Honolulu - vad se och göra?

5 aug. 2024 19:25
Visningar: 65
Hej!

Ska på konferens i Honolulu i oktober och har sen ca 5 dagar ledigt. Kommer inte hinna besöka någon annan ö i ögruppen, så jag mottar gärna tips på platser att åka till på Oahu, och även gärna hur. Ser gärna fina stränder och vacker natur. Som jag förstått det är Honolulu mest stad och höga byggnader...
Hälsningar Annica
Av Hawaii
5 aug. 2024 22:52 (redigerad)
5 dagar på Oahu tycker jag är kanske i mesta laget och du kan utan vidare flyga över till en annan ö. MEN, om du tillbringar hela tiden på Oahu så missa inte Pearl Harbor med Arizona Memorial. Köp biljett on line och kom dit på morgonen. Polynesian Cultural Village är kulturellt intressant. Bäst med hyrbil såvida du inte bokar en guidad tour från Waikiki. Om du bor i Waikiki är det bäst att INTE ha hyrbil (dyrt och problematiskt med parkering). Lätt att sig runt med The Bus, eller helt enkelt att promenera. Iiolani Palace i centrala Honolulu intressant, c:a 5 km från Waikiki. Om du är intresserad av natur: Ho'omaluhia Botanic Garden (bäst med hyrbil) och Lyon Arboretum längst upp i Manoa Valley (går bra med The Bus). Ho'omaluhia är en myckety "prydlig" botanisk trädgård medan Lyon är en vild djungel. Hajka upp i Diamond Head, definitivt tidigt på morgonen. Om du har fler frågor, eller om du bestämmer dig för att besöka en annan ö (c:a 30-40 minuters flyg) hör av dig. Jag bor c:a 3 sv. mil söder om Hilo på ön Hawaii ("Big Island"). Och om du bestämmer dig för att hyra bill (t.ex. för att köra upp till North Shore, sevärt) är det bäst att hyra bilen ENBART den dagen du ska använda den, förutsatt att du bor i Waikiki. PS. Och OM du bestämmer dig för att besöka en annan ö: Kauai fantastiskt vacker och Hilo på ön Hawaii är nog så nära "det gamla Hawaii" som man kan komma. En fullständigt annorlunda upplevelse än vad man upplever på Oahu och i Honolulu/Waikiki som i princip är en storstad.
6 aug. 2024 10:47
Stort tack! Det vore givetvis roligt att se nån mer ö, men vill inte att det ska bli för jäktigt. Har också erfarenhet av att inrikesflyg i USA är väldigt dyrt,så även på Hawaii?
Av Hawaii
6 aug. 2024 20:39
Returflyg från Honolulu till någon av de andra öarna ligger runt $120-160 för en retur, mycket beroende på när man bokar, tid när man flyger (finns bara dag flyg) och hur långt i förväg.