Hjälp! vart ska vi åka?

Av Neville
9 dec. 2012 19:44
Visningar: 156
Hej.! nu börjar sparandet till nästa höst/vinter resa. Det är jag,min sambo och våran då 1åriga son. Vi planerar att åka iväg börjat av november, ca 3v. Det vi är ute efter är smidiga resemål med små barn, sol bad, god mat och lite shopping. Asien är vi inte så intresserad av, så alla andra förslag är varmt välkommna. Vi har funderingar på Mexico. Är det något som ni rekomenderar?
Av Annl
10 dec. 2012 04:56
Med ett sådant litet barn blir mitt svar givet; Florida.

Det är enkelt att resa i USA och särskilt enkelt med så små barn och hela er kravlista uppfylls i Florida. Och vad gäller shopping så kan du verkligen handla billigt i USA.

Hyr en lägenhet - condo - och ni har ett bekymmersfritt boende som är perfekt med tanke på sonen.

Finns massor med tips här på RG om Florida.
10 dec. 2012 10:43
Hej!
November är ju inte kanske den "bästa" månaden att resa i om man inte vill österut. Jag skulle ju också säga Florida eller Mexiko - men hur är det med orkansäsongen? Har det lugnat ner sig i november ni som vet?
10 dec. 2012 10:57
Florida är perfekt i November, orkansässongen (som man knappast behöver fundera på ändå) är över och det regnar mycket mindre än under sommaren. Temperaturerna i luften är humanare och i vattnet är det fortfarande behagligt, i alla fall i södra halvan av Florida.

Som sagts, ett väldigt lätt ställe att semestra på! Obegränsat med nöjen, billig & bra shopping o.s.v.
10 dec. 2012 13:11
Citerat från floridasidan:
Florida är perfekt i November, orkansässongen (som man knappast behöver fundera på ändå) är över och det regnar mycket mindre än under sommaren. Temperaturerna i luften är humanare och i vattnet är det fortfarande behagligt, i alla fall i södra halvan av Florida.
Ja men perfekt, kan det vara så att det är sämre väder (mer orkan) nedåt Mexiko och Karibbien då?
10 dec. 2012 14:30
Citerat från nisse2ears:
Citerat från floridasidan:
Ja men perfekt, kan det vara så att det är sämre väder (mer orkan) nedåt Mexiko och Karibbien då?
Det antar jag att det inte är, är väl samma orkaner....
Orkanerna bildas ju över havet när vattentemperauren blir hög under sensommaren, det är temperaturskillnader som ger energin och när en orkan kommer in över land tappar de snabbt i styrka, på höstten när vattnet blir svalare bildas inga. Generellt har jag ingen koll på vädret i Mexico men gissar att vattentempen är lägre i golfen under vintern precis som den är i Florida (i November bör det väl ändå fortfarande vara tillräckligt varmt), förmodligen är den ännu lägre på Stillahavssidan?
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Annl
10 dec. 2012 19:48
Att flyga till Florida med sex timmars tidsomställning och ca åtta-tio timmars flygresa tycker jag räcker mer än väl för ett barn på ett år.

För min del i min egenskap av tvåbarnsmamma skulle jag aldrig ens överväga att resa med en ettåring till Australien med närmare 10-11 timmars tidsomställning och en toklång flygning. Och hur kul tycker en ettåring att det är att åka bil. Nää, bättre med en condo i Florida och en pool och en fin strand där man kan sitta och gräva och kolla på stenar m.m.

Och som Floridasidan skriver så är vädret perfekt i Florida vid den tiden på året och eventuella stormar har lagt sig.
Medlemmen har tagit bort svaret