Det finns faktiskt många hårt arbetande människor i resebranschen som gör sitt yttersta för att resenärer ska få en trevlig semester. De ska inte få ”skit” om det inte är befogat.
Sen finns det såklart de resebolag där kritiken är befogad.
Citat från Goastina
Jag vet att den informationen kommer från Plus i en intervju med
Britta Ahnmé Kågerman på ARN. Vad du INTE nämner är att ärendet handlar om Nordisk Investment grupp numera Altcap och i den typ av ärende så är det 75% som kunden INTE
får rätt. Men när det gäller ärende för resor så är det 41%
Källa
http://svtplay.se/t/102796/plus
Om Du tycker att det är OK att ”hämta talet ” 75% från investment ärende , och leverera det till ärende för resor, så får det stå för dig. Jag är av en annan åsikt.
Men verkligheten är något helt annat nämligen 41 %
Klicka på länken så förstår du vad jag menar. Den kommer direkt från ARN hemsida och rykande färsk, kan inte bli tydligare och där står det 41%
Källa
Må gott / Tubbe
Så vitt som jag förstår är inte dina uppgifter om ARN uppdaterade. Gammal! Dessutom är den hela tiden under omprövning. Din ivrighet är obegriplig.
Det fanns en gång en hänvisning till PLUS i tråden, som nu är raderad eller stympad. Så din information är även här gammal och just nu inte intressant. Du bör bedöma helheten.
Jag tror ingen är speciellt intresserad av den uppgiften heller. ARN avslår många anmälningar. Men varför ägnar du all denna kraft? ARN är bara en av faktorerna på att mäta om ett företag inte uppfyller ett avtal. Det finns andra trådar som upplyser mycket bättre. Jag hänvisar dit.
http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/bra-och-mindre-bra-researrangorer-flygbolag-bussbolag-osv-19981
För mig är denna tråd också avslutad.
OBS: Jag vill inte ha något mer PM ifrån dig. Tack!
Det fanns en gång en hänvisning till PLUS i tråden, som nu är raderad eller stympad. Så din information är även här gammal och just nu inte intressant. Du bör bedöma helheten.
Jag tror ingen är speciellt intresserad av den uppgiften heller. ARN avslår många anmälningar. Men varför ägnar du all denna kraft? ARN är bara en av faktorerna på att mäta om ett företag inte uppfyller ett avtal. Det finns andra trådar som upplyser mycket bättre. Jag hänvisar dit.
http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/bra-och-mindre-bra-researrangorer-flygbolag-bussbolag-osv-19981
Mest intressant om man vill titta på statistiken är nog denna sida där man kan se de olika typerna av ärenden. http://www.arn.se/Om-oss/Statistik/
Man kan dra slutsatser men ska så klart vara försiktig.
Man ser att resor är bland de ämnen där det anmäls mest, bara "Motor" är värre altså kanske man kan tänka sig att många är missnöjda med resor?
Man ser också att resor är den kategori där flest, 59% (2011) får bifall av ARN. Kanske kan man då misstänka att många klagomål är välgrundade?
Man ser att besluten följs i 72% av fallen, inte sämsta bransch men är det inte riktigt uselt att man i 28% av fallen struntar i ARNs rekommendationer?
För att vara lite on topic i diskussionen så kan man ju konstatera att av 100 st (som ARN ens tar upp, det finns som bekant begränsningar här) så får 59 bifall av ARN och av dessa får 72% alltså ca. 42-43 st upprättelse, det blir då 42-43% av klagomålen som ARN tog upp som fått rättelse.
Att varna och få varningar är en mycket stor del av att utbyta erfarenheter inte minst om resor, sen får var och en bedöma om man vill tro på saker och vad man gör med informationen. Lita blint på något förstår nog alla att man inte ska göra?
Som avslutning måste jag säga att nivån på diskussionerna är ganska låg i vissa fall, till den grad att inlägg och hela trådar (som i vissa fall varit väldigt nyttiga ursprungligen) raderats. Ordmärkande, att lägga ord i andras mun, försök att styra vad andra får och inte får säga och tycka om saker, misstänkliggörande av andra, otrevligt tilltal o.s.v. hör knappast hemma på ett forum, inte heller personliga vendettor mellan medlemmar. Sådant tar helt bort intresset att läsa vad som skrivs. Man kan vara saklig och bära sig hyfsat åt även om man tycker olika.
Man kan dra slutsatser men ska så klart vara försiktig.
Man ser att resor är bland de ämnen där det anmäls mest, bara "Motor" är värre altså kanske man kan tänka sig att många är missnöjda med resor?
Man ser också att resor är den kategori där flest, 59% (2011) får bifall av ARN. Kanske kan man då misstänka att många klagomål är välgrundade?
Man ser att besluten följs i 72% av fallen, inte sämsta bransch men är det inte riktigt uselt att man i 28% av fallen struntar i ARNs rekommendationer?
För att vara lite on topic i diskussionen så kan man ju konstatera att av 100 st (som ARN ens tar upp, det finns som bekant begränsningar här) så får 59 bifall av ARN och av dessa får 72% alltså ca. 42-43 st upprättelse, det blir då 42-43% av klagomålen som ARN tog upp som fått rättelse.
Att varna och få varningar är en mycket stor del av att utbyta erfarenheter inte minst om resor, sen får var och en bedöma om man vill tro på saker och vad man gör med informationen. Lita blint på något förstår nog alla att man inte ska göra?
Som avslutning måste jag säga att nivån på diskussionerna är ganska låg i vissa fall, till den grad att inlägg och hela trådar (som i vissa fall varit väldigt nyttiga ursprungligen) raderats. Ordmärkande, att lägga ord i andras mun, försök att styra vad andra får och inte får säga och tycka om saker, misstänkliggörande av andra, otrevligt tilltal o.s.v. hör knappast hemma på ett forum, inte heller personliga vendettor mellan medlemmar. Sådant tar helt bort intresset att läsa vad som skrivs. Man kan vara saklig och bära sig hyfsat åt även om man tycker olika.
Citerat från robbowan:
Hette de inte "Hola Bandola band"?
Inte på Skånska ;O) Hette de inte "Hola Bandola band"?
Hemsidan ser i alla fall ut så här.
http://www.hoolabandoolaband.se/
/ Tubbe
Citerat från asasven:
Så vitt som jag förstår är inte dina uppgifter om ARN uppdaterade. Gammal! Dessutom är den hela tiden under omprövning. Din ivrighet är obegriplig.
Hej asasvenSå vitt som jag förstår är inte dina uppgifter om ARN uppdaterade. Gammal! Dessutom är den hela tiden under omprövning. Din ivrighet är obegriplig.
Lite roligt är att vi vill samma sak,nämligen att om någon inte är seriös så vill vi berätta detta.
Skillnaden är att jag vill att det som skrivs inte får vara en "leka med siffror".
Har dubbel kollat med ARN och plus angående ditt påstående.
Enligt ARN så är det de senaste siffrorna som finns och trenden är stabil, det vill säga 41%
75 % gäller investment ärende och har inget med resor att göra.
Enligt Plus så är filmen som ligger på TV play rent ORIGINAL och rykande färsk.
I stället för ARN så rekommenderar du en tråd med 5 st inlägg vara 3 st är dina egna.
Du vill inte bli överbevisad.... så är det.
Och jag är nöjd med detta för jag tror precis som Floridasiadan att det är upp till var och en att
bedöma sannings graden i vad som skrivs.
Hej Floridasidan.
Vi har diskuterat tidigare och kanske inte alltid haft samma åsikt.
Men de har varit givande och rak på sak, och så även denna gången.
Nu till något helt annat som ligger mig varmt om hjärtat.
Vet av erfarenhet och även av andra medlemmar att du är en bra fotograf.
Tänkte att Du kanske har dina bilder på en annan sida typ fotosidan.se
Må gott Tubbe
Citerat från tubbe:
Hej Floridasidan.
Må gott Tubbe
Hej Tubbe!Hej Floridasidan.
Må gott Tubbe
Tackar men jag trodde inte vi hade så omdömmeslösa medlemmar här ibland oss ;-)
Fotograf är jag inte och skulle inte ens kalla mig hobbyfotograf, går inte ut och söker motiv, riggar kameror och söker det optimala ljuset o.s.v.
Jag tar bilder nästan enbart för att dokumentera och minnas, något som redan börjar bli svårare, redan några veckor efter en resa kan man ibland undra när och var och i vilken ordning man såg saker under resan :-( Försöker tänka lite på att få med vissa saker och inte andra i bilden och viktigast av allt, trycka av i rätt tid... Bli resultatet förutom en minnesbild, något tilltalande som man skulle kunna visa även andra så är det ju ett plus. Jag gör ingen efterredigering, fixande eller beskärning, blir det inte bra från början så får det va så.
Jag har som Du nog sett plockat bort mina bilder här och finner inte så stort värde i att visa upp dem. Laddar upp tillfälligt om någon skulle vilja det men låter inget ligga kvar här (som Du nog vet är jag lite kritisk mot RGs medlemmsvilkor). Du kan dock hitta lite bilder på min hemsida och facebooksidan. Mest gammalt dock, en del redan från tiden innan digitalkamerorna, en del inskannade hemma några som hämtats från någon videofilm (ett simpelt men inte så högvalitativt sätt att få bilder på datorn innan digitalkamerorna kom, då det inte var tal om varken HD eller digital video heller på den tiden) Men titta och förfäras på egen risk, är det något särskillt resmål Du är intresserad av, någon viss typ av bilder o.s.v. så ropa till så kan jag slänga upp lite nyare material också borde kanske tagit mig tid till det för länge sen...
http://www.floridasidan.se/Album_andra.php
http://www.floridasidan.se/Album.php
http://www.facebook.com/Floridasidan
Fortsatt trevlig helg!
Här är en lista på de mest korkade klagomålen från resenärer till researrangörer.
- “Stranden var för sandig.”
- “Vi köpte ett par Ray-Ban-solglasögon för fem euro av en gatuförsäljare – för att senare upptäcka att det var en piratkopia.”
- ”Ingen berättade för oss att havet var fullt av fisk. Barnen blev rädda.”
- ”Det tog oss nio timmar att flyga hem från Jamaica till England, men det tog bara tre timmar för amerikanerna att ta sig hem.”
- ”Min fästman och jag hade bokat ett rum med två sängar men blev placerade i ett rum med dubbelsäng. Vi håller er nu ansvariga för att jag blev gravid. Det hade inte hänt om vi fått det rum vi bokat.”
- ”Det är för mycket spanska människor. Receptionisten talar spanska. Maten är spansk. För mycket utlänningar.”
- ”Vi tvingades köa utomhus utan luftkonditionering.”
- ”Det är er plikt som researrangör att upplysa oss om högljudda och stökiga resenärer innan vi reser med er.”
- ”Jag blev biten av en mygga – ingen sa att de bits.”
- “På semestern till Goa upptäckte jag till min förfäran att nästan varje restaurang serverade curry. Jag gillar inte alls kryddstark mat.”
Kolla in artikeln från Svenska Dagbladet
http://www.svd.se/resor/tio-udda-klagomal-fran-resenarer_2613397.svd
- “Stranden var för sandig.”
- “Vi köpte ett par Ray-Ban-solglasögon för fem euro av en gatuförsäljare – för att senare upptäcka att det var en piratkopia.”
- ”Ingen berättade för oss att havet var fullt av fisk. Barnen blev rädda.”
- ”Det tog oss nio timmar att flyga hem från Jamaica till England, men det tog bara tre timmar för amerikanerna att ta sig hem.”
- ”Min fästman och jag hade bokat ett rum med två sängar men blev placerade i ett rum med dubbelsäng. Vi håller er nu ansvariga för att jag blev gravid. Det hade inte hänt om vi fått det rum vi bokat.”
- ”Det är för mycket spanska människor. Receptionisten talar spanska. Maten är spansk. För mycket utlänningar.”
- ”Vi tvingades köa utomhus utan luftkonditionering.”
- ”Det är er plikt som researrangör att upplysa oss om högljudda och stökiga resenärer innan vi reser med er.”
- ”Jag blev biten av en mygga – ingen sa att de bits.”
- “På semestern till Goa upptäckte jag till min förfäran att nästan varje restaurang serverade curry. Jag gillar inte alls kryddstark mat.”
Kolla in artikeln från Svenska Dagbladet
http://www.svd.se/resor/tio-udda-klagomal-fran-resenarer_2613397.svd
Citerat från tubbe:
Hej Floridasidan
Tycker att bilderna är bra, framförallt bra inramning.Dessutom inte beskurna så blir det ett plus till.
Jag sticker väg några dagar till F1 i K.L.Ska bli spännande att fota F1 bilar i full fart när motorljudet
SKRIKER i luften.
Må gott Rickard
Måste vara en riktig upplevelse!Hej Floridasidan
Tycker att bilderna är bra, framförallt bra inramning.Dessutom inte beskurna så blir det ett plus till.
Jag sticker väg några dagar till F1 i K.L.Ska bli spännande att fota F1 bilar i full fart när motorljudet
SKRIKER i luften.
Må gott Rickard
Trevlig resa!