Hoi an/Da Nang i mars

Av Pipeson
26 sep. 2019 14:49 (redigerad)
Visningar: 368
Jag min fru och dotter kommer att åka till Hoi An/Da Nang i mars nästa år. Jag vill dit mest för att jag är intresserad av landets historia och kultur. Det är också just Da Nang/Hoi An som intresserar mig och detta får mig att känna mig lite egoistisk.

Min fru tycker att en fin strand är mer viktig än vad jag gör och jag fick övertala henne lite att skippa Thailand och några andra ställen för just Vietnam. Jag fick även övertala henne att åka till Da Nang i stället för till ön Phu Quoc, när väl Vietnam var spikat.

Jag är ibland impulsiv vad det än gäller och agerar INNAN jag gör djupare researcher av detaljer, istället för tvärtom som smarta människor gör :) och så gjorde jag nu med.
Och så fick jag informationen gällande erosionen av stranden Cua Dai som har pågått ett tag tillbaka, och där hade jag såklart redan bokat boende.

När jag söker på nätet så hittar jag dels väldigt trista men även fina bilder och filmklipp av stranden, bilder/filmklipp som verkar vara relativt nya.

Är det någon som med egna ögon har sett hur det ser ut på Cua Dai stranden i nuläget.? Alltså någon som varit på plats.
Ligger det fullt med stora sandsäckar på längre sträckor av stranden eller är det lite här och var?
An Bang stranden lite längre uppåt verkar inte vara påverkad av erosion. Är det mer värt att ta sig dit istället, eller kanske to.m upp till Da Nangs stränder?

Även om vi inte kommer att hänga på stränder hela dagarna och att jag t.o.m skiter lite i den detaljen så vore det fint att veta.

Hoi An/Da Nang blir det i mars och det ser jag fram emot, .Jag tror och hoppas att resten av familjen minns resan med glädje när vi kommer hem och detta med eller utan fotogenisk strand.
12 nov. 2019 21:10
Du har ju rätt val!
Tiden: march månad är bra värdet med sol och hav. Ingen kalt, Ej för värmt...
Centrala Vietnam är väldigt intressant med history, landskap, mat och nästan allt.

Ja, Cua Dai Beach är inte bra längre, men bilder på stranden (med coconut palm tree) är helt sjuk! Stranden är fortfarande najs men inte bäst.

An Bang Beach ligger brevid. Du ångrar dig inte! En lång kusten från Hoi An till Da Nang är mycket fin under mars -aug.

Du kan besöka Hue, Cu Lao Cham island, My Son... Det är värt med ett besök när du är där.

Mvh,/Steve