Hong Kong / Kuala Lumpur

Av Johal
21 sep. 2011 16:09
Visningar: 271
Hej!

Ska i vinter besöka både Hong Kong och Kuala Lumpur med familjen.
Vi vet dock inte mycket om något av ställena, och därför tänkte jag att någon kanske skulle vilja vara så snäll att dela med sig med lite tips, eller minnen eller liknande från dessa ställen.

Gärna konkreta tips på ställen man bör besöka eller ställen där det finns bra mat/shopping, eller vad som hellst!

Tack på förhand iaf.
21 sep. 2011 18:52
Föreslår att du går upp i sökrutan och söker på städerna så får du många bra tips
Av Johal
21 sep. 2011 21:03
Gjort detta, men ville gärna ha lite fler svar. Och de mesta handlar om hotell när man har sökt. :-)

Men tack för bumpen iaf.
Av Anbean
21 sep. 2011 22:10
Vi var i Kuala Lumpur i 2 dagar i vintras, och vi såg nog det mesta som man kunde se. Vi bodde på Traders mitt emot twin towers, och tog oss runt antingen med att promenera eller hoppa på/av turistbussarna. Bland annat var vi uppe i Menara twr, tog en tur i nöjesfältet inne i shopping centret Berjaya Times Square, besökte China town och hängde runt i kvarteren runt Twin Towers där vi bland annat besökte Aquaria.

Kuala Lumpur är en liten stor stad, och det byggs mycket överallt. Kvarteren skiftar mellan nybyggda läckra höghus och gamla sunkiga områden. Priserna varierar lika mycket. Till exempel så kostar kläder från kända märken lika mycket, och ibland t.o.m. mer än här hemma, medan man kan köpa en flaska vatten för under en krona! Något vi fastnade för var restaurangen "the Dome" som låg under twin towers. Det var inte något fancy ställe, men maten var god och deras ice tea super läcker. :)
Av Sierra
21 sep. 2011 23:03
Hoppa på en Hop-on Hop-off buss när ni är i Kuala Lumpur.

De går dagligen runt stan och stannar på 22 olika ställen. Vill ni stanna så gör ni det och hoppar på en buss som kommer senare. Det är engelsktalande guide ombord (inspelad) så ni får info om platser som kommer. Jag har för mig att det kostade 35 MYR/pers och ni åker hela dagen om ni vill. Kolla med ditt hotell för närmaste hållplats. Det är ett bra och enkelt sätt att se mycket under en dag.

Du kan kliva av t ex vid China Town, Central Market, National Museum, Lake garden, Bird Park, Petronas Twin Towers mm mm. Tag med vatten!
Av Annl
24 sep. 2011 10:05
Hej,

Kolla en gammal tråd där jag ställde frågor om just Hong Kong och Kuala Lumpur och där fick jag mängder med bra svar om matställen och saker att göra.

Restaurang Aqua skall vara ett speciellt ställe - där kan man sitta klockan åtta och kolla på ljusspel över Hong Kongs skyskrapor.

Ett annat bra tips är att köpa First class resguide Top 10 Hong Kong - den kostar inte många kronor och är riktigt bra och ger mängder av tips.
Av Theelf
24 sep. 2011 15:45
Två konkreta mattips:

Jalan Alor - matgatan framför alla i KL. Här finns allt: malay, olika kinesiska kök, thai, vietnamesiskt, nepalesiskt, indiskt och vad du vill. Billigt, trevligt och gott.

Nagansari Curry House - mkt enkelt ställe där du kan välja om du vill sitta i ute eller i ac-miljö. Billigt och fantastiskt god indisk mat.

Förr har jag rekommenderat att besöka Bangsar - ett område med många restauranger och barer. Här träffar man dock mest ex-pats och äter/dricker europeiskt. Men sist jag var i KL åkte jag inte dit alls. Att vara i KL och INTE dra nytta av all fantastisk asiatisk mat kändes helt fel.

Ett annat tips är att tillbringa tiden 18:00-19:00 (tiden kring solnedgång) i KLCC parken framför Petronas Towers. I parken, på kaféerna och kring fontänerna samlas folk från hela världen och många olika religioner. Alla trivs och är vänliga mot varandra. Sällan har jag känt mig i en så internationell atmosfär vilket fick mig att tänka: - Hur svårt kan det vara egentligen?

Over & Out

TheElf
Av Annl
24 sep. 2011 15:55
Citerat från theelf:
Två konkreta mattips:

Jalan Alor - matgatan framför alla i KL. Här finns allt: malay, olika kinesiska kök, thai, vietnamesiskt, nepalesiskt, indiskt och vad du vill. Billigt, trevligt och gott.

Nagansari Curry House - mkt enkelt ställe där du kan välja om du vill sitta i ute eller i ac-miljö. Billigt och fantastiskt god indisk mat.

Förr har jag rekommenderat att besöka Bangsar - ett område med många restauranger och barer. Här träffar man dock mest ex-pats och äter/dricker europeiskt. Men sist jag var i KL åkte jag inte dit alls. Att vara i KL och INTE dra nytta av all fantastisk asiatisk mat kändes helt fel.

Ett annat tips är att tillbringa tiden 18:00-19:00 (tiden kring solnedgång) i KLCC parken framför Petronas Towers. I parken, på kaféerna och kring fontänerna samlas folk från hela världen och många olika religioner. Alla trivs och är vänliga mot varandra. Sällan har jag känt mig i en så internationell atmosfär vilket fick mig att tänka: - Hur svårt kan det vara egentligen?

Over & Out

TheElf
Tack för dina tips, TheElf, de tar jag med mig!
Av Johal
26 sep. 2011 21:46
Har inte haft tillgång till internet och har därför inte kunnat svara.

Men tack så mycket för alla svaren! Den bästa informationen man kan få är från människor som redan varit på ställena!