Hjälp mig planera min resa!

11 juli 2013 14:31
Visningar: 155
Hejsan!
Jag är en 22årig tjej som nyss kom hem från min först långresa som denna gång gick till Indien, den resan gjorde jag med min tjejkompis. Man kan lätt säga att jag nu har fått blodad tand och känner för att genast dra iväg igen. Min plan är att åka till Sydamerika i början av september till början av december (jag vet att detta inte är en optimalt tid att åka till Sydamerika om man vill ha strålande sol men det är så det får bli). Problemet är det att jag inte tycks få med mig någon kompis på min resplan så det ser ut som jag nu får resa ensam. Ett andra problem jag har är att jag inte kan ett skvatt spanska..
Jag har nu lite frågor som jag skulle behöva få besvarade för att underlätta min reseplanering. Först och främst det kanske viktigaste, vilka länder ska jag åka till och vilka platser där ska jag besöka? Jag är ute efter billiga och härliga backpacker ställen där det finns gott om mysiga platser att hänga på och där det också är lätt att träffa andra backpackers! Vad jag har kunnat läsa mig till är colombia, peru och bolivia mest iögonfallande. Min andra fråga är om ni har några tips på nån intensiv spanskakurs? För jag kan tänka mig att det kan behövas, eller vad sägs? Helst i Colombia då jag nog tänkte starta i norra Sydamerika och jobba mig ner.
Är det ok att resa som ensam blond tjej eller är det lite väl riskfyllt? Jag vill tillägga att jag inte kände mig ett skvatt otrygg i Indien när jag var där!
Det börjar ju minst sagt dra ihop sig och jag borde verkligen boka min biljett!

Tack och hej på förhand!
9 aug. 2013 01:36
Hejsan! Gud så kul att åka till Sydamerika! Var själv där i ca.3 veckor mars/april 2012. Åkte med min spanskagrupp och bodde i värdfamiljer, men även på lite olika hotell och vandrarhem. Vi tillbringade mest tid i Montevideo, Uruguay men besökte även Buenos Aires och Rio de Janeiro. Jag ÄLSKADE Uruguay, speciellt Punta del Este som ligger ca 1 timme utanför Montevideo. Det är typ en semesterort där många också har "sommarställen". Så det skulle jag verkligen rekommendera att besöka. Ät chivitos, amazing stuff! Montevideo är väldigt fint det med, och missa inte att dricka mate där! :D Kan även rekommendera att åka Buquébus (typ färja, tar nån timme om jag inte minns fel..) över till Buenos Aires. Då kan du åka från Colonia del Sacramento, som är Uruguays enda världsarv. Himla mysigt ställe faktiskt, definitivt värt ett besök!

Sen måste man ju bara åka till Rio! Det kändes så sjukt häftigt att ligga och sola på Copacabana! :p Där bodde vi på ett litet vandrarhem som hette Cabanacopa och låg på gångavstånd till Copacabana. Där bodde det mycket yngre människor från många olika länder och det verkade vara ett allmänt chill ställe. Det fanns också många bra restauranger i närheten. Och har du möjlighet så far på en favela tour. Det var intressant att få se faktiskt, även om det kändes lite läskigt med allt vad man har hört om favelas. Men om man ska fara på något sådant så måste man i alla fall ha med sig en guide.

Angående att du åker som ensam blond tjej så får du i alla fall förvänta dig en del blickar. Andra som var med på resan och var riktigt blonda var väldigt intressanta där.. Och även fast jag själv inte är blond (ljut brun typ..) så anses jag i princip som blond där borta och när vi var ut på en klubb en natt så märktes det att folk la märke till att man inte kom därifrån, bland annat en kille som kom fram och tog mina händer, höll i dem och pratade väldigt fint till mig, även fast jag nu inte riktigt förstod vad han sa.. :p

Hoppas du får det underbart och att jag kanske har kunnat hjälpa till på något sätt i alla fall!

/Frida