Hong Kong och vad mer?

28 dec. 2017 15:19
Visningar: 191
Hej!
Ska flyga in o ut från HK 11e resp 22e mars. Så förutom HK tänkte jag besöka ett land till. Sol o bad el storstad spelar inte så stor roll om bara upplevelserna och attraktionerna finns där. Budgeten är satt till ca 1000kr/dygn i fickpengar. Då räknar jag inte med resa och boende. Ge mig era bästa tips!
Av Anhn
28 dec. 2017 18:38
Danang i Vietnam, både stad och bad. Direktflyg från HK !
28 dec. 2017 19:25
Har redan varit där. Men tack för tips! :)
Fler idéer?
Av Bibby
28 dec. 2017 20:32
Macau givetvis, men det kanske du räknar in i HK?
Kina ligger ju närmast, i Shenzhen finns massa att göra men kanske lite kallt att bada då, annars finns Sanya på Hainan, bättre klimat. Shanghai, Chengdu är trevliga ställen.
28 dec. 2017 20:52
Ja, jag tänkte precis som du. Kina ligger ju närmast. Det som stoppar mig är att jag undrar om det är lönt att fixa visum för 5 max dagar. Är det värt det?
Av Bibby
28 dec. 2017 21:42 (redigerad)
Ja, det tycker jag absolut, i synnerhet om du aldrig varit i Kina innan, nu när det är så nära. Finns tydligen nåt visum till SZ bara, sannolikt över dagen bara, finns mer info här om du söker.

SH har väl vissa likheter med HK så jag hade nog besökt Chengdu med sina pandor samt en av Kinas vänligaste städer och Hainan där du får sol/bad och fantastisk fisk och skaldjur. Samt givetvis Macau och även SZ.

Här några rader från Hainan och några ställen till:
https://www.reseguiden.se/forum/blogg/kina-2006-5209

Några bilder från Chengdu (tagna i december)
https://www.reseguiden.se/bilder?member_id=22381&query=chengdu
28 dec. 2017 22:01
Tack för bra tips med bra motiveringar! Jag tar det till mig och ska ta upp det med mitt resesällskap. För tillfället har Tokyo varit uppe på tapeten. Åsikter om det?
Av Bibby
28 dec. 2017 22:17
Citerat från Omgitisalex:
Tack för bra tips med bra motiveringar! Jag tar det till mig och ska ta upp det med mitt resesällskap. För tillfället har Tokyo varit uppe på tapeten. Åsikter om det?
Hey, don't get me started on that one... :)

Tokyo, och hela Japan är ännu mer fascinerande, i synnerhet om man aldrig varit där. Ett helt fantastiskt land och folk. Så sjukt trevligt, rent, annorlunda, artigt....
Givetvis är Tokyo förstavalet, sen hade jag en fantastisk tid i Nagasaki, det var en sån roller coaster av känslor för mig där, först deras atombombsmuseum/park (som berörde mig oerhört), sen besöket på Hashima Island, sen en festival som inte liknar nåt annat. Hiroshima rörde mig inte alls. Sen ett besök att se F1 på Suzuka med alla dessa "galna" japaner, en sån fantastisk upplevelse.

OK, Tokyo kanske räcker att börja med.... :)

Ja, Tokyo före Kina säger jag.
28 dec. 2017 22:40
Jag tror det lutar åt Tokyo ;)
Men tack för tips och visat intresse. En överläggning med resesällskapet ska först ske innan det bestäms, först då vet vi var det slutar.
28 dec. 2017 23:15
Filippinerna? Finns direktflyg till Cebu, därifrån vidare till någon ö.
29 dec. 2017 00:44
Citerat från M_olsson:
Filippinerna? Finns direktflyg till Cebu, därifrån vidare till någon ö.
Ja, det är det eller Tokyo. Har du varit på Filippinerna? Vilken ö kan du isf rekommendera?