Homosexualitet

Av Mosmosi
28 sep. 2019 00:21
Visningar: 941
Hej hej.
Jag (tjej) och min flickvän har funderat på att åka på semester till Tunisien. Har ju läst att homosexualitet är olagligt där. Bör vi välja en annan destination? Kan det gå att åka dit? Vad bör vi då tänka på?

Tacksam för svar
28 sep. 2019 02:29 (redigerad)
Självklart bör ni välja ett annat resmål. Varför vill ni ens spendera era pengar i ett land där ni riskerar att begå brott bara genom att ni är tillsammans? Förstår inte ens att ni kommit på idén från första början att som ett homosexuellt par åka på semester till ett land där er relation är olaglig. Vill ni inte kunna slappna av och ha trevligt på semestern?
Av Erik777
28 sep. 2019 21:15
Vad är olagligt? Är det homosexuella relationer, eller är det sodomi? I de flesta länder med lagar som riktar sig mot samkönade relationer är det enbart bevisat sex mellan män som är kriminellt. Och på vissa ställen är det det som är de jure olagligt defacto accepterat. I Indien har jag sett män hålla handen och omfamna varandra offentligt, på ett sätt som mestadels straighta kärlekspar vågar göra i Sverige. Men i Indien är det inte homosexuellt kodat för män att ha nära fysisk kontakt. En man och en kvinna kan absolut inte göra på samma sätt i Indien. I många länder med sharia är det enklare för homosexuella par att dela hotellrum än det är för heterosexuella ogifta par att göra samma sak. Allt är inte alltid enkelt.

I Malaysia, där sodomi är förbjudet för alla och lesbiska relationer är förbjudna för muslimer har jag träffat fler homosexuella än i Sverige. Och jag skulle vilken dag som helst kunna rekommendera ett svenskt lesbiskt par eller bögpar att åka till Kota Kinabalu på semester. Men skulle absolut avråda ett bögpar att åka till Kelantan på semester.

Ta reda på vad som gäller i praktiken, exempelvis genom att söka på nätet på sidor som inriktar sig på just lesbiska i just Tunisien. En start kanske är här: https://www.facebook.com/mawjoudin.tn?fref=ts
Av Annaer
29 sep. 2019 05:49
Hej!
I ert fall skulle jag välja ett annat resmål, dels för att ni är ett par vilket är tragiskt att man ska behöva tänka på, men även pga er ålder, kollade din profil och din fv kanske är äldre men ändå, samt att UD avråder att resa till Tunisen undantaget semesterorterna vid medelhavet vilket antagligen är dit ni ska men iaf, de 3 faktorerna tillsammans skulle gör att jag valde ett annat land. Att ett heteropar reste till någon av semesterorterna skulle vara en annan sak, men ni är 2 unga homosexuella kvinnor. Att resa som ung kvinna i muslimska länder kan vara svårt och "riskabelt", det fungerar helt enkelt på ett annat sätt. Har inte varit i Tunisien men i Egypten och Israel/Palestina, jag reste i en stor grupp med både män och kvinnor och var drygt 20 år, tyvärr så var flera män "ganska" närgångna och det kunde kännas obehagligt. Vi kvinnor höll oss helst nära någon av männen. Jag hade inte velat vara där enbart tillsammans med en annan kvinna, oavsett relation.
Jag är själv homosexuell och gift med en kvinna och vi har flera gånger varit i Malaysia där det också är olagligt med hbtq. När man reser i sånna länder så får man tänka på vad man gör, inte hålla handen, kramas, pussa/kyssas. Vi har inte haft några problem med att dela säng på hotell, men helt enkelt tänka sig för. Även ett heteropar skulle få blickar om de ex kysstes öppet, deras seder är att man inte gör sånt offentligt, men de kanske inte skulle bli tagna av polisen.
Så sammantaget skulle jag råda er att åka till ett annat land 👍
Hoppas ni får en jätteskön semester 😊
Av Mosmosi
30 sep. 2019 20:16
Citerat från Erik777:

Ta reda på vad som gäller i praktiken, exempelvis genom att söka på nätet på sidor som inriktar sig på just lesbiska i just Tunisien. En start kanske är här: https://www.facebook.com/mawjoudin.tn?fref=ts
Tack så mycket för svaret!
Av Mosmosi
30 sep. 2019 20:18
Citerat från Annaer:
Hej!
I ert fall skulle jag välja ett annat resmål, dels för att ni är ett par vilket är tragiskt att man ska behöva tänka på, men även pga er ålder, kollade din profil och din fv kanske är äldre men ändå, samt att UD avråder att resa till Tunisen undantaget semesterorterna vid medelhavet vilket antagligen är dit ni ska men iaf, de 3 faktorerna tillsammans skulle gör att jag valde ett annat land. Att ett heteropar reste till någon av semesterorterna skulle vara en annan sak, men ni är 2 unga homosexuella kvinnor. Att resa som ung kvinna i muslimska länder kan vara svårt och "riskabelt", det fungerar helt enkelt på ett annat sätt. Har inte varit i Tunisien men i Egypten och Israel/Palestina, jag reste i en stor grupp med både män och kvinnor och var drygt 20 år, tyvärr så var flera män "ganska" närgångna och det kunde kännas obehagligt. Vi kvinnor höll oss helst nära någon av männen. Jag hade inte velat vara där enbart tillsammans med en annan kvinna, oavsett relation.
Jag är själv homosexuell och gift med en kvinna och vi har flera gånger varit i Malaysia där det också är olagligt med hbtq. När man reser i sånna länder så får man tänka på vad man gör, inte hålla handen, kramas, pussa/kyssas. Vi har inte haft några problem med att dela säng på hotell, men helt enkelt tänka sig för. Även ett heteropar skulle få blickar om de ex kysstes öppet, deras seder är att man inte gör sånt offentligt, men de kanske inte skulle bli tagna av polisen.
Så sammantaget skulle jag råda er att åka till ett annat land 👍
Hoppas ni får en jätteskön semester 😊
Tack så jättemycket för svaret. Tror vi stryker Tunisien från resmåls alternativ. Vi vill ju ha en bra semester och kanske ska satsa på ett land som är mer typiskt för ungdomar att åka till. Trots att det skulle vara kul att se lite annat😊
Av Nspfish
6 okt. 2019 11:57
Jag har goda vänner som spenderade 3 dagar i Tunis med omnejd, alltså två män i en relation. Dom delade även hotellrum. Dom uppförde sig ungefär som två manliga vänner, dvs ingen beröring. Har inte hört dom säga att det skulle ha känts otryggt eller dylikt, och på den enes blogg har dom även foton ihop med lokalbefolkning.